Opslag i "De Kongelige Danske Ridderordener 1865-1903"

Startet af Uffe Gammelby Jensen, 30 Aug 2016 - 12:02

Forrige emne - Næste emne

Uffe Gammelby Jensen

Mon nogen skulle ligge inde med den bog?
Jeg har fundet min tipoldefar på http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=74495590
Så vidt jeg ved så deltog han i krigen 1848-50, og på portrættet ses 3 medaljer/ordener.
Jeg håber at han findes i ovennævnte bog, og måske med forklaring til de 3 medaljer.
Jeg har forgæves søgt ham i de online medaljeregistreringer (som desværre ikke er komplette)
Hans navn er Frederik Svinth Kristensen, født 18. april 1817 i Ydby, Refs, Thisted. Død 3. aug. 1898 i Timring sogn, Hammerum Herred.
Håber at nogen kan hjælpe mig videre.
Uffe Jensen - F-Fayence

Ole Holst Petersen

Hej Uffe.

Mon ikke det er en god ide, hvis du kan vedhæfte et klart billede af ordnerne/medaljerne, for der er nogle virkeligt skrappe tydere her på siden, der har en enorm viden om medaljer og hæderstegn.

Jeg prøvede at søge i kirkebogen i håb om, at du måske havde overset en bemærkning om dekorationerne, men trods det at jeg er en klovn til at tyde den noget vanskelige skrift, fandt jeg ikke noget. Men FSK's forældre samt hustru er nævnt samt sidste fælles bopæl.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127104#170454,28620137

Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Uffe Gammelby Jensen

Hej Ole,
mange tak for din indsats.
Jeg forsøger at vedhæfte billedet.
Håber på at det er vejen frem.
Tak. MVH Uffe

[vedhæfting slettet af admin]

Peter Kristiansen

Se, vi har ikke brug for at konen kommer med på billedet for at identificere hans ordner. Så kan du ikke prøve en gang til - og bare scanne ordnerne - i så god opløsning som muligt.


Jeg har set i Grandjeans og Nyholms De Kgl. Danske Ridderorner fra 1903 - der er han ikke nævnt.
M.v.h. Peter Kristiansen

Anne Marie Holck

Citat fra: Uffe Gammelby Jensen [20831] Dato 30 Aug 2016 - 12:02
Mon nogen skulle ligge inde med den bog?
Jeg har fundet min tipoldefar på http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=74495590
Så vidt jeg ved så deltog han i krigen 1848-50, og på portrættet ses 3 medaljer/ordener.
Jeg håber at han findes i ovennævnte bog, og måske med forklaring til de 3 medaljer.
Jeg har forgæves søgt ham i de online medaljeregistreringer (som desværre ikke er komplette)
Hans navn er Frederik Svinth Kristensen, født 18. april 1817 i Ydby, Refs, Thisted. Død 3. aug. 1898 i Timring sogn, Hammerum Herred.
Håber at nogen kan hjælpe mig videre.
Uffe Jensen - F-Fayence


Den ene medalje er ganske givet erindringsmedaljen, der er omtalt her https://da.wikipedia.org/wiki/Erindringsmedaljen_for_Krigen_1848-50

Du kan så også søge i Rigsarkivet efter hans ansøgning om erindringsmedaljen. Det kan give dig flere oplysninger. I øvrigt synes jeg, at medaljen til venstre ligner en Dannebrogsorden, men den er lidt svær at se, så hæng mig ikke op på det ;)

Uffe Gammelby Jensen

Hej Peter,
Tak for din indsats.
Jeg er glad for at du kiggede i bogværket, som jeg håbede kunne give en løsning.
Jeg har kun billedet fra findagrave.com, og umiddelbart kan jeg ikke forbedre billedkvaliteten.
Men det giver mig idéen at gå videre med den amerikanske efterkommer som har lagt billedet op.
Derfor drejer min eftersøgning nu i en anden retning.
Tak for hjælpen.
Venligst Uffe

Uffe Gammelby Jensen

Hej Anne Marie,
Mange tak for din hjælp.
Jeg har flere gange været igennem de ansøgninger der ligger online, desværre er det ikke alle.
Jeg læste et sted at der foreligger lister over berettigede efter 1848-50, men jeg er ikke gode venner med Daisy endnu, det kommer vel. Nu skriver du om Dannebrogsordenen, kan jeg søge efter den online?
Anne Marie, tak for dit svar.
KH Uffe

Anne Marie Holck

Citat fra: Uffe Gammelby Jensen [20831] Dato 31 Aug 2016 - 20:16
Hej Anne Marie,
Mange tak for din hjælp.
Jeg har flere gange været igennem de ansøgninger der ligger online, desværre er det ikke alle.
Jeg læste et sted at der foreligger lister over berettigede efter 1848-50, men jeg er ikke gode venner med Daisy endnu, det kommer vel. Nu skriver du om Dannebrogsordenen, kan jeg søge efter den online?
Anne Marie, tak for dit svar.
KH Uffe

Alle ansøgningerne om erindringsmedaljerne ligger online, men ikke alle er indtastede, så der kan søges på navn, men du kan bladre i dem alle, og de er inddelt efter sted og personens navn.

Vedr. Dannebrogsordenen, så kan man rette henvendelse til ordenskapitlet, men det kræver, at din ane først har fået ordenen efter 1884, se her https://kongehuset.dk/historiske-samlinger/levnedsbeskrivelser

Uffe Gammelby Jensen

Tak Anne Marie.
Min ane har givetvis modtaget sine ordner i 1867, så det fjerner muligheden med ordenskapitlet.
Du fortæller også at alt er indscannet. Så ser jeg kun den mulighed at jeg søger i et forkert amt.
Altså på den igen. Tak for hjælpen Anne Marie.

Mathias Beyer

Viceadmiral George Frederik von Krogh 1843-1901 får tildelt

Dannebrogordenens Våbenbog tome VII, 1889-1909, side 156

Georg Frederik von Krogh, Viseadmiral i den Kgl. Norske Marine, optaget den 6te September 1899.

Kan man finne ut hvilken orden han ble tildelt noen plass?
best regards

Mathias