Danske Landmænd og deres indsats.

Startet af Egon Hansen, 08 Aug 2016 - 21:48

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Jeg faldt for nylig i en rodekasse, over en bog med denne titel udgivet af Nationalt Forlag i 1946.
Indledningen- ca 40 sider- om landbrugsforhold- husmandsbevægelsen- hedeopdyrkningen.
Derefter følger biografier fra de fynske herreder!
Er det begyndelsen til et støre værk?
Jeg ville være mere intereseret i biografier fra Vestsjælland, Stevns, og Vestjylland, - hvis det altså findes
Mvh Egon Hansen

Kate Nielsen

Hej Egon

Prøv at gå på: 'bibliotek.dk' og søg på: 'danske landmænd og deres virke' og du får 31 hits at vælge imellem - fra 3 forskellige forfattere.

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Christian Konstmann Autzen

#2
Hej Egon

Jeg har bogen for Tønder amt - så vis der er noget herfra du savner, så sig til. - Men senest til i morgen kl. 9.

Denne bog er udgivet i 1944 - og med tillægstitlen: "En oversigt over danske bønders virke"

Hilener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Egon Hansen

Hej Christian.
Tak for mailen. Mon vi er så heldige at der står noget om Borg i Brede? Især mo vores aner Moust Hansen og Hans Wollesen Moustsen og hvem der førte disse ejendomme videre?
Mendet er nok først fra da fæstegårdene blev solgt til selveje.
Også Emmerlev sogn, Nørre Sejerslev- den gård som Erik Rasmussen fradøde i 1698 , og om det var den gård som Ingeborg og Hans Hansen overtog da de blev gift i 1700, og som vi ved fra Svend Jacobsen, at deres søn Erik Hansen,(altså Moustes kones bror!) havde overtaget.
Og så er der jo også Ingeborg Nielsdatters far Niels Johansen som døde i 1797. Den Ingeborg som blev gift med Mads Pedesen Kjær som døde i 1811, ogg som nogle steder kaldes jordløs husmand og matros, og ved Ingeborgs død mange år senere betegnes som "vognmand"?
Niels Johansen, og hans far Johannes Nielsen nævnes i Troels Winters efterslægt, men Ingeborg og Mads er vist ikke ppå vores fælles anetræ ?
mvh Egon

Jens Eg

Hej Egon Hansen
Jeg har nogle div. eksemplarer af bogen/bøgerne, det er Salomon Frifelt, der blev valgt !! som .....osv. idet han var kendt.   Opl. går sjældent mere end 3 generationer bagud.
Hvilke sogne i V Jylland er det, der er søgt  --- og jeg skal vende tilbage.
Evt. klik på mit navn og mail direkte.
Mvh
Jens Eg

Christian Konstmann Autzen

Hej Egon

Nej - disse bøger indeholder kun hvad der kendes fra de ejere eller forpagtere, som var der i 1944 - med oplysning om, hvem de havde overtaget gården efter. Jeg har så også en bog fra 1924 om gårde i Danmark - men den giver så også kun oplysninger fra den tid, altså ca. 20 år ældre.

Det var min farfar, som købte disse bøger i sin tid.

Så vi kan desværre ikke komme videre i Borg i Brede sogn i Tønder amt efter vores fælles ane fra 1700-tallet.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Egon Hansen

Hej Christian.
Det tænkte jeg nok, men intet skal lades uforsøgt. Der findes også en ældre serie af laCour: Danske gårde, fra omkring 1904, men på det tidspunkt var området jo ikke dansk,
Jeg har haft glæde af brandforsikringsarkivalier her på Vestsjælland, bl a min tipoldefars gård i Viskinge, han døde i 1850 . men man skal helst have matrikkelsnummer for at finde det.
Jeg er ikke klar over om hvornår disse numre blev indført i Tønder amt, men det var jo i hvert fald kun de kongerigske dele der havde den gamle matrikkulering (men selvfølgelig hørte Mousts går til disse medens Nørre Sejerslev hørte under Gottorp).
Mvh Egon