Branden i Operahuset 1689 - Heerfordts ældste datter omkom

Startet af Helle Rau Hartmann, 29 Sep 2016 - 21:51

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Ved den tragiske brand i København 1689 omkom et væld af byens bedste borgerskabs børn og unge med flere.

En af dem var:

CitatHeerfort, Christoffer, Apothekers ældste Datter. (Pers. Tidsskr. II R., 3. Bd. S. 289.)

Er der nogen der ved, hvem hun var?

Christophers bror Christian mistede også 2 børn ved branden.
Hvad hed de?

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Eva Morfiadakis

#1
Christopher Heerfordt,  1609-29.6.1679, apoteker. Født i Schlossdorff, Ungarn, død i Kbh., begravet i Nykøbing F. H. nævnes første gang her i landet 1634 da han fik overladt en gård i Nykøbing F.; sikkert har ... (Gyldendal Den store Danske)

Han dog 1679. Kan det finnas ett skifte efter honom? Om dottern dog 1689 bör hon nämnas i skiftet.


Han ska ha haft en dotter Magdalene Sibylle f. 1640 i Nykøbing/F och död 1685.

Eva M
Eva M

Helle Rau Hartmann

#2
Mange tak for hjælpen. Magdalene Sybille var gift med hofapoteker Christopher Hartmann, og senere også med læge Michael Leyser og læge Johan Justus Bøhme.

Men dén Christopher Heerfordt, som mistede sin ældste datter i branden, var sønnen af samme navn som faderen.
Han var ligeledes hofapoteker på Svaneapoteket i København, og gift med Cecilie Iversdatter Lerche.

Christopher Christophersen Heerfordt junior var født 1642 og død 1691.
Jeg kender til en datter Johanne (1681-1756), gift med Elovius Mangor, og efter hans død med Abraham Kløcker.
Jeg kender også til en en datter, Marie (1688-1756), gift med Terkel Terkelsen.

Den datter som døde i Operahusets brand, har altså været født før 1681.
Måske var hun med sin onkel og tante til forestillingen.

For broderen til Christopher Heerfordt (junior), Christian Heerfordt, som var gift med Sidsel Madsdatter Lerche, mistede også to børn i branden. Jeg kender heller ikke navnene på disse børn.
Christian Heerfordt havde en søn, Johannes (1665-1738), som var gift med Sophie Margrethe Hellegaard.
Jeg kender også til en datter, Maren, som var gift med Peder Jacobsen Baden, og siden med Peder Hansen Cappel.
Derudover kender jeg navnene på yderligere to børn: Cornelius og Dorthe, men jeg ved ikke om det var dem, der omkom i branden.




Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Eva Morfiadakis



Svaneapoteket låg fram till dess att det stängde 1994 på Østergade. Jag vet inte om det låg där på 1600-talet. Østergade var på 1700-talet Sankt Nikolaj Sogn. Om dottern var född i Köbenhavn kan hennes födelse finnas i Sankt Nikolaj. Tyvärr finns det inga dödböcker för Sankt Nikolaj på 1600-talet.

Eva M
Eva M

Thestrup-Bjørn

#4
Lige lidt supplerende.

Christopher Heerfordt (der mistede datteren i branden) var gift med Cecilie Iversdatter, født ca. 1657(MÅSKE også kaldet Lerche?).
Hun døde 13. maj 1721 i København, begr. senere i Nyk. F. (se bl.a. De danske Apotekers Historie).

Hun var datter af købm., rådmand i Nysted, Iver Nielsen og hustru Johanne Knudsdtr. Lerche (se bl.a. Danmarks Kirker, Maribo amt, Nysted kirke).

Hendes søster, Sophie Iversdatter, født 1656 i Nysted døde 19. april 1689 (også ved Operahusets brand). Gift 11. dec. 1671 med hofapoteker Johan Gottfried Becker (se bl.a. Dansk biografisk leksikon).


-----------

Her i Holmens kirkebog mindes (og begraves?) de døde fra branden 19. april 1689 i Operahuset på Amalienborg

- https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=151586#151586,25194183


Også i Trinitatis

- https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=157752#157752,26474182


Husker ikke andre kirkebøger lige nu.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Helle Rau Hartmann

#5
Tak skal du have. Det stemmer fint med mine oplysninger.

Søsteren Sophie Iversdatter Lerche omkom sammen med 2 døtre i branden - Elisabeth Becker, født 1674, og Johanne Becker, født 1680.

Sophies Iversdatters mand, hofapoteker Johan Gottfried Becker, var først forlovet med Sophia Christophersdatter Heerfordt, som imidlertid døde 6 uger før brylluppet, i 1671. Hun er begravet i Skt. Petri, København.

Sophie Heerfordts søster, Catharina (1645-1672) var gift med Johan Gottfrieds bror, apoteker Jacob Gottfried Becker (1638-1707).

Sophie og Catharina Heerfordt var søstre til Christian Heerfordt, og til Christopher Heerfordt junior, der var gift med søsteren til Sophie Iversdatter Lerche, nemlig Cecilie Iversdatter Lerche.

Dén Sidsel Madsdatter Lerche (født 1644), som var gift med Christian Heerfordt (bror til Christopher Heerfordt junior), var datter af præst i Landet, Mads Jacobsen Lerche, og hustru Elisabeth Knudsdatter Lerche (der var søster til Johanne Knudsdatter Lerche).

Dermed var forbindelsen mellem brødrene Christian og Christopher (junior) Heerfordts hustruer dén:

At Cecilie Iversdatter Lerche (1657-1721, der var gift med hofapoteker Christopher Heerfordt junior, var KUSINE til dén Sidsel Madsdatter Lerche (født 1644), som var gift med Christian Heerfordt (1637-1678, præst i Hillested).

Cecilie Iversdatter Lerche og Sidsel Madsdatter Lerches mødre var søstre, nemlig:
Elisabeth Knudsdatter Lerche (født 1627, og gift med præst i Landet, Mads Jacobsen Lerche),
og Johanne Knudsdatter Lerche (1631-1677, og gift med Slots- og Amtsskriver Ivar Nielsen i Nysted.

De to Sidsel/Cecilie-kusiner giftede sig altså med brødrene Heerfordt, der var sønner af hofapoteker Christopher Heerfordt senior på Svaneapoteket i København.

Sophie Iversdatter Lerche, som var gift med Becker, var dermed også kusine til Sidsel Madsdatter Lerche.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lise Gorgone

Jeg har en gl. note, hvor der står, at der var en overtagelse af Svaneaphoteket blev overtaget i 1673, og det på daværende tidspunkt lå i Højbrostræde i Kbh.

Med venlig hilsen
Lise



Helle Rau Hartmann

Det lyder rigtigt.

Mange tak for dét.

Det stemmer med, at Christopher Heerfordt senior overdrog Svaneapoteket til sønnen Christopher Heerfordt junior i 1673.

Junior døde 1691, hvorefter enken Cecilie Iversdatter Lerche som sådan stod som indehaver indtil 1721.
Herefter overtog arvinger apoteket, og fra 1725 står Christopher Heerfordt Mangor som indehaver.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Regelsen

Hej

Kancelliets brevbog 1660:

Herfort (Herfurt), Christoffer, hofapoteker ved Nykøbing Slot, apoteker i Kbh.

25.08.1660 (Kbh.) Hofapoteker ved Nykøbing Slot, fik brev på apoteket i N.  og om en vinkælder osv.

06.09.1660 (Kbh.) Bevilling for apoteker C.H. til at holde apotek i Kbh. osv.

Samme dato: Bevilling efter ansøgning til en af C.H. sønner ... at han efter faderens død må beholde apotek
i Kbh.

KB. 1651 side 71 - 10.03 Kongen skylder prinsens hofapoteker, C.H., 11.220 rd. Orig. i Rtk. 216.200.
Venlig hilsen
regelsen

Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Eva Morfiadakis


Højbrostræde var nog också Sankt Nikolaj sogn.

Eva M
Eva M

Anna N Rasmussen


Hej Helle,

De to døtre som du kender til, Johanne (1681) og Marie (1688) – ved du hvor de blev døbt?

Og hvor/når blev Christopher junior gift med Cecilia Ivers ?

Blev datteren mon begravet i Kbh (og i så fald ej fra Trinitatis eller Holmens - tak for KB-links fra Thestrup-Bjørn), eller i faderens fødeby Nykøbing Falster? Som Eva, mener jeg også at Nikolaj i forhold til bopælen er mest sandsynlig som familiens kirke. De kan dog også have brugt Helligaandskirken, hvor der desværre heller ikke findes arkivalier bevarede så langt tilbage. Noget tyder imidlertid på, at hun (selvom dødsfaldet også kan være indført i en københavnsk kirkebog) er blevet bragt til Nykøbing Falster:

Heerfordt-familien havde en familiegrav ved Klosterkirken i Nykøbing F, opført som et helt lille kapel eller en tilbygning til kirken: Se Pdf'en fra Danmarks Kirker, som ligger her: http://danmarkskirker.natmus.dk/kirkedata/maribo/nykoebing-f-klosterkirken/

"1665 fik apoteker i København Christopher Herfordt tilladelse til at lade sin begravelse indhegne med et gitterværk og sætte et halvtag derover. Den lå på sydsiden af kirken og var »muret og indrettet« af hans far og var øjensynlig en åben halvtagsbygning. 1754 lod kirkeværgen den opbygge med sadeltag, der omtales gesimser, og at loftet blev anstrøget med sort oliefarve og hvide lister".

Kirken har endvidere disse tre epitafier vedr Heerfordt-familien (citeret fra ovennævnte pdf):

1) Over kong Frederik 3.s hofapoteker i Nykøbing Christopher Heerfort fra Greiffenberg i Schlesien og hans hustru Dorothea Dohsin fra Cappell i Holsten og deres fem sønner og ni døtre. Tysk gravskrift.

2) O. 1659. Michael Lyserus, kongelig læge på Falster, Låland og Møn, gift med Magdalena Sibylla Heerfort, død 20. okt. 1659 i sin alders 33. år. Latinsk gravskrift.

3) O. 1691. Christopher Heerfort, hofapoteker i København, født i Nykøbing, studerede i Sorø og efter nogle ungdomsår i størstedelen af Europa gift med jomfru Cecilia Iwerinn, med hvem han havde ti børn, død 10. nov. 1691 efter 49 års pilgrimsvandring på jorden. Enken, som lod stenen hugge, udsmykke og opsætte, skænkede desuden en kapital på 200 rdlr. til kapellets vedligeholdelse. Tysk gravskrift.

Kirkebogen for Nykøbing sogn er desværre først bevaret fra 1705.

Skifteprotokoller fra Nykøbing Falster byfoged findes bevarede fra 1691:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=nyk%C3%B8bing+falster+byfoged&b=skifte&c=&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=1&sort=1&dir=a&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Hvis der er skiftet i Kbh, så ligger de ældste københavnske skifter under Københavns Byting. De er ikke scannede, men skal ses på læsesalen på Rigsarkivet (nogle kopier findes også på Stadsarkivet):
https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=k%C3%B8benhavns+byting&b=skifte&c=&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=1&sort=1&dir=a&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Helle Rau Hartmann

Tak for de fantastisk fine oplysninger og kilder.

Jeg kigger det igennem og ser hvad det kan føre med sig, og jeg er spændt på, om andre kan byde ind med svar på dine spørgsmål.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Anna N Rasmussen

#13
Hej igen,

GIV AGT,

Flere Myheritage-profiler påstår (formodentlig fordi de ukritisk kopierer fra hinanden), at "Apotheker Heerfordts ældste Datter som døde ved Operahusets Brand" var Marie Heerfordt, født omkring 1635 i Nykøbing Falster – og altså datter af Christopher senior, og storesøster til junior.

Det er jo helt hen i vejret  >:(

Myheritage-profilerne har Marie gift med Peter Schön (fornavn ses også stavet Peder eller Peiter), apoteker og rådmand i Nakskov, hvor han ca 1660 overtog Løveapoteket, som Christopher Heerfordt d.æ. også havde været indehaver af, foruden apoteket i Nykøbing.
 
MEN MEN MEN

Marie blev ganske vist gift med Peter Schön. Men hun døde allerede 1668 – se skifteuddrag fra Nakskov Byfoged hos Brejl http://www.brejl.dk/nakskov.html

Marie Heerford i Nakskov. 6.4.1668, fol.55B.
E: Peder Schøn, apoteker og rådmand.
B:
1) Dorthe Schøn 8
2) Margrethe Schøn 6
3) Christoffer Schøn 5.
FM: Niels Pedersen Sakstrup, kapellan i Nakskov.

Apoteker Schön giftede sig på ny, nogle måneder efter Maries død:
Name:      Peiter Skon
Spouse's Name:   Anne Skrederup
Event Date:      02 Jul 1668
Event Place:      Nakskov, Maribo, Denmark
Indexing Project (Batch) Number: M21880-1
System Origin:   Denmark-EASy
GS Film number:   49698

Peter Schön døde 1675:

Peder Schøn, rådmand og apoteker i Nakskov. 2.6.1675, fol.8.
E: Anne Schiellerup.
LV: Markus Lauridsen, byfoged i Nakskov.
Første ægteskab med Marie Heerford, skifte 6.4.1668 lbnr.509.
B:
1) Dorthe Pedersdatter Schøn, [enke efter Johan Blismer, skifte 9.4.1678 lbnr.577].
LV:
1 morbror Christian Heerford, præst i Hillested
2 Albert Matras, mødrene frænde
3 Søren Pedersen, kræmmer, fædrene frænde
4 Peder Samuelsen, fædrene frænde.
Desuden nævnes
1 første hustrus far Christoffer Heerford den ældre, apoteker i København
2 første hustrus søsters mand Christoffer Hartmann, apoteker i Nykøbing Falster.
Arv i boet til
1 Mikkel Olufsen
2 Oluf Olufsen
efter deres far Oluf Lauridsen Broby, præst i Vesterborg og Nordlunde, skifte 5.11.1668, der var g.m. afdødes søster [Dorthe Schøn].

NB, Der er dog noget i Brejls afskrift som ikke stemmer. Datteren Dorte Schøn (Dorthe, Dorthea..), som ved Maries død 1668 oplyses at være 8 år gammel, kan ikke være identisk med den Dorthe Schøn der nævnes i Peter Schøns skifte 7 år senere. Da vil hun jo kun være 15 år, og kan vel næppe være enke efter Johan Blismer, som der står i klammen. Teksten i klammer er ikke afskrift men noter/gæt?  Så selvom navnet Dorthe relaterer fint til Heerfordt-siden (opkaldt efter Maries mor Dorthea Dobsin), kan Peter Schøn vel også have haft en Dorthea på sin side af familien, fx en søster, som så har været gift med Blismer, og skabt forvirring for eftertidens forskere med sit fornavn  ???

/Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Helle Rau Hartmann

#14
Cecilie Iversdatters forældre var bosat i Nysted, Musse.
Men jeg kan ikke finde vielsen dér. Meget af teksten er tværet ud, og noget synes også at mangle i kirkebogen.

Og ja, du har ret i at Apotheker Heerfordts ældste datter, som døde i branden 1689, bestemt ikke var datter af Christopher Heerfordt senior, men derimod af junior.

Jeg er faktisk bange for at jeg selv tidligere har haft dén fejl til at optræde i mit træ, indtil jeg gik tingene efter i sømmene og fandt ud af at det selvfølgelig ikke var korrekt.

Som du også påpeger, var Marie Heerfordt, der døde i 1668 og var gift med Peder Schøn, datter af Christopher Heerfordt senior, og var dermed søster til bl.a. Christopher Heerfordt junior og Christian Heerfordt i Hillested, samt til Magdalena Sibylla Heerfordt, der var gift med Christopher Hartmann.

I det skifte som du har fundet efter Peder Schøn, sluttes der af med at nævne en SØSTER til afdøde, nemlig en Dorthe Schøn!

CitatArv i boet til
1 Mikkel Olufsen
2 Oluf Olufsen
efter deres far Oluf Lauridsen Broby, præst i Vesterborg og Nordlunde, skifte 5.11.1668, der var g.m. afdødes søster (Dorthe Schøn).

Denne Dorthe Schøn var altså enke efter Oluf Lauridsen Broby, død formentlig 1668.
Kunne det være hende, som også blev gift med Johan Blismer?

Om Oluf Lauridsen Broby skriver Wiberg:
Citat5. 1665** [Hør. Nakskov . . .] Oluf Lauritsen Pontoppidan el. Brobye, vistnok af Utterslev; ~ Dorothea Schøn (Schou), levede 97; [† 1668].

Er du enig med mig i, at den UNGE Dorthe Schøn, datter af Peder Schøn, var hende som blev gift med Gallas Clausen i Nakskov?


Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Anna N Rasmussen

Ja, sådan tror jeg også at det hænger sammen med de to Dorthea'er.

Kiggede lige på Cecilies mor, Johanne Knudsdatter Lerche. Hun skulle være død 30 dec 1677 som enke i Helsingør. Hun optræder dog hverken i skifteprotokollen (logisk nok, da der vel allerede er skiftet efter Iver Nielsen) eller i kirkebogen derfra. Kan være begravet i Nysted. Anne Ravnskjær, som vi også kender herinde på forum, har hende med i sit træ her http://www.anneravnskjaer.dk/getperson.php?personID=I1803&tree=tree1, og har, som det ses, også ledt forgæves. Øv, der kunne måske ellers have været et spor der.

Men nu hvor vi er i Helsingør, har du så Christopher Heerfordt juniors søster Dorthea Heerfordt (dét navn igen!) – hun blev gift med Henrich Roth/Rodt (Rohde?), læge og apoteker i Helsingør. Jeg har desværre ikke lige nogle årstal ved hånden, men husker det blot fra tidligere tråde mm.

Mvh
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Helle Rau Hartmann

Ja, hende har jeg også i træet :-)

De oplysninger jeg p.t. har på dem er:

Henrich Hansen Roth, 1635-1690.
Dorothea Christophersdatter Heerfordt, 1639-1677.
Børn:
Dorothea Henrichsdatter Roth, 1665-1687. Gift med Johan Jacob Mylius.
Henrich Henrichsen Roth, 1671-1651. Gift med Sidsel Poulsdatter.

...

Med hensyn til de to Heerfordt-søstres dåb, som du tidligere spurgte til:

Om Johanne Christophersdatter Heerfordt står der hvornår hun er født, i Gyldendals Den Store Danske, nævnt under beskrivelsen af den ene af hendes ægtemænd, Abraham Kløcker (den anden ægtemand var Elovius Mangor):

http://denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Handel_og_industri/K%C3%B8bmand/Abraham_Kl%C3%B8cker

Begge søstre og deres fødselsår er nævnt her (Johanne og Marie):
https://tidsskrift.dk/index.php/historisktidsskrift/article/view/35178/67556

Citat...1) Cecilie Heerfordt, Enke efter Christopher Heerfordt, Ejer afSvaneapotheket i det daværende Højbrostræde, var en Søster til Sophia, Hofapotheker Johan Gottfried Beckers første Hustru, og til den S. 204 nævnte Bodil, Amtsforvalter Ravns Hustru. Hendes Datter Johanne Heerfordt, født 1681, død 17.>6, var gift med den rige Abraham Kløcker og Moder til den nedenfor nævnte Kiøcker. En anden Datter, Maria, født 1688, død ITjG. var gift med Justitsraad Terkel Terkelsen.

...

Ved Paaske tiden 1721 dimitterede min Principal Elr:
Becker mig af min disciplin, og serverede ieg siden et
Aar hos ham som Svend.

Samme Aar blev SI: Madame Heerfordts^) Liig in augusto overførdt fra Kiøbenhafn til Nyekiøbing for at nedsættes i dend Heerfordtske Begravelse, som SI: Justitz Raad Green siden til sidst Eyede. Hun hafde længe siddet som Encke og holdet een Provisor ved Svane Apotecket efter hendes SI: Mands Død, som først hafde været Apotecker i Nyekiøbing, og siden fick Tilladelse at oprette Svane Apotecket i Kiøbenhafn, hvis Liig og forhen var overført til hviile i samme sin Begravelse.

Een heel suite af Familien fulgte med Liiget herover, nemlig Justitz Raad Terchildsen, Secretaire hos Printz Carl med Frue, dend gamle Qancellie Raad og Hoff Medicus Heerfordt, CancellieRaad Kruck dend berømte Hoff-Maler1), Hr: Abraham Kløcker med Kiæreste, Min Principal Hr: Hoff-Apotecker Becker med Kiæreste, Cancellie Raad Mangors Broder, som siden var Præst i Qientofte men dend gang Student, og endelig ieg....

Jeg kom vist tidligere til at skrive, at den datter som døde under branden, hed Marie, det kan hun naturligvis ikke have gjort. :-)
Jeg ved jo netop ikke, hvad hun hed....
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Jesper Skov

Hvilket bevis er der for, at han faktisk havde en datter, der omkom ved branden i 1689?

Referencen i "Heerfort, Christoffer, Apothekers ældste Datter. (Pers. Tidsskr. II R., 3. Bd. S. 289.)" er (så vidt jeg kan se) en reference til Christoffer Herffort d.æ.s begravelse i 1679.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Eva Morfiadakis

#18
http://www.nordanfamily.no/brand.htm

Här finns en lista med offren, däribland Heerforts äldsta dotter. Not 59). Hur tillförlitlig sidan är ??

Eva M
Eva M

Helle Rau Hartmann

Teksten fra ovennævnte link med navne på ofrene i Operahus-branden 1689:

CitatNavneliste over de forulykkede den 19. April 1689.


Agger, Knud, hans datter. Note 23.

Alfsteen, Anna Cathrine, datter af Johan Alfsteen. Note 24.

Anna Margrethe, kammerpige hos Dronningens hofmesterinde  Juliane Elisabeth
v. Wallenstein. *

Arien, Hans Nikolaj, fra byen Krempe, skriver i Det tyske  kancelli.

Bache, Eleonore, dtr af kjøbm. Johannes Bache. Note  25.

Balcke, Hans, hofsnedker, 61 aar. Note 26.

Basewitz, Augustin Frederik v., oberstltn. i Prinds  Frederiks regt. Note 27.

Becker, Abigael (f. 25.marts 1667), dtr af Abraham  Gotfred Becker, sgpr. i
Mesinge på Fyen. Note  28.

Becker, Elisabeth (f. 30. dec. 1674), dtr. af Hof- og  reiseapotheker Johan
Gotfred Becker. Note 29.

Becker, Johanne (f. 19. jan. 1680), søster til foranførte  Elisabeth. Note 30.

Beckmann, Jakob urtekræmmers søster *

Been, bogholder hod Wigand Michelbecher *

Bielefeld, Johan - Den gamle snedkers - datter *

Block, Jørgen, kgl. hofjuvelers hustru og dennes søster  og datter. 1. Note 31.

Brandt, Anna Cathrine v., dtr. af overrentemester Peder  v. Brandt. Note 32.

Brandt, den franske guvernante hos overrentemester Peder  Brandt *

Brau, Erik, enkedronningens snedkers hustru og barn.  Note 33.

Braun, Johan David v., lieutenant

Bruun, Anna Sophie, g.m. Hans Trøner, raadmand og  direktør ved arresthuset.
Note 34.

Bryndelsen, Jakob, signetstikker. Note 35.

Bülow, Clara Eleonore v., dtr. af generalmajor Barthold  v. Bülow, g.m.
overrentemester, geheimeraad  Christian Sigfred v. Plessen. Note 36.

Bülow, frøken v., søster til forrige

Charoi, parykmager, og hustru. Note 37.

Cheaveau, Nicolas, hofmusikants hustru. Note 38.

Christensen, Hans, snedkerdreng, Trompins stiffsøn *

Christian Carl, Dronningens Morian *

Clement, dansemesters hustru. Note 39.

Denker, Wilken, kgl. mundkoks hustru Alhed Lorentzdatter,  enke efter Peder
Blysack. Note 41.

Desquilat, Daniel, dr.med. Note 42.

Desquilat, Lucrece Leonçon, dtr. af forrige

Drøge, Johan, raadmand, hans 2 børn.  Note 43.

Daa, gregers, hofjunker. Note 40.

Elers, Eggert, broder til Sophie Elers. Note 44.

Elers, Sophie, dtr. af etatsraad Jørgen Elers

Elsner, Barthold, hoftrompeters hustru Maria, 36 aar og  dtr. Birthe Kirstine,
5 aar. 1. Note 45.

Ennicelli, Augusta Marie og Christiane, den italienske  skolemesters datter og
broderdatter.

Fine, Hans de, kgl. kommissarius i Bergen og lagmand i  Nordland og Finmarken.
Note 46.

Fleck, Henrik, prins Christians barbeer. Note 47.

Forest, Alexandre Henri de la, søn af generalmajor  Frederic Henri de la Forest-
Suzannet. Note 48.

Forest, Henri de la, broder til forrige

Frandsen, Frans, kgl. kjøkkensvends hustru Elisabeth  Iversdatter, 49 aar.
. Note 49.

Frederiks Drejers søn *

Friedenreich, Mette, 22 aar, dtr. af apotheer Johannes  Fred. Friedenreich i
Aalborg. Note 50.

From, Mette Magdalene, søster til materialskriver Jakob  From

Fuchs, Gotfred, kgl. lygtemagers hustru. Note 51.

Giese, Frederik, admiralitetsråds to døtre og en søn. Note 52.

Glasbach, Daniel, søn af vinhandler Povl Glasbach, 14  aar. Note 53.

Goucher, Marie, enke efter Pierre Tresfort, kammerfrue  hos de unge prinsesser.
Note 54.

Hageman, Cavalergardes hustru *

Harder, Mette, enke efter kgl. mundskjænk Christian  Fischer, g.m. apotheker
Johan Kirchhof. Note 55.

Harder, Sophia Amalie, renteskriver Hans Carstensens  hustru. Note 56.

Harstal, Sybille Eleonore v., datter af overstaldmester  Christian Ulrik v.
Harstal. Note 57.

Hartzau, Gothard, hofmester hos grev laurvig, død 4 dage  efter branden

Heerfort, Christian, sognepræst i Hillested paa Lolland,  hans to børn. Note 58.

Heerfort, Christoffer, apothekers ældste datter . Note  59.

Hesse, Ferdinand Abraham, kgl. mundkoks hustru og dennes  søster. Note 60.

Hessenberg, Johan, kjøbmand, hans hustru. Note 61.

Hjort, Rasmus (f. 26. aug. 1675), søn af etatsraad,  højesteretsassessor
Peder Hjort til Bunderup. Note  62.

Hoppe, Johanne, auktionsdirektør Peter Weinbergs hustru.  Note 63.

Houbold, Christian, boghandler. Note 64.

Huusmann, Johan, ritmester, fra Ribe, død 9 dage efter.  Note 65.

Ida Margrethe, kammerjomfru hos prinsesse Dorothea  Elisabeth af Nassau-
Dillenborg *

Jacobsen, Engelke, datter af mag. Jens Jakobsen, øverste  kapellan ved Nikolai
kirke, borgermester Christen  Andersens forlovede. Note 66.

Jean "Pikkelhering" (Aktørgruppens lystige person) *

Johan Frederik hos bogholder Nikolaj Dibbern, *

Jonas Blikkenslager ved Helligaandskirken *

Juel, Lene Cathrine, datter af Claus Juel til Vosborg,  demoiselle d'honneur hos
vicestatholderen. Note  67.

Jürgens, Johan, inspektør ved Børnehuset, hans to døtre.   Note 68.

Knudsdatter, Anna Cathrine, 20 aar, kammerpige hos  overstalmester C.U.
v. Harstal. Note 69.

Kruse, Dorothea, kjøbmand Jakob Feltmanns hustru. Note  70.

Lange, Ove, til Falkensteen, amtmand over Gudbrandsdalen  og Hedemarken, hans
hustru Abigael  Christoffersdatter og deres datter. Note  71.

Lassen, Elisabeth, datter af Admiralitetsraad,  landsdommer Jens Lassen til
Grubbesholm, enke efter  kgl. commissær Mikkel Winterberg. Note 72.

Lauridsen, Claus, guldsmed, hans hustru. Note 73.

Lerche, Sophia Nielsen (f. 8. juli 1656), dtr. af Iver  Nielsen, Raadmand i
Nysted, gift med hofapotheker  Johan Gotfred Becker. Note 74.

Leuenstein (Løvensteen), Cathrine, dtr af borgermester  Just Leuenstein i
Haderslev, kammerjomfru hos  grevinde Reventlow. Note 75.

Lincker, Jean Henry, kancelliraad og kammersekretær hos  Dronningen, hans tre
sønner. Note 76.

Lindemann, Thomas, dr. theol., sognepræst ved St. Petri  kirke, hans efterladte
datter. Note 77.

Lorentz, Johan, organist ved Nikolaj kirke, hans hustru  og to datterbørn.
Note 78.

Lorentzen, Christian, silke- og klædehandler og hustru,  dtr. af kjøbmand
Thomas Ocksen.

Lützou, Jørgen v., page hos prins Christian, 18 aar. Note  79.

Maes, Augustus, overførster over Slesvig. Note 80.

Maria Boje, *

Mette Bruns datter paa Manufakturet *

Michelbecher, Ingeborg (f. 14. aug. 1677), dtr. af  Gisbert Wigant Michelbecher,
kg. vinkjældermester.  Note 81.

Musculus, Johannes, Dronningens hofprædikant, hans  svigerinde Charlotte

Nizet, Marie Jolitan, enke. Note 82.

Ocksen, Thomas, silke- og klædekræmmer, hans datter. Note  83.

Organisten ved Helligaandkirkens hustru og datter *

Palsberg, Niels, student fra Aalborg

Peter Drejers søn *

Pigeon, Philibert, parykmager, hans hustru og datter.  . Note 85.

Piper, Vilhelm, assessor i Kammerkollegiet, hans ældste  datter. Note 86.

Plessen, Daniel Frederik, død faa dage efter, søn af  Christoph Frederik
von Plessen til Breitenfeld.  Note 87.

Plessen, Sophia Amalie v., ældste datter af gehejmeraad  Christian Sigfred
v. Plessen. Note 88.

Post, Johan, kammertjener hos grev Reventlow, og hustru,  Caspar vildtmesters
datter fra Nykjøbing

Paarup, Peder Jakobsen, organist-medhjælper, 20 aar. Note  84.

Rantzau, Otto Henrik, greve. Note 89.

Reedtz, Frederik v., til Barritskov, kaptejn ved  Grenaderkorlset (f. 15. dec.
1666). Note 90.

Reich, Frederik, amtsforvalter for Segeberg, død 9 dage  efter

Reichhelm, Statius Conrad, kgl. mundskjænks hustru. Note  91.

Reimer, Msr., fra Preussen *

Reuss, Nikolaj, hoffurer, hans hustru Dorothea  Jensdatter, 29 aar. Note 92.

Rohrlach, Levin Ludvig, gartner hos enkedronningen, hans  hustru. Note 93.

Rosenfeld, Asmus, student fra Nykjøbing

Sack, Hans, hoffurers hustru

Scavenius, Elisabeth (f.15.apr.1660), dtr. af  generalprokurør Peder Scavenius
til Aastrup,  gehejmeraad, generalprokurør Niels de Benzons  hustru. Note 95.

Scavenius, Jakob (f.24. maj 1669), professor designatus  ved Kjøbenhavns Universitet.
Note 94.

Schindler, Povl Christian, kgl. hofmusikant, hans hustru  og datter Anna Dorothea.
Note 96.

Schmidt, Ursula Cathrine, 29 aar. Note 97.

Schultz, Christian, lakaj hos Prinsesse Sophia Hedevig

Schütz, Gottschalk, fra Lybek

Stegelmann, Henrik, bogholder hos kancelliraas Linker

Steinfass, Anna Elisabeth, adjutant Claus Jakobsens  hustru, 38 aar. Note 98.

Strauss, fiskemesters (Frandsens) kone *

Tellie, Madama, kræmmerske. Note 99.

Thamsen, Andreas, slotsgartner og foged paa Rosenborg og  hustru Sophia Amalia Kalthof.
Note 100.

Thekonen og hendes søster. *

Trusius, Gabriel, magister. Note 101.

Ulrich, Johan, capitain, informator hos Prinsen af  Glücksborg *

Vaskerpigen Annike Bangs  *

Vetter, Jørgen, trompeter, hans datter. Note 102.

Vossbein, Hans Henrik. Note 103

Vossbein, Sophia, dtr. af materialskriver paa Holmen  Gunde Vossbein. Note 103

Wandal, Helvig Maria, yngste dtr. af Sjællands biskop,  dr. Johan Wandal og
Anna Maria Winstrup. Note  104.

Weinmann, Evert, kjøbmands søn. Note 105.

Werdelmann, Richter, stud. jur., søn af kjøbmand Frederik  Werdelmann. Note 106.

Wibe, Mikael v., gehejmeraad og justitiarius, hans yngste  datter. Note 107.

Wilken sekretær hos Gyldenløve *

- samt Nogle unavngivne haandværkere.

"Endvidere anføres i samtlige lister følgende som
omkomne:" (= mærket * ovenfor.)

Kilder:
Louis Bobé: "Operahusets Brand paa Amalienborg den 19de April 1689". Kbh. 1889.
"Ovenstaaende fortegnelse er sammenstillet og udarbejdet paa grundlag
af følgende lister: Uldallske Saml. 406, 4to. Ny Kgl. Saml. 678, 679 og 680 4to,
Rahbeks Minerva 1804  4.kvartal, s.27, Wolffs Journal for Politik o.s.v.
1817, s. 35-43, samt en fortegnelse i Oldnordisk musæums arkiv."
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Jesper Skov

Ja, men "Note 59" er jo netop "Pers. Tidsskr. II R., 3. Bd. S. 289", som ikke har noget med branden i 1689 at gøre.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Helle Rau Hartmann

Ja, men det er jo kun en note, som er lavet langt senere til listen, vil jeg tro.

Det ændrer jo ikke på listen over omkomne, og apoteker Heerfordt i 1689, det var Christopher Heerfordt junior. Gift med Cecilie Iversdatter. Senior var død 10 år forinden.

Når der står at apoteker Heerfordts ældste datter omkom, så må han jo have haft en datter som omkom, og som vi så ikke lige p.t. kender navnet på. Det kan måske heller ikke lade sig gøre at finde det.
Men et kvalificeret gæt vil være: Dorothea.

Jeg kender heller ikke umiddelbart navnene på apotekerens brors to omkomne børn. Deres køn er heller ikke oplyst på offerlisten.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Eva Morfiadakis

#22
Vad står det egentligen på s. 289 Pers. Tidskrift ...? Det måste vara en i ärendet relevant hänvisning. I annat fall en dålig "historiker".

Är det den här boken som listan kommer från:

Operahusets Brand paa Amalienborg den 19de April 1689

av  Louis Bobé ?

http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Historieteori_og_-videnskab/Historikere,_1900-t./Louis_Bob%C3%A9

Oj, det var visst en "kändis".

Eva M
Eva M

Jesper Skov

Så længe, der ikke er kilder, der kan bekræfte, at den Heerfordt skulle have haft en datter, der omkom, hvorfor så være sikker på det skete.

Hovedkilden er angivet som
"Louis Bobé: "Operahusets Brand paa Amalienborg den 19de April 1689". Kbh. 1889.
"Ovenstaaende fortegnelse er sammenstillet og udarbejdet paa grundlag
af følgende lister: Uldallske Saml. 406, 4to. Ny Kgl. Saml. 678, 679 og 680 4to,
Rahbeks Minerva 1804  4.kvartal, s.27, Wolffs Journal for Politik o.s.v.
1817, s. 35-43, samt en fortegnelse i Oldnordisk musæums arkiv."


Den ældste kilde på den liste er 100 år efter branden.
Selv kirkebøgerne fra 1689 har vist sig at være fejlagtige med hensyn til hvem døde.



Med venlig hilsen

Jesper Skov


Helle Rau Hartmann

Tjah, i så fald finder vi vel aldrig ud af det med sikkerhed.
Hvis man hverken kan stole på kirkebøgerne eller listen over de omkomne, hvad kan man så næsten gøre mere  8)

Fødslerne ligger jo for langt tilbage til at kunne dokumenteres.

Jeg ser dog ikke de store årsager til at betvivle, at apoteker Heerfordts ældste datter omkom i branden.
Hvorfor skulle man ellers notere det.

Dog erkender jeg, at noten, der henviser til Heerfordt senior, ikke virker helt logisk.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Jesper Skov

Det kan jo være en sammenblanding med Christian Heerfordt, hvis børn sandsynligvis døde i branden.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Helle Rau Hartmann

Det ville jo så være lidt underligt, eftersom også Christian Heerfordts 2 børn nævnes på listen.
De to brødre og deres børn står nævnt lige under hinanden.

CitatHeerfort, Christian, sognepræst i Hillested paa Lolland,  hans to børn. Note 58.

Heerfort, Christoffer, apothekers ældste datter . Note  59.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Jesper Skov

#28
Det kræver kun en fejlagtig kilde, der nævner Christoffer i stedet for Christian eller måske helt udelader fornavnet på den Heerfordt.

Lad mig give dig et eksempel:
I Trinitatis kirkebog står, at Strange Trøners hustru omkom ved branden i 1689. Som konsekvens heraf nævner mange senere værker/slægtsforskning, at hun døde i 1689.

Strange Trøner døde i 1669, og hans hustru, der senere blev gift med en anden mand, døde i 1677.

Præsten/Klokkeren mente i stedet Hans Trøners hustru (som også er nævnt korrekt på din liste).

Min pointe er bare, at alle sådanne lister er et resultat af historisk forskning - ikke den absolutte sandhed. Derfor er der kun at finde kilder, der kan understøtte listens påstand omkring Christoffer Heerforts datter.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Helle Rau Hartmann

#29
Tjah, fejl opstår jo overalt hvor der er mennesker.

Men vi kommer jo nok ikke længere, eftersom andre kilder er gået tabt forlængst.
Jeg ser stadig ingen grund til at betvivle at Christopher Heerfordt juniors ældste datter og to af broderen Christian Heerfordts børn døde i branden. Og egentlig heller ikke noget formål :-)

Hvad vi derimod har påvist her i tråden, er flere andre detaljer omkring denne slægt og de indgifte slægter - fx at det ikke var Christians og Christophers søster Marie, der omkom i branden.

Navnene på de omkomne Heerfordt-børn tror jeg efter alt hvad der her har været bragt frem, at vi må kaste en hvid pind efter.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle