Borup Mølle

Startet af Aase Madsen, 03 Aug 2016 - 17:37

Forrige emne - Næste emne

Aase Madsen


Jeg har en del nyt vedrørende Borup Mølle i gammel tid.

Den ældste kendte beboer var Jens Nielsen Møller der er født ca. 1627 og døde i møllen i 1676. Han var gift med Maren Jensdatter og parret havde følgende børn:

1. Maren Jensdatter, gift 10 jun 1688, i Borup med Mads Sørensen fra Jennum i Spentrup sogn.
2. Kirsten Jensdatter, gift 5 okt 1690, i Borup med Christen Christensen fra Kærby.
3. Dorthe Jensdatter, gift 3 sep 1693, med Søren Andersen fra Kærby Mølle.
4. Anne Jensdatter født omk 1668, gift 28 maj 1693, i Borup med Niels Nielsen Vestrup fra Lem.
5. Niels Jensen Møller, gift 1703 i Vester Tørslev med Anne Marie Christensdatter, født i Kjellerup Mølle.

Enken Maren Jensdatter giftede sig den 2-4 1678 i Borup Kirke med Mikkel Christensen Møller født omk 1653 i Bjergby, Borup sogn og død 1731 i Borup Mølle. Han var søn af Christen Mikkelsen og Dorthe Jensdatter i Bjergby.

Parret fik følgende 2 børn:

1. Jens Mikkelsen født 1679 og død 1701 i Borup Mølle.
2. Christen Mikkelsen Møller født 1680, gift 12 Aug 1705, i Borup med Maren Jensdatter, født i Borup, (datter af Jens Pedersen Brask og Anne Andersdatter). Christen Mikkelsen Møller døde i Borup mølle i 1730.

Parret fik en datter:

1. Maren Christensdatter født 1709, gift 21 jun 1730 i Borup med Hans Tørsleff.

Borup Mølle var ved matriklen 1688 ejet af salig Peder Lassens arvinger i København, men Mikkel Christensen Møller må ha købt den til selveje for i 1711 skøder han den til sønnen Christen Mikkelsen Møller.
Efter 1730 bliver Hans Tørsleff ejer af møllen som han selv beboer til engang i 1740erne.
Fra midten af 1740erne og frem til ca. 1755 hedder fæsteren af Møllen Christen Christensen, mens ejeren stadig er Hans Tørsleff.

Christen Christensen der formentlig også er en søn af Christen Mikkelsen Møller og Maren Jensdatter kaldes også Christen Bjergby.

Anders Pedersen Møller i Kvottrup Mølle køber møllen ved skøde af 1-5 1760, men bor der formentlig ikke selv.

I 1764 hedder fæsteren Espen Christensen.

Da Christen Bjergby er en af mine aner, kunne jeg godt tænke mig at finde fæstet for Borup Mølle i 1755, så jeg kan få bekræftet eller afkræftet at hans far Christen Mikkelsen.

Hvor kan / skal jeg lede efter dette fæste?
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Aase

Har du dette fra Viborg Landsting?

Hans Tørsleffs skøde på køb af Borup Mølle (tror jeg), dateret 25. marts 1730. (protokol 39, fol. 511–512, starter helt nederst):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=222356#222356,42016086

Der er flere indførsler der nævnes i registrene, måske har de også interesse?

Hans Tørsleff underskriver et dokument dateret 10. maj 1734 som jeg ikke har kigget nærmere på (protokol 40, fol. 428 øverst, indførslen starter forrige opslag):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=222359#222359,42016900

"Mette Jensdatter Sal: Marchus Møllers hendis afstaaelse til Christen Christens Bierbye" (staves Bjergby i registeret) dateret 1. november 1704 (protokol 33, fol. 433)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=222339#222339,42012052

Viborg Landsting på DIS-Arkivalielister

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Aase Madsen

#2
Min ane Christen Bierbye:

f. ca. 1720 -1725:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=247&bsid=222374&kb=-

Fra Borup mølle til Hvam kro.

FT-1787 i Ulbjerg sogn

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:

Christen Bierbye 64 Gift hosbonde kroermand  
Karen Nielsdatter 55 Gift madmoder  
Margrethe Bierbye 28 Gift datter af sidste ægteskab opholdende hos sin fader  
Christen Wacher 7 - hendes søn  
Jens Nielsen 40 Ugift tjenestefolk  
Hendrik Fridriksen 32 Ugift tjenestefolk  
Christen Laursen 18 Ugift tjenestefolk  
Marie Moustdatter 24 Ugift tjenestefolk



Christen Bierbye fik i d. 16. Jan. 1756 Kgl. bevilling til Hvam Kro, mod en årlig afgift af 6 Rd. 4 s. , han kommer da fra Borup Mølle, og i 1783, var han værtshusholder i Ulbjerg, Rinds og boede på Nørgaard, hvor Kirsten Bierbÿe blev gift med Peder Brederup i 1784. Han, Christen Bierbye, havde Ulbjerg Kro fra 6. juni 1783 og formentlig til sin død i 1797.

Jeg leder stadigvæk efter fæstet i 1755 på Borup Mølle.

Christen Christensen Bierbÿe i 1704 kan derfor godt være hans far.
I det sidste link:

Kan du læse det der står:
Dannemand Christen Christensen Bierbÿe i Kaundrup (Kondrup i Borup sogn ?)
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mikkel Eide Eriksen

#3
Hej Aase

Jeg er enig i "Kondrup". Jeg læser det første stykke således:

CitatMette Jensdatter Sal: Marchus Møllers hendis
afstaaelse til Christen xstens Bierbye

No 2 Kiendes ieg underskr Mette Jensdatter Sal: Marchus Møllers udi Eistrup mølle
og her med for alle vitterlig giør, at saa som til den vidtløfftige gield og besuerlighed til een
og anden, min vembte Sal: mand sig hafde Effterladt, foruden den Summa som bemte voris
Mølle var pantsat for i [Boets] løsøere [icke] effter Registrering og vurdering var hand tilsteede
til dets betalling, i Særdelished af aarsag at [qurg og baster] nu End meere gielde end de er
vurderet for, og ingen vil tage dee mine effter Fordringer; saa ieg med min Møndiges Børn
og u- møndige Formynderi har maatte begiere af Skiffte forvalteren og Consenteret samme
udleg til en hvers Creditors Rettmesig betalling at giøre i bmte Mølle med dets [tillginde] som
er vurderet for 466 [RP?] 4s effter Skiffte forretningens [videre bemelding], og der som den Erlig
Dannemand Christen xstens Bierbye i Kondrup haver effter min venlig og [Indstendig] begiering
forstragt og Indfriet bemte Mølle med ald dets tilligemed ved Reedepenge 466 [RP] 4s halfdeelen
i Croner og halfdeelen i Courant møntt, alt saa her med min begierende [Augengers] sampt min
møndige Søns villie og Samtøcke paa krafftigste maade tilstaae, og fra mig og min Arfer
gandske og aldeeles afstaae jeg til Ermte Christen xstens Bierbye og hans Arfuinger ald de
... osv ...

Han kunne godt være fader til din Chr.Chr. Bjergby.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Aase Madsen


Hej Mikkel.
Tak for din hjælp, jeg må se om jeg kan "hitte" en forbindelse til Christi Christensen Bierbÿe i 1704.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

#5
Jeg har fundet lidt mere om Christen Christensen Bierby.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=192649&side=182

Rigsarkivet Filmrulle 9580 B

366, 21. oktober 1722, Kondrup

Peder Iversen, død

Bodil Pedersdatter, enke

Deres børn:

Christen Pedersen, 12 år

Iver Pedersen, 4 år

Maren Pedersdatter, 10 år

Kirsten Pedersdatter, 7 år

Christen Christensen Bierby ~ enkens moster (han er lavværge til enken, og bor i Kondrup)

Laurs Eskesen i Asferg ~ salig mands søster

Niels Pedersen skovrider, børnenes morbroder

Afdødes søskendebarn Anders Christensen formynder for Kirsten

(formynder for de umyndige børn, Søren Christensen i Kondrup)
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mikkel Eide Eriksen

Så vidt jeg kan se skal det skifte findes i Dronningborg rytterdistrikts skifteprotokol. Det fandt du i mellemtiden :D

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Aase Madsen


Ja det ser sådan ud.
Jeg har "rodet" efter Bodil Pedersdatters moster, men kan ikke rigtig finde noget.
Kirkebogen for Borup / Hald er desværre også defekt, der mangler fødsler fra 1712-1722, det samme med gifte og døde.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Ivan Skjødt Kondrup

Hej Aase

Din ane Christen Bjergby, der blev Kromand i Hvam Kro, var hverken søn af Christen Møller der døde 1730 i Borup Mølle eller af Christen Christensen Bjergby der nævnes som boende i Kondrup i 1704.
Han var derimod opkaldt efter Christen Christensen Bjergby i Kondrup.

Christen Bjergby blev født ca. 1723 i Kondrup, Råsted sogn.

Forældrene var Rasmus Espensen og hustru Mette Christensdatter Lang som boede på gården matrikel nr. 7 i Kondrup, Råsted sogn.
Rasmus Espensen overtog gården efter Christen Christensen Bjergby der døde ca. 1722.
Deres første søn blev opkaldt efter den afdøde og kom til at hedde Christen Bjergby.

Der findes skifter efter Rasmus Espensen og Mette Christensdatter Lang i Privatarkiver på arkivet i Viborg.

Skifte efter Rasmus Espensen, død 1757 i Kondrup, Råsted sogn.
Enke: Mette Christensdatter Lang med lavværge Jørgen Møller i Ejstrup Mølle.
Fælles børn:
Christen Rasmussen 34 år, Kromand i Hvam Kro.
Christen Rasmussen 21 år
Gjertrud Rasmusdatter gift med Anders Pedersen Møller i Kvottrup Mølle.
Maren Rasmusdatter gift med Jens Sørensen Møller i Kongsvad Mølle.
Karen Rasmusdatter 17

Skifte efter Mette Christensdatter Lang, død 10. juni 1775 i Kondrup by, Råsted sogn.
Børn:
Christen Bjergby i Ulbjerg Nørgaard.
Christen Rasmussen i Kondrup.
Gjertrud Rasmusdatter (død) var gift med Anders Pedersen i Kvottrup Mølle.
     Efterladt 10 børn der nævnes i skiftet.
Karen Rasmusdatter (død) var gift med Niels Nielsen Moth, nu i Asferg.
     Efterladt en datter Bodil Nielsdatter 10½ år.
Maren Rasmusdatter gift med Christen Ulff i Kongsvad Mølle.

Jeg har flere slægtsled bagud hvis det har interesse.

Med venlig hilsen
Ivan Kondrup

   



Aase Madsen

#10
Hej Ivan.
Du skal have mange tak.
Vil du sende mig det du har flere led bagud til min mail adr?

aase-madsen@hotmail.dk

Husk dk, der er en anden der har com og hun bliver "skidesur" og holder mine mail tilbage.

Du skriver skifte i privatarkiver i Viborg, er det kun noget man kan se i Viborg?
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

Er dette den ene af dem?

Oplysning om fysisk enhed:


Arkivinstitution:  Landsarkivet for Nørrejylland
Arkivskaber(e):  Viborg Byfoged
Arkivserie:  Sager til skifteprotokoller, Viborg Byfoged  1736-1921
Eksemplar:  Original, Papir m.m.
Indhold fra:  1775
Indhold til:  1776
Indhold beskrives med:  Sagsår (År, Bogstav)
Nr:  288
Venlig hilsen.
Aase Madsen