Fæsteprotokoller fra Birkendegaard i Holbæk amt

Startet af Egon Hansen, 27 Mar 2011 - 21:09

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Jeg søger fæsteprotokoller for Viskingegaardene midt i 1700 tallet. Alle gårde var tjenere til Birkendegaard i Værslev.
Jeg mener at Birkendegaard hørte under godskomplekdet "Lerkenborg". Jeg kan finde fæsteprotokoller for flere af de omliggende byer og også skifteprotokoller, men intet fra Birkendegaard før 1813!
Jeg har set en film med jordebøger fra både Viskenge og værslev byer 1745 og 1757, men mangler fæsteprotokoler fra tiden, for at se hvor dr "nye" navne i 1757 kommer fra.

Specielt er jeg intereseret i "unge Hans Hansen" som i perioden har afløst Anders Simonsen.
I denne periode, samt længere frem er der både en "unge" og en "gamle" Hans Hansen, begge gårdmænd samt en husmand eller indsidder som får børn døbt i Viskinge  kirke, og desværre har præsten i nogle tilfælde "glemt" hvilken familie børnene hørte til!
Mange af "Hans Hansens" børn dør. Jeg mangler et skifte efter "Unge Hans Hansen" omkring 1793 (præsten har "glemt" at notere hans begravelse) men tilsyneladende er dewr kun eet barn som overlever, datteren Mette, født 1772, som bliver gift med Niels Christensen i 1792. Han overtager fæstet med Mettes mor  på aftægt.

Niels christensen får arvefæsteskøde på gården, men dør og overlader gården til Mettes nye mand, Anders Larsens søn fra Rugtved, Niels Andersen.

Jeg har skifte efter Mette i 1818, og efter Niels næste kone i 1823, samt efter Niels i 1850. Niels enke gifter sig igen, men da hun få år efter bliver enke igen overlader hun gården til sin og Niels yngste datter Maren og hendes mand.

Det er "Mindegaarden" i Viskinge det drejer sig om. i 1724 var det een gåtd, men i 1745 er dens hartkorn delt mellem Gl Hans Hansen og Anders Simonsen.

Hvor finder jeg Unge Hans Hansens fæstebrev, og forhåbentlig også hvor han kommer fra.Han er hverken døbt eller gift i Viskinge.

Mvh Egon Hansen

NB. Jeg kendewr "Lokalhistorien"( Palle Bruuns hjemmeside).