Jeg har en del nyt vedrørende Borup Mølle i gammel tid.
Den ældste kendte beboer var Jens Nielsen Møller der er født ca. 1627 og døde i møllen i 1676. Han var gift med Maren Jensdatter og parret havde følgende børn:
1. Maren Jensdatter, gift 10 jun 1688, i Borup med Mads Sørensen fra Jennum i Spentrup sogn.
2. Kirsten Jensdatter, gift 5 okt 1690, i Borup med Christen Christensen fra Kærby.
3. Dorthe Jensdatter, gift 3 sep 1693, med Søren Andersen fra Kærby Mølle.
4. Anne Jensdatter født omk 1668, gift 28 maj 1693, i Borup med Niels Nielsen Vestrup fra Lem.
5. Niels Jensen Møller, gift 1703 i Vester Tørslev med Anne Marie Christensdatter, født i Kjellerup Mølle.
Enken Maren Jensdatter giftede sig den 2-4 1678 i Borup Kirke med Mikkel Christensen Møller født omk 1653 i Bjergby, Borup sogn og død 1731 i Borup Mølle. Han var søn af Christen Mikkelsen og Dorthe Jensdatter i Bjergby.
Parret fik følgende 2 børn:
1. Jens Mikkelsen født 1679 og død 1701 i Borup Mølle.
2. Christen Mikkelsen Møller født 1680, gift 12 Aug 1705, i Borup med Maren Jensdatter, født i Borup, (datter af Jens Pedersen Brask og Anne Andersdatter). Christen Mikkelsen Møller døde i Borup mølle i 1730.
Parret fik en datter:
1. Maren Christensdatter født 1709, gift 21 jun 1730 i Borup med Hans Tørsleff.
Borup Mølle var ved matriklen 1688 ejet af salig Peder Lassens arvinger i København, men Mikkel Christensen Møller må ha købt den til selveje for i 1711 skøder han den til sønnen Christen Mikkelsen Møller.
Efter 1730 bliver Hans Tørsleff ejer af møllen som han selv beboer til engang i 1740erne.
Fra midten af 1740erne og frem til ca. 1755 hedder fæsteren af Møllen Christen Christensen, mens ejeren stadig er Hans Tørsleff.
Christen Christensen der formentlig også er en søn af Christen Mikkelsen Møller og Maren Jensdatter kaldes også Christen Bjergby.
Anders Pedersen Møller i Kvottrup Mølle køber møllen ved skøde af 1-5 1760, men bor der formentlig ikke selv.
I 1764 hedder fæsteren Espen Christensen.
Da Christen Bjergby er en af mine aner, kunne jeg godt tænke mig at finde fæstet for Borup Mølle i 1755, så jeg kan få bekræftet eller afkræftet at hans far Christen Mikkelsen.
Hvor kan / skal jeg lede efter dette fæste?