Havde alle personer legitimationskort og passierschein under krigen?

Startet af Helen Jepsen, 25 Sep 2016 - 19:06

Forrige emne - Næste emne

Helen Jepsen

I mine forældres gemmer findes for dem begge et legitimationskort for sikkerhedsområdet i Jylland
Endvidere for min far
et legitimationsbevis udstedt af Politibetjenten i Brovst. Herpå er min fars navn og fødselsdato og
"som er ansat i Bevogtningspolitiet paa Brovst Elektricitetsværk".
samt
et Passierschein udstedt af tyskerne på tysk, på dette står der endvidere på dansk:
Kun gyldig i Forbindelse med dansk Legitimationskort.

Havde alle personer et legitimationskort under krigen?
Og var det mon fordi min fars arbejde var på det omtalte Elektricitetsværk?

venlig hilsen
Helen Jepsen

Gitte Johansen

#1
http://denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmark_1849-1945/legitimationskort

legitimationskort, identitetsbevis, indført på forlangende af den tyske besættelsesmagt i maj 1941. Kortene var et led i de tyske forberedelser til angrebet på Sovjetunionen og var først kun påkrævet i militært vigtige områder, dvs. i Jylland med undtagelse af den østlige del fra grænsen til Vejle Fjord. Fra april 1944, da de tyske myndigheder skærpede kampen imod modstandsbevægelsen, krævedes der legitimation for at passere Lillebæltsbroen, og fra 1.8.1944 skulle alle danskere kunne vise legitimationskort.


Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Sørensen

God aften!

Som Gitte har beskrevet det havde alle danske et legitimationskort, politiet kunne i forståelse med den tyske værnemagt udstede en passerseddel til personer der havde behov for at færdes ude under udgangsforbuddet.

Mvh.

Egon Sørensen

Helen Jepsen

Tak for hjælpen og svarene.
venlig hilsen Helen Jepsen