hvilken kirke er; DEN TYSKE REFORMERTE MENIGHED, KOBENHAVN

Startet af Ann Seiffert, 20 Okt 2010 - 22:59

Forrige emne - Næste emne

Ann Seiffert

hej

Jeg skal finde en dåb som Alice har henvist mig til, men kan ikke finde denne kirke i København... der er en kirke der er Tysk, men har kigget efter personen i det årstal, men kan ikke finde ham, så jeg tænker at det er det forkerte sted jeg kigger. håber I kan give mig svar på hvilken kirke denne menighed høre under, eller hvor jeg kan søge svar.

Ann
Ann Seiffert

Erik Reinert Nielsen

#1
det er en beskeden lille kirke, der ligger i Gothersgade over for Rosenborg, ikke langt fra Nørreport. Mig bekendt kaldes den ikke for andet end 'den reformerte kirke'. Kirken er en menighedskirke og ikke en sognekirke.
søger du skifter fra
Helsingør Byfoged
Køge Byfoged
Vallø Gods
Kronborg Len & Amt
København Len & Amt
Frederiksborg Amt
Hillerød byfoged
Hørsholm Len & Amt
se venligst www.nogn.dk
ERIK

Ann Seiffert

hej

tak for dit svar.... desvære kan jeg ikke finde en kirke med kirkebøger på AO med det navn.... gad vide hvad det ligger under?

Ann
Ann Seiffert

Karin Andersen

Hej Ann :)

Prøv Garnisions sogn. Der er en bog for den danske menighed og en bog for den tyske menighed.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Peter Kristiansen

Reformerte kirke er ikke en lutheransk ("folkekirkelig") menighed og dermed ikke med på AO. Men kirkebøgerne kan ses på fiche på landsarkivet og Rigsarkivet.

Af tysksprogede protestanske menigheder i København findes:
Skt. Petri
Garnisons
Frederiks Tyske Kirke
M.v.h. Peter Kristiansen

Laila Nørgaard Jensen

Hej Ann

Enten skal du være en meget tålmodig sjæl og vente til du er gråhåret - eller du må begive dig til et landsarkiv :-\
Den omtalte kirkebog for Den tysk reformerte menighed er der ikke afsat midler til at scanne - temmelig irriterende, fordi også "indfødte" danskere i blandingsægteskaber optræder i  kirkebogen.
Jeg sidder med samme problem som dig - men desværre :'(
Vh
Laila

Ann Seiffert

Hej

Jeg skal til Århus i Morgen... kan man muligvis se den der???

hvis man skal, kan jeg så evt. hjælpe dig med at kigge efter noget?... der er så mange dejlige mennesker der hjælper mig herinde, det ville jo være skønt hvis man selv kunne give selv en lille smule tilbage  :)

ann
Ann Seiffert

Laila Nørgaard Jensen

Hej Ann
Det var da er rigtig sødt tilbud - men det er en lidt større sag, skal finde en som muligvis er gift (2. gang).
Du skal være opmærksom på at de kirkelige handlinger er indskrevt på tysk, derfor ville det være så dejligt, at man kunne sidde hjemme i fred og ro, og genopfriske sit tyske.

Jeg må sige, at jeg ikke helt kan se meningen med prioriteringen, en meget stor del af Københavns befolkning, var jo tyske eller af tysk afstamning, som for manges vedkommende kom fra Hertugdømmer som hørte ind under DK.

Jeg har haft kontaktet bestyrelsen for AO - og fået et meget kortfattigt svar, om at det havde de ikke tænkt sig at scanne disse foreløbig :-

Jeg tvivler på om du kan se KB i Århus - se evt denne tråd:

Re: Den tyske menighed i DK?... Indsendt af: Jesper Frohn (IP Logget)
Dato: 04/12-09 01:01


Hej alle

Jeg vil lige indskyde at Kirkebøgerne for Den Tysk Reformerte Kirke er tilgængelig på mikrofilm på Landsarkivet.

Man kan ligeledes finde diverse arkiver vedr. Den tysk Reformerte Kirke og Den Tysk Reformerte skole på

[www.daisy.sa.dk]
Disse kan bestilles til gennemsyn på Landsarkivet.

venlig hilsen

Jesper Frohn[/i]

Venlig hilsen
Laila Nørgaard


Henrik Poulsen

Hmmm.. tror også at Christians Kirken på Christianshavn oprindeligt var en del af den reformerte kirke.


Martin Henriksen

Citat fra: Henrik Nancke Poulsen Dato 21 Okt 2010 - 01:10
Hmmm.. tror også at Christians Kirken på Christianshavn oprindeligt var en del af den reformerte kirke.

Nej. Christianskirken, der først hed Frederikskirken var/er
en lutheransk kirke, ligesom Sct. Petri. Menigheden
skrumpede ind og blev opløst.

Reformert kirke i København og Fredericia er Calvinistiske
kirker.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Palle Buch Carlsen

Hej

Kirkebøgerne for den reformerte menighed i København (både den tyske og franske), kan ses på mikrokort på alle Statens Arkiver, herunder også Erhvervsarkivet i Århus. Det er dog en temmelig langsommelig sag at kigge kortene igennem (i hvert fald for mig), da man både skal vænne sig til at bruge læseappareatet, tyde skriften samt forholde sig til, at det er på tysk (eller fransk).
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Anne Ravnskjær

#12
slettet


Ann Seiffert

tak for alle jeres svar, må dog sige at jeg var i Århus i dag og fik svaret at man IKKE kan se lige netop disse kirkebøger der, men kun i landsarkiverne.

Jeg må drage til København og Helsingør et par dage, der er så meget jeg mangler at få til at passe sammen. ;D ;D

takker mange gange for jeres svar :)

god dag

Ann
Ann Seiffert

Palle Buch Carlsen

Hej Ann

Hvis det var på erhvervsarkivet de gav dig det svar, så er det helt sikkert forkert. Jeg har flere gange brugt dem når jeg leder efter nogle af mine indvandreraner (Gercken og Nouvell). Arkivkoden for den Tyske Reformerte Menighed er 1-723-1
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Ann Seiffert

Hej PAlle

TAk for det  :)

underligt at de ikke hjælper mig på arkivet, så må jeg jo tage endnu en tur der op... håber det nummer du har givet mig kan hjælpe  ;)

Ann
Ann Seiffert