Opslag på LAV (faderskabssag 1932)

Startet af Gitte Hovedskov, 24 Mar 2011 - 17:50

Forrige emne - Næste emne

Gitte Hovedskov

Dette forekommer mig at være en meget stor forespørgsel, men nu prøver jeg alligevel. Jeg er ikke helt klar over, hvor vidt det generøse tilbud om hjælp til opslag på Landsarkiverne rækker.

Jeg er på jagt efter min ukendte farfar, om hvem jeg kun har min mors ord for, at han var 'en tømrer fra København'.

Min far blev født på Jydsk Fødselsanstalt i Århus af sin ugifte mor i februar 1932.
Hans fødsel er noteret i kirkebøgerne for både Skt. Johannes Sogn i Århus og Vor Frelser Sogn i Horsens.
Min farmors familie var fra Horsens-egnen, så jeg formoder, at hun har boet hos sine forældre omkring det tidspunkt, hvor min far blev født.
Min farmor blev først gift (med min fars stedfar) i 1934, nu tilbage i Århus, og i kirkebogen for Århus er det noteret, at min far har fået sin stedfars efternavn.

Jeg var på LAV for nogen tid siden (lige før kirkebøgerne for den periode igen blev lagt op på AO, men da vidste jeg ikke, at det var så nært forestående) for at finde notaterne i kirkebøgerne, hvilket i sig selv var en gevinst for mig. Men jeg havde håbet at finde min farfars navn.

Arkivaren oplyste, at jeg kunne søge i amtsprotokollerne om faderskabssager, men desværre havde jeg ikke tid nok til det den dag. Jeg nåede kun flygtigt at kigge gennem protokollen for Århus for 1932, uden held. Men jeg kan sagtens have overset noget, fordi jeg havde for travlt, og jeg stadig var ret uvant med at læse de håndskrevne bøger.

Så vidt jeg kan forstå, ville en evt. faderskabssag være blevet anlagt i det amt, hvor moderen boede, men sagen ville være blevet ført, der hvor den udlagte barnefader boede. Det må så betyde, at min farmor evt. kan have anlagt en sådan sag i enten Horsens eller Århus i årene omkring min fars fødsel.

Jeg er ikke erfaren med, hvor stort et arbejde det vil være at finde de relevante amtsprotokoller fra Horsens og Århus og kigge dem igennem, men nu spørger jeg her, om der er nogen, der har deres gang på LAV, der har mulighed for at lave denne (omfattende) søgning for mig?

Som sagt mener jeg, at det er meget at bede om, men det er jo forsøget værd.

Venlig hilsen fra en håbefuld Molbo  :)

Gitte (i Ebeltoft og uden bil, det er derfor jeg ikke bare lige selv smutter derover)

P.S. Jeg skal selvfølgelig nok oplyse min fars og farmors navne og alle de detaljer, jeg har om dem, skulle der være nogen, der 'bider på krogen'.