Biskop Jens Gjødesen fra Ribe.

Startet af Heidi Larsen, 19 Jul 2016 - 23:12

Forrige emne - Næste emne

Heidi Larsen

Hej alle :)

Jeg nedstammer fra en Gjøde Hansen f.1640 d. 1701. Han var overforynder og handelsmand i Ribe.
Han var søn af Hans Gjødesen f. ? d. 1662, jeg tænker derfor at han er født omkring 1600.

I min søgen på at finde hans' far har jeg fundet frem til Biskop Jens Gjødesen f. ca 1550 i Ribe. I et stamtræ på nettet(geni.dk) står der at han fik en søn der hed Gjøde, er det korrekt?(Stoler ikke meget på geni.dk) Og i så tilfælde, kan man lave en forbindelse til dem jeg stammer fra?

Selv tænker jeg at der er en god mulighed for at Hans Gjødesen er søn af Gjøde Jensen, der igen er søn af Biskop Jens Gjødesen. Tidsmæssigt tænker jeg også at det kan lade sig gøre.

Men jeg vil gerne lige have en andens mening om hvorvidt de er/kan være, i familie?

MVH. Heidi Larsen :)

Stamtræ:
https://www.geni.com/people/Jens-Gi%C3%B8desen/5053917679650125771

Jan Koefoed Baastrup Rømer

#1
Hej Heidi.
Jeg har også en biskop Jens Giødesen, men i Aarhus. Det kan jo selvfølgelig være to forskellige, men er nok den samme:

Nr. 13694 Jens Giødesen, * c1550 i Ribe, + 1626 i Århus, begr. i Domkirken, 1583 slotsprædikant Kbh., 1591 sognepræst Nicolaj Kirke, Kbh., 1593 biskop i Århus. Wiberg kalder ham Gødesen (Ægidius), Giessing har Johannes Ægidius. 10, 28, 33.
Nr. 13695 Magdalene Valentinsdatter, * c. 1567, + 1630. Faderen skulle være notar i Wittenberg. De sædvanlige kilder har ikke mere og det er tvivlsomt om danske kilder kan bidrage yderligere.
Kilder:
10) K. Carø: Den Danske Lægestand V, s. 15
28) Dansk Biografisk Leksicon 1935.
33) Giessing: Præstehistorier

Jeg ved ikke, om du kan bruge disse oplysninger til noget, men hvis du finder mere, vil jeg gerne høre fra dig, gerne i dette forum.
se evt. www.jromer.dk

Jeg deler din skepsis ang. Geni.  ;D
God jagt,
Jan

Christian Konstmann Autzen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Heidi Larsen

Det er den samme Jens Gjødesen jeg har fundet og som jeg tænker på. :) Han er fra Ribe og bliver senere biskop i Aarhus :)

Jeg synes bare at navnet gjøde er meget usædvanligt og derfor tænker jeg at de måske var i familie. I de stamtræer jeg har fundet, kan jeg se at han fik en datter, Ingeborg.
Men er der en der ved om han også fik en søn? Og om denne eventuelt fik en søn.

Og derudover har jeg et spørgsmål: Jeg kan se at han hurtigt avancerede i de sociale lag. Var det normalt? at han så hurtigt blev hofpræst og senere biskop? Jeg troede at biskop'erne på den tid primært kom fra de adelige/velstillede familier.

Inge Nissen

#4
fra Wikipedia

https://da.wikipedia.org/wiki/Jens_Gi%C3%B8desen

Jens Giødesen (født 1550, død 11. december 1626) var biskop i Aarhus Stift fra 1593 til 1626.

Han stammede fra Ribe og var fem år rektor i Lemvig, men han må have haft indflydelsesrige velyndere, siden han fra denne beskedne stilling 1581 blev kaldet til København som hofprædikant hos Frederik 2. efter Anders Sørensen Vedel. 1591 blev han sognepræst ved Nicolai Kirke i København, og 1593 udnævntes han til biskop i Aarhus. I Aarhus Domkapitel holdt han i flere år teologiske forelæsninger, og han må have haft sans for litterære og historiske sysler, siden Claus Christoffersen Lyschander har søgt råd og oplysninger hos ham under udarbejdelsen af sin oversigt over danske forfattere. I 1581 havde han ægtet Magdalene Valentin (død 1630), datter af en slotsskriver i Wittenberg.

Ikke noget om børn, men også om hans opstigning til hofpræst og senere biskop

Heidi Larsen

Alle de ting ved jeg godt :) Mit håb var at der var en herinde som vidste noget udover alt det man kan finde på nettet.

Såsom alle hans børn og evt. hans forældre. Jeg tænker at hans familie må have tilhørt det bedre borgerskab, da uddannelse i Wittenburg nok ikke har været helt billig.

Men det er der nok ikke nogen der kan, desværre. Men tusind tak for hjælpen :)