Hvad var Dansk Personalia på Søbakkevej i Holte?

Startet af Tim Jacobsen, 06 Aug 2016 - 21:25

Forrige emne - Næste emne

Tim Jacobsen

Ved dødsfald efterlyses arvinger i dansksprogede aviser i USA for ca, 100 år siden. I efterlysningen står kun efterlystes navn og adresse og besked om, at man kan henvende sig til Dansk Personalia på den nævnte adresse.

Er der nogen, der har kendskab til den organisation? Hvorfor var det ikke bare skifteretterne (evt. Statstidende), der efterlyste? Findes der arkivalier efter den noget sted?

MVH
Tim

Gitte Johansen

Der står således i Krak

Solbakkevej

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Tim Jacobsen

Du er sørme hurtig, Gitte! Dansk-Amerikansk Oplysningskontor er en del mere sigende end Dansk Personalia.

Er der nogen, der ved, om der eksisterer arkivalier fra det?

MVH
Tim

Tim Jacobsen

Der stod Sobakkevej, Holte ved mit fund i de amerikanske aviser. Jeg antog, det var Søbakkevej - og den adresse findes! Om man ikke har lavet et dansk Ø eller glemt et L, står hen i det uvisse. Jeg kan dog ikke finde nogen Solbakkevej i Holte, men der er fx i Gentofte. Måske er man flyttet?

MVH
Tim

Gitte Johansen

Det kan være.

I 1933 er det en anden adresse

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Redaktør Carl Mole bor i 1930 på Solbakkevej 46

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=112113#112113,17187095

Det er ham, der ejer firmaet.

Han dør i 1931-32
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Tim Jacobsen

Har spurgt Udvandrerarkivet, om de kender til det og evt. arkivalier.

MVH
Tim

Shari Jensen

Thisted Amtsavis publicerede i årene 1927 til 1931 flere gange om året en liste med navne på "Danske, afgaaet ved Døden i Amerika", mange med fødselssted, fødselsdato, udvandringsdato, osv. 

Adressen på Dansk Personalia oplyses ikke hver gang, men den skifter (Frederiksberg, Holte, Gentofte så vidt jeg husker på stående fod.)

Man kan være heldig at finde en ane som døde i USA.  Der er også enkelte afdøde danskfødte i Australien og i Sydamerika.

Der er knap 40 resultater på Mediestream.dk på Thisted Amstavis hvortil der er adgang til hjemmefra:

https://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/search/%22danske%2C%20afgaaet%20ved%20d%C3%B8den%20i%20amerika%22/page/6/allowedonly/true






Shari Jensen

Tak, John!     :)

Han var en interessant herre.

Side 4,  "Viggo Eberlin afgaaet ved Døden",  starter nederst i i femte klumme.