Seiffert slægten

Startet af Ann Seiffert, 05 Dec 2010 - 20:35

Forrige emne - Næste emne

Inger Toudal

Hej Ann

Ja, jeg har nu læst dit opslag i Metode og Teknik. Jeg er ikke professionel og har ikke mulighed for at lave opslag i København og slet ingen erfaring med de militære stambøger, hvor der forhåbentlig findes oplysninger om, hvor Adam Seiffert kom fra.

Vedr. spørgsmål nr. 1 kunne du måske se efter, om Peter Anton Seiffert skulle være død kort efter FT-1855, men han skulle under alle omstændigheder være blevet optaget i lægdsrullen efter sin konfirmation i 1851.

Vedr. spørgsmål nr. 2  har jeg i mellemtiden fundet ud af, at der er byttet rundt på børnene Jørgen og Inger i FT-1801 for Draaby:

Frederiksborg, Horns, Draaby, Skoven, , 22, FT-1801, B4635
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: 
Peder Pedersen 33  Gift husbond bonde, gaardbeboer 
Johanne Jensdatter 42  Gift hans kone   
Ane Johanne - 13  Ugift børn   
Inger [Pedersdatter] 9  Ugift børn   
Claus [Pedersen] 6  Ugift børn   
Jørgen [Pedersen] 4  Ugift børn    
Jørgen Hofgaard 28  Ugift tjenestefolk   
Anders Christian - 17  Ugift tjenestefolk   
Jens Nielsen 75  Enke(mand) konens fader underholdes hos datteren

22 Jan. 1792 Teglmester Seibert en hiemdøbt Søn i Kirken kaldet Jørgen Jensen.
Det må være ham, der senere i folketællingerne bliver kaldt Jørgen Seifert. Mon han er opkaldt efter en afdød bror til Johanne Jensdatter?

- Dråby 1719-1795, opslag 141, højre side, 2. spalte øverst.

7 December 1797 Peder Pedersen Gaardmand i Skoven en Datter hiemdøbt kaldet Inger.

- Dråby 1796-1816, opslag 9, højre side, sidste dåb i 1797.


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ann Seiffert

Hej Inger

Nå det tog mig lige lidt tid at forstå hvad du mente, men nu faldt ti`øren  ;D... så det vil jo sige at Jørgen  og Anton er begge stavet Seifert i folketællingerne, men Anton er stavet Seibert i kirkebogen... så hvad mon er rigtigt!?.... hvorfor mon Jørgen bliver døbt Jensen, Anton og Johanne var jo gift ved hans fødsel.

Jeg håber på at finde Adam Seifferts far og mor, så kan jeg muligvis også finde søskende... og derved se om denne Anton er en del af slægten :-)

Jeg vil prøve at kigge mere efter Peter Anton Seiffert`s død... jeg skal vel ikke kigge i Tikøb hvor han er født, men i Helsingør (sct. Maria + sct. Olai).. ik?

Ps. Jeg forstår godt dine argumenter for mit opslag i Metode og Teknik... du er jo bare en så stor hjælp herinde, så jeg tænkte om du kunne tænke dig det  ;)

Underligt med ham Carlo Wilhelm Seiffert... han er åbenbart væk... ingen finder noget på ham, så det er åbenbart ik kun mig.

Ann

Ann
Ann Seiffert

Ann Seiffert

Hej igen

jeg har egentlig spurgt i et andet forum om man kan finde microfilm over militærregister fra 1784 i Viborg, måske du ved det, da der ikke umiddelbart er nogen der ved det i det forum.

Ann
Ann Seiffert

Inger Toudal

#33
Hej Ann

Lægdsruller for Sjælland finder du kun på Landsarkivet i København, og stambøger, hvor Adam Seifert må være opført, kun på Rigsarkivet.

Mht. Peter Anton Seifert kunne du i hvert fald i første omgang søge efter hans død i Helsingør. En anden mulighed ville være at finde skiftet efter Peter Adam Seifert (hvis der altså findes et) og se, om sønnen Peter Anton er nævnt dér. Men det er så igen i København, se

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skifteprotokoller_-_en_vejledning

Mht. Jørgen Seifert, så må hans fulde navn i henhold til dåbsoptegnelsen være Jørgen Jensen Seibert. Jensen er altså ikke hans efternavn. Hvis du kigger på de andre børn i kirkebogen, er de kun indført med deres fornavn(e). Han er nok blevet opkaldt efter en Jørgen Jensen - det kunne vel også være barnets oldefar. Mystisk at både faderen Anton og sønnen Jørgen optræder i folketællingerne med navnet Seifert. Kirkebøgerne, hvor der står Seibert, anses dog for at være mere pålidelige kilder end folketællingerne. Og navnet Seibert er jo fundet både i Garnisons og Dråby kirkebøger.

For nu at gøre forvirringen total, så anvender Jørgens bror Claus tilsyneladende efternavnet Antonsen:

Frederiksborg, Horns, Draaby, Overdraabye Bye, et Huus, 11, FT-1834, b3815
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:  
Claus Antonsen 39  Gift  Huusmand og Arbeidsmand  
Dorthe Jensdatter 39  Gift  hans Kone  
Johanne Kirstine Clausdatter 12  Ugift  deres Børn  
Jens Peter Clausen 8  Ugift  deres Børn  
Karen Clausdatter 6  Ugift  deres Børn  
Peder Clausen 1  Ugift  deres Børn  
Jens Poulsen 75  Gift  Inderste og Aftægtsmand  
Sidse Pedersdatter 72  Gift  hans Kone  
--------------------------------------------------------------------------------


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ann Seiffert

Hej Inger

Jeg har ikke kunne komme ind på hjemmesiden, så derfor det sene svar (ved ikke om andre har haft samme problem, eller det bare er min computer)

det er underligt vedr. ham Anton og Jørgen, men jeg tror det bedste vil være at finde frem til Adam Seiffert først, om han overhovedet er født i Danmark eller ej.... hvis han er, er der jo muligvis søskende.

Jeg forsøger pt. at trække min slægt så langt op i tiden, så jeg finder folk der er i live i dag, på den måde kunne det jo være at de har info om slægten som kan hjælpe med at strikke hele puslespillet sammen, men der er bare nogle seiffert drenge jeg ikke kan finde efter deres fødsel

Peter Anton Seiffert
født:10-07-1837
Født: Tikøb
Far: Peder Adam Seiffert

Jens Seiffert
Født:07-10-1840
Sted: Hellebæk
Far: Johan Peder Seiffert

Ejner Anton Frederik Seiffert
Født: ? (søskende er født mellem 1866 - 1871)
Sted: ? (søskende er døbt sct. Olai, Helsingør )
Far: Georg Hans Peter Seiffert

Henry Leopold Seiffert
Født: ? (søskende er født 1899 - 1901)
Sted: ? (søster er døbt i sct. Olai i Helsingør)
Far: Charles Peter Seiffert

og så er der jo alle pigerne :)... men en ting af gangen.så hvis du "falder" over nogle af disse personer, vil jeg blive meget glad for et praj ;D

Ja jeg bliver virkelig nød til at komme til København!!

Venlig Hilsen

Ann
Ann Seiffert

Kurt Eriksen


Fisker Charles Peter Seifferts søn:

Henry Leopold Seiffert

født 30 dec 1897
døbt 13 mar 1898

opslag 109 nr157 1892-1899 Sct. Olai, Helsingør.

...

Fisker Georg Hans Peter Seifferts søn:

Ejner Anton Frederik Seiffert

født 24 nov 1878
døbt 19 jan 1879

opslag 45 nr84 1874-1886 Sct. Olai, Helsingør.

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Ann Seiffert

Hej Kurt

Mange tak :-)


Jeg vil jo så gerne finde ders efterkommer, og specielt hvis de har drenge børn, men uanset hvad jeg har søgt på (familyseach & DDD) kan jeg bare ikke finde noget.

Henry Leopold Seifferts efterkommer, kunne sagtens være i live i dag, men kan desværre ikke finde noget på ham, og med Ejner Anton Frederik Seiffert skal jeg jo finde hans børnebørn, for at der er mulighed for at de er i live.

Må jeg spørge hvor du fandt deres fødsel & Dåb henne?

med Venlig Hilsen

Ann
Ann Seiffert

Kurt Eriksen



Jeg så denne FT, hvor Einer Anton Frederik kun er 1 år, hvorfor han måtte
være født ca 1878:

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Annaquænstræde, Forhuset Stuen Matr. 516, 1, FT-1880, C4988
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jesper Jørgensen 52  Gift Togsmed?  Fjerneslev?
Maren Jørgensen 60  Gift Hans Kone  Lynge
Georg Hans Peter Seifert 40  Gift Husfader, Fisker  Helsingør
Laurine Seifert 36  Gift Hans Kone  Helsingør
Charles Peter Seifert 13  Ugift Deres Søn  Helsingør
Henriette Alvilda Seifert 8  Ugift Deres Datter  Helsingør
Einer Anton Frederik Seifert 1  Ugift Deres Søn  Helsingør
 
Henry Leopold så jeg efter lidt tidligere end hans søskende, når jeg nu
alligevel var i Sct. Olai.

Så denne noget ældre Seiffert, så de har været i det område fra starten
af 1700-tallet:

Dansk Demografisk DatabaseUdtræk fra DDD Oeders Eftr. 1771

1 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Seiffert Mandens erhverv:  Giestgiver
Mandens alder:  51 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  2 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  61
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  2
Sogn:  Hørsholm Herred:  Lynge-Kronborg
Amt:  Frederiksborg Stednavn:  1
Indtastningsnr:  C3900 Løbenr.:  9

mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Ann Seiffert

Hej Kurt

Jeg tror ham Seiffert du har fundet er rebslager og hedder Daniel Seiffert.... jeg har forsøgt, men kan simpelhen ikke få han koblet sammen med min Seiffert gren også fra Helsingør, men det er fordi jeg ikke kan finde denne Daniel far samt min ane Adam Seiffert far.... det kunne jo være de er brøedre, men jeg kan ikke kæde dem sammen,, desværre!

Ja, det er min Ejner, men kan ikke finde ham som voksen, hvor han muligvis bliver gift og får børn... måske er han død... hmmm

Jeg syntes at det bliver endnu svære at finde folk, når jeg kommer op over 1880... er det normalt, eller bare mig?

Med Venlig Hilsen

Ann
Ann Seiffert

Kurt Eriksen


FT-1845:

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, ,
Nr. 305 Sct. Annagade østre del, 1343 F11, FT-1845, B2596
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anton Saifert 76  Gift  Opsynsmand ved havnen. Helsingør.
Petronelle Ehrenberg 67  Gift  Hustru. [Anton Saifert] Hellebæk, Tikøb sogn.
Christine M. Saifert 36  Ugift  Datter. [Anton Saifert] Helsingør.
Adam Saifert 17  Ugift  Søn. [Anton Saifert] Helsingør.
Anton Saifert 8  Ugift  Plejesøn. [Hos Anton Saifert] Helsingør.
 
Anthon (Philip Adam) Seiffert - som du har på din oversigt - gift med Petronelle Ehrenberg,
er iflg ovenstående opsynsmand på havnen i Helsingør - 76 år - hvilket betyder, at han er født
ca 1769 i Helsingør, og du har ham født 1784 i Frederiks Tyske Kirke i København?

En vis usikkerhed mht til FT-årstal er ok, men ca 15 år og født et andet sted?

Plejesønnen kunne måske fortælle noget interessant, hvis du kunne finde forældrene!

Held og lykke med søgningen.

mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Ann Seiffert

Hej Kurt

Du rammer lige ind i nerven af en lang dialog her på siden. Det er korrekt at der er denne afvigelse og det gjorde mig enorm i tvivl til at starte med, men den er dog blevet løst ved en massiv hjælp her inde fra. se evt. emne LØST!... Anthon Seiffert.

Anthons forældre (Adam & Ane Marie) bliver viet i Helsingør 1783. De får så Anton og Sara. Anton er døbt i den tysk reformeret kirke i KBH. og Sara i Helsingør, så Adam har nok været udstationeret som soldat i KBH. da Anton bliver født.

vedr. det plejebarn.

Anthon & Petronelle får en søn Peder Seiffert.... hans søn Anton Seiffert forsvinder i folketællingen på deres bopæl, på samme tidspunkt som han kommer på Anton og Petronelles adresse .... og med samme alder... så forsvinder han fra Anton & Petronelles adresse og kommer "tilbage" på sin fars adresse... så jeg tror den del er på plads ;-)

TAk fordi du er så opmærksom :)

Med Venlig Hilsen

Ann
Ann Seiffert

Regelsen

Hej

Og så var der fisker i Helsingør: Skjold Charles Seiffert * 11.12.1901 i H.
Venlig hilsen
regelsen

Ann Seiffert

Hej Torben

Ja det er rigtig... det er min slægt. Han bliver gift med Anna Hansen og får pigen Ellen Margrethe Seiffert i 1931.... men desværre kan jeg ikke finde ud af hvem hun blev evt. gift med og hvilke børn hun fik.... de kunne jo levende idag og have andre informationer, billeder osv.... eller måske blive glad for den information jeg måske kunne give..... men jeg syntes faktisk det er meget svært at finde folk gene. efter 1900... måske er det bare mig :-)

Tak fordi du er opmærksom  :)

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Regelsen

Hej

Bemærkning:

Seiferts Legat - stiftet ved testamente af 29.10.1787, efter fac. test. 05.05.1779 af
herbergerer Johan Larsen Seifert (f. 1721, d. 23.12.1790) med 100 Rdl. (Vor Frue kirke - Kbh.)

(1234) - do- 1000 Rdl til en lysekrone og dens vedligeholdelse, samt 100 Rdl.  mod at ringe
ved hans begravelse. (Trinitatis kirke, Kbh.)(Seifferts Legat).
Venlig hilsen
regelsen

Ann Seiffert

Hej

Hvor finder du sådanne oplysninger... lyder spændene.

jeg tror dog desværre ikke at det er min familie, da jeg aldrig er støt på Larsen før.... der var også Seifert familie i København, men kun stavet med 1 F

Kan se at du har skrevet før, vedr. skjold... det er i mit slægtstræ... han bliver gift med Anna Hansen og sammen får de Ellen Margrethe Seiffert i 1931... har desværre ikke kunne finde hendes efterkommerne  :(

Ann
Ann Seiffert

Regelsen

Hej Ann

Det er Kbh. & hans navn skrives både med f & ff!
Kan huske det specielle navn
Venlig hilsen
regelsen

Ann Seiffert

hej

Ja den Seiffert gren er noget svær.... jeg er kommet tilbage til Adam Seiffert født ca. 1745... men kan ikke finde ham som lille - før han får børn med Petronelle Ehrenberg (Børn: Sara Seiffert F:1787 & Athon Phillip Adam Seiffert f: 1784... så der er jeg strandet.

der er mange af Seiffert pigerne jeg heller ikke kan finde blive gift... og specielt mangler jeg følgende:

Carlo Wilhelm Seiffert F: 11/7 1885
Ingeborg Marie Seiffert F: 1/10 1887

disse to er min oldefars søskende... og deres efterkommere ville jeg enorm gerne i kontakt med... men det kræver jo at jeg ved hvem efterkommerne er ;) .... og ingen har kunne finde dem som voksende, gift eller ligende. ..... så ØV, ØV.... håbede jo også at der var andre der lavede slægtsforskning i denne Seiffert gren.... men det ser ikke sådan ud.

der er Seiffert/seifert fra Maribo området (ikke min slægt)... København (ikke min slægt) min slægt kommer fra Helsingør, Tikøb, Snekkersten ... og så er der nogen der tjener i KBH.

Jeg ville bliver så ovenud lykkelig hvis jeg kunne finde efterkommer af Carlo og Ingeborg...  ;D ;D ;D

Ann
Ann Seiffert

Regelsen

Hej Ann

Tølløse, * 23.01.1889 (Frk. kommunelærerinde) Marie Elisabeth Seifert, datter af politibetjent
Ernst S. & Alma Nielsen
Venlig hilsen
regelsen

Ann Seiffert

Hejsa

Jeg har desværre ingen Ernst Seiffert i mit stamtræ (ikke hvad jeg har fundet endnu ;))

Så heller ingen held der  :(

Håber du ved at jeg værdsætter din flid  ;D ;D

Ann
Ann Seiffert

Regelsen

Hej Ann

Du får lige den sidste - Fritz Julius Robert Seifert, * 17.07.1895 i Kbh., søn af Carl Reinhard S.
Venlig hilsen
regelsen

Ann Seiffert

Hejsa

Ja det er sønnen til Carl Seifert som har lavet stunderhuen i Danmark ... CArl er fra Sverige og heller ikke en af mine aner .... SORRY ... øv, nu hvor du gør så stor en indsats  :) :)

God aften

Ann
Ann Seiffert