Ugyldig ekteskap

Startet af Jan Sjøstrøm, 28 Mar 2011 - 10:25

Forrige emne - Næste emne

Jan Sjøstrøm

Kan "noen" bistå med å søke i Kirkeministeriets arkiv som nå finnes i Rigsarkivet i København?
Jeg søker min slekt på mormors side i Danmark, Klara Dorthea Svensen f. 11 des 1894. Fødested ukjendt, likeså morens navn. Hun finnes som fosterdatter til Karl og Sofia Rydén i folketelling år 1900 fra Ramdala, Blekinge, Sverige.
Hennes far var Johan Adolf Svensen Stockmann, født i Ramdala, Blekinge og innflyttet til Danmark. Han giftet seg I Gudbjerg sogn, Gudme herred, Svendborg amt den 13 nov 1895 med Karen Marie Jørgensen 25 år fra Nyborg.
Eketskapet ble erklært ugyldig "fra dets inngåelse" i skrivelse fra Kirkemininisteriet den 13 feb 1937 pga av bigami! Notat om dette er innført under vielsen ovenfor i kirkeboken for Gudbjerg sogn (1892-1901 oppslag 141) Jeg antar at Johan Adolf Svensen derfor var gift tidligere og kanksje da med mor til min mormor. Denne kvinnens navn og personalia kan muligens finnes i de dokumenter som er underlag for skrivelsen fra Kirkeministeriet. og jeg ber om assistanse til å søke denne dokumentasjonen.
Megt takknemlig for hjelp. Med vennlig hilsen Jan Sjøstrøm (janagon40@gmail.com)