Matrikler i Snevre, Bjergby, Hjørring Amt

Startet af Kaja Voldbæk, 29 Aug 2016 - 02:04

Forrige emne - Næste emne

Kaja Voldbæk

I 1819 en af mine aner blev gift den 31 January i

Bjergby Sogn, Vennebjerg Herred, Hjørring Amt 1814-1843, opslag 113, nr 16
Christen Jensens fra Grøndal og Maren Christensdatter fra Snevre.
Her står at hun er selvejer af et hus i Snevre. Hvordan finder jeg frem til oplysninger om hendes hus. Hun har muligvis arvet det efter sin mor, Enken Maren Nielsdatter, som døde i 1818, i Snevre.
Ingen andre oplysninger en at hun ejer et hus.

På forhånd tak for hjælp, hilsen, Kaja

Peter Kristiansen

 Der er forskellige hjælpemidler; tingbøger, skøde- og panteprotokoller, samt brandforsikringer.

Jeg ville dog starte med at spørge på det lokale arkiv. Lokalarkiverne har som regel vældig godt styr på ejendomshistorien.
M.v.h. Peter Kristiansen

Kaja Voldbæk

Okay - det vil jeg prøve - men det bliver nok lidt besværligt med kontakt, dda jeg sidder lidt langt væk på den anden side af jordkloden. Men jeg prøver - tak for dit svar, hilsen, Kaja

Jakob Ramlau

De første Matrikelkort blev udført op til Udskiftningen omkring 1814. De kan findes paa Nettet, men der har været saa mange Omforandringer i Nettilgængelighed at jeg ikke tør give dig et fungerende Link. Det væsentlige ved disse første Matrikelkort er at Ejers/Lejers Navne ofte er ført paa. Jeg sidder selv i Høyrup, Nabo til Snevre, og har haft stor Glæde af disse første Kort. Men Quinde og Selvejer er jo interessant....................... 

Kaare Grodal

Hej

Jeg bruger denne indgang til de historiske kort http://hkpn.gst.dk/ hvor man kan søge på ejerlav, men når det gælder jordløse huse, er der normalt ikke plads til ejer/bruger, så det er skøde- panteprotokollen man skal have fat i.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Kaja Voldbæk

Mange tak for svar, nu vil jeg prøve Snevre kortet - måske er det muligt at finde frem til Christen Christensen Grøntved, siden kortet begynder i 1811 i Snevre, og han ikke døde før 1813.
Jeg har prøvet at kigge på mine tidligere oplysninger. Marens fader var Christen Christensen Grøntved, han døde i 1813, Selvejerhusmand, moderen Maren Nielsdatter, som døde i 1818, Enke efter Selvejerhusmand Christen Grøntved.
Mon det er muligt at finde skifteprotokoller fra de to tidspunkter? Jeg har prøvet Aurelia Clemons, men ingen resultat. Og andre godsskifter, uden resultat. Jeg er åben for alle forslag med stor tak - hilsen, Kaja

Helmer Christiansen

http://hkpn.gst.dk/ kan du finde en ældre og en yngre hartkornsekstrakt for Bjergby, Vennebjerg (under sogneprotokoller). Heri er lister over alle ejere/brugere af fast ejendom i de enkelte ejerlaug i begyndelsen af 1800-tallet (før 28/6 1840).
Helmer Christiansen
2000 F

Kaja Voldbæk

Jeg har rigtig meget besvær med at komme frem til et kort som jeg kan forstørre - iflg. FT 1801, skal jeg finde no 17 i Snevre By. Mon jeg er lidt ubehjælpelig her -?????? Hilsen, Kaja

Helmer Christiansen

De nuværende matrikelnumre på landet blev først indført i 1844 efter opmålinger udført i perioden 1804-1822. Derfor kan numre i FT 1801 ikke have forbindelse med matrikelnumre.
Helmer Christiansen
2000 F

Kaja Voldbæk

Jamen, tak for svar - tilbage til historiske kort of forstørrelser! Hilsen, Kaja