Stavning af navne i slægtsbog

Startet af Michael Andersen, 24 Mar 2011 - 12:50

Forrige emne - Næste emne

Michael Andersen

Hej

Jeg søger input til, hvordan navne i en slægtsbog skrives.

Når man finder sine aner i diverse kilder, staves deres navne ofte meget forskelligt. Derfor skal jeg tage stilling til, om det skal være som i KB f.eks. ved dåb, det mest anvendte i andre kilder, som de selv har skrevet det eller evt. andet.

Jeg har f.eks en Ane Madsdatter, som ved FT og vielse og død står som Ane, men ved dåb som Anna. Det er også en, hvor der ved dåb står Povel, og ellers står han som Poul.

Hvad gør I andre?

ps. det er ikke muligt at rette i slægtsbog senere eller komme med et nyt oplag, da det er til en gravsten, formet som en bog, med afdøde og hans aner til og med oldeforældre.

Michael
Aner:
Svend Villumsen Liungh, Ulrich Christian Göring, Johan Conrad Melling, Christen Jensen Veggerslev, Hans van Meulengracht. Lucas Frederik Berg

Bjarne Due Pedersen

Jeg har truffet valget, at dåbsnavnet er det "rigtige" og det anvender jeg konsekvent, også selv om der er andre stavemåder senere i livet.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Lars Erik Bryld

Jeg normaliserer - det vil sige, beslutter mig for en "gængs" stavemåde - og anvender den normaliserede form i oversigter, og den i kilden fundne stavemåde i kildereferencen. Jeg synes ikke, at den døbende præsts foretrukne stavemåde har forrang over, hvad øvrige kilder har at sige om sagen. 

Leif Bærtelsen

I det tilfælde som du beskriver, vil jeg anvende 'kaldenavnet', det navn som personen er kendt under.

I min slægtsforskning bruger jeg dåbsnavnet og angiver andre forekomster under 'også kendt som' AKA.

Leif Bærtelsen - 2670  - Legacy bruger

Michael Andersen

Tak for svar

Jeg anvender selv dåbsnavnene i slægtsdatabasen og overvejede at bruge disse, men kan godt følge tanken om ikke at bruge, hvad en præst har skrevet, hvis ikke personen selv har brugt den stavemåde.

Min afdøde far, som har lavet en del slægtsforskning, brugte en blanding af det hele.

hilsen

michael
Aner:
Svend Villumsen Liungh, Ulrich Christian Göring, Johan Conrad Melling, Christen Jensen Veggerslev, Hans van Meulengracht. Lucas Frederik Berg