Opslag på Kraks Vejviser, Kbhv.

Startet af Jytte Rauh, 27 Mar 2011 - 17:41

Forrige emne - Næste emne

Jytte Rauh


Mit problem er døbt Martine Johanne Mortensen, f. den 30. april 1889 i Bække, Ribe amt, men hun kalder sig senere Rigmor Martine Mortensen! Hun er ved FT 1890 hos forældrene i Bække. En ældre bror bliver konfirmeret i nabosognet Veerst den 1. april 1894, og forældrenes bopæl opgives da stadig til at være Bække. - Derefter forsvinder alle spor af familien. To ældre søskende skulle have været konfirmeret i 1896 og 1898, men de er ikke i sognet, og det er familien heller ikke ved FT 1901. Hvor er den flyttet hen? Jeg har kigget efter konfirmationer i alle nabosogne og i sogne ind til Kolding-området, for det næste spor jeg har af Martine Johanne Mortensen er i Politiets Registerblade. Her er hun første gang registreret som Martine Rigmor Mortensen i København den 29. maj 1908 med korrekte fødselsdata fra Bække. Hun var strygerske, og adressen var Naboløs 1 1. hos Frk. Weile. Hun kom da fra Kolding.

Ved næste registrering nogle få dage senere, nemlig den 5. juni 1908, angives det, at Martine Johanne Mortensen kom til København fra Kolding og var elev. Hendes adresse var Rosengaarden 14 4. sal hos Christensens. Fødestedet er opgivet til at være Bække og fødselsdato stemmer. Altså må det være én og samme person (der er ikke født andre i Bække med tilnærmelsesvis samme data).

Det skal her indskydes, at Rosengaarden 14 var adressen på Københavns Tjenestepigeforenings Fagskole, så det er jo troligt nok, at hun er kommet ind her som elev.

Dernæst er der et langt slip, inden hun igen dukker op, da som direktrice hos konservesfabrikken Beauvais. Hendes adresse var da Prinsesse Charlottesgade 41. Kilden hertil er Erhvervenes Funktionærstand 1934-35 med foto. De opgivne fødselsdata + forældrenavne stemmer med ovennævnte, blot kalder hun sig som ved den anden registrering i Politiets Registerblade Rigmor M. Mortensen!

Hvor boede Rigmor M(artine) Mortensen efter sit ophold på husholdningsskolen - og efter håndbogens udgivelse i midten af 30'erne? Opslag i Kraks Vejviser kunne være et fingerpeg, og jeg håber, der er nogen blandt jer, der ser dette, der vil gøre mig den store tjeneste og kigge efter hende? - I sidste ende håber jeg at finde frem til, hvor hun døde, en evt. dødsannonce og måske nekrolog.

Venlig hilsen
Jytte Rauh

Jytte Rauh


Ingen har endnu meldt sig på banen til dette "interessante" job! Det ville virkelig glæde mig, om nogen kunne afse tid til blot nogle få opslag på Rigmor M(artine) Mortensen i Kraks Vejviser, f.eks. i 1940, 1945 og 1950, evt. 1955. - Eller kan man finde hende i dødelister?

På forhånd tusind tak!

Jytte Rauh

Kaj Larsen

#2
Hej Jytte

Jeg var nok lidt for hurtig kan se at du har været i registeret.

Du kan finde Rigmor i Politietsregisterblad.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=53704

Søgeresultater
Der blev fundet 5 personer (søgningen tog 0,039 sekunder)


Du søgte efter:
Efternavn: Mortensen
Fødselsdag: 30
Fødselsmåned: 4
Fødselsår: 1889


 Navn Fødested Fødselsdato Stillinger Ægtefælle angivet Station Rulle
 Mortensen, Martine Johanne Bække  30/4/1889  Elev Nej  Station 1 (Indre by) Rulle 0024
 Mortensen, Martine Rigmor Bække  30/4/1889  Strygerske Nej  Station 1 (Indre by) Rulle 0024
 Mortensen, Martine Rigmor Kolding  30/4/1889  Lagerarb. Nej  Station 6 (Nørrebro) Rulle 0024
 Mortensen, Mathilde Johanne Bække, Lunderskov  30/4/1889  Tjp. Nej  Station 5 (Vesterbro) Rulle 0031
 Mortensen, Rigmor Martine Johanne Bække pr. Lunderskov  30/4/1889  Lagerarbejderske Nej  Station 6 (Nørrebro) Rulle 0024
Resultater pr. side: 5101520253050100Alle..

Mvh. Kaj Larsen  
.

Anne Mortensen

Håber du får hjælp.

Men hvis Rigmor ikke har telefon ?
Mener jeg ikke hun kan findes i KRAK.

At søge hende i Begravelsesprotokollen skal man vide, at hvis hun er gift skal hun søges under sit gifte-efternavn.

Hvis ikke er skal hun søges under R.M. Mortensen.
Mon hun har en titel ?

Det er lidt af en opgave - har selv haft besvær med at søge min farmors søster i flere år på grund af at gifte kvinder kun står med initialer.
Men mange gange måtte jeg  se at den E. Madsen jeg havde fundet var forkert, det løste sig heldigvis da jeg opdagede hun også hed Karen - så var det E.K. Madsen  og havde nu fået hendes død indkredset indenfor et par år - men mange tunge bøger skulle der ses i.

Læs:
http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/personregistrering/Begravelser/begravelsesprotokoller
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Grethe Villum Leegaard

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=11442.msg58816#msg58816 date=1301477957
Håber du får hjælp.

Men hvis Rigmor ikke har telefon ?
Mener jeg ikke hun kan findes i KRAK.

At søge hende i Begravelsesprotokollen skal man vide, at hvis hun er gift skal hun søges under sit gifte-efternavn.

Hvis ikke er skal hun søges under R.M. Mortensen.
Mon hun har en titel ?

Det er lidt af en opgave - har selv haft besvær med at søge min farmors søster i flere år på grund af at gifte kvinder kun står med initialer.
Men mange gange måtte jeg  se at den E. Madsen jeg havde fundet var forkert, det løste sig heldigvis da jeg opdagede hun også hed Karen - så var det E.K. Madsen  og havde nu fået hendes død indkredset indenfor et par år - men mange tunge bøger skulle der ses i.

Læs:
http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/personregistrering/Begravelser/begravelsesprotokoller


Hej
Rigmor ankommer fra Kolding, og hun er også konf. der
Sct. Nicolaj 1892-03 opslag 245, resten af familien er der nok også

venlig hilsen
Grethe

Jytte Rauh


Kære Grethe!

Tusind tak! Hvor er det godt, andre kan se det, man ikke selv kan! Jeg har ellers været igennem konfirmationer i både nabosogne og Kolding, da det var herfra hun kom til København. Jeg kigger lige efter hendes søskende i Kolding også.

Kære Anne!

Også tak til dig for dine overvejelser. Jeg ved godt, at kvinder står under deres mands navn, hvis de er gift, jeg tror blot ikke, at Rigmor M. Mortensen blev gift, da hun står med sit pigenavn i den nævnte håndbog, og hun har da været midt i 40'erne og direktrice. Derfor mine overvejelser med hensyn til opslag i Kraks. Jeg mener ikke, hun nødvendigvis skal have telefon for at komme i vejviseren.

Og kære Kaj!

Du har fundet hende nævnt et par yderligere gange i Politiets Registerblade. Tak for det! Jeg tror faktisk ikke, hun var der så mange gange, da jeg slog hende op her, men der kommer jo også løbende flere til. Et rigtigt godt sted at finde "forsvundne" personer i storbyen København.

I skal have mange tak alle tre, de tilsammen seks friske øjne gav faktisk flere spor at gå efter.

Venlig hilsen
Jytte Rauh