Helsingør gader

Startet af Helle Rossini Hansen, 23 Mar 2011 - 17:26

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Er der nogen der ved, om der findes en database, liste eller webside, der beskriver gadenavnene i Helsingør, tidligere navne og nuværende navne  (ligesom København). I slægtforskningen kan jeg se at numrene på bygningerne ændre sig gevaldigt, eller pludselig har vejen et andet havn.

F.eks. Bjergegade 285 hed også på et tidspunkt Bjergegade 27/Kampergade 9
          Steengaden 145, hedder nu Stengaden 57

Jeg ved der findes bøger omkring bygningerne i Helsingør, men desværre er de ikke tilgængelige for mig. Helsingør Leksikon, oplyser de nyere gadenavne, men sammenligner ikke med de gamle. Jeg har forsøgt med matrikel nr. men de blev først oplyst i 1880 folketællingen, og de fleste adresser have så ikke gade numre.

Nye informationer der kan hjælpe mig på vej, er mere end velkommen.

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Californien, USA

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Bjarne Due Pedersen

De gamle numre er matrikelnumre, der blev erstattet af numeriske husnumre.

Jeg har ikke et link til "Helsingør" men på http://www.kms.dk/ kan man med gade/matrikelnumre finde det på gamle matrikelkort og i sammenhæng med www.krak.dk kort kan man se luftfoto/skråfoto af husene
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Line Thorngaard

Hej,

I Lokalavisen Nordsjælland var der sidste efterår en artikel fra Helsingør Bymuseum om brandtaksations-/matrikelnumre og nye husnumre. Der stod bl.a. i artiklen, at Bymuseet har udarbejdet en database over disse numre, den er ikke tilgængelig på nettet, men man kan skrive til
e-mail: lbm64snabelamuseerne.dk eller ringe på tlf. 49281839 om oplysninger.

Venlig hilsen
Line Thorngaard

Helle Rossini Hansen

Tak for svarene begge to, den med de gamle hus nr. var matrikel numrene passer ikke helt. Steengaden 145, var matrikel nr. 205, og nu hus nr. 57. Jeg kender godt de gamle matrikelkort, dem har jeg arbejdet meget med, men desværre ikke hjulpet mig i denne anledning.

Jeg vil forsøge at sende en e-mail til Bymuseet, måske kan de hjælpe mig med de få adresser, hvor familien boede.

mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Peter Kristiansen

Jeg har for mange år siden arbejdet med Helsingørs historiske bygningsmasse - og nummereringen er sandsynligvis brandtaksationsnumrene - som har været i brug siden midten af 1700-tallet, mens matrikuleringen først kom 100 år senere.

Prøv at få fat i: Historiske Huse i Helsingør, udg. 1973 af Nationalmuseet.
ISBN: 87 480 00329

Her er også ejerlister frem til ca. 1880 for de omtalte bygninger. Ved at slå op under Rossini, kan jeg se, at Bjergegade 27 fra 1867 ejes af købmændene Johnsen og Rossini.
M.v.h. Peter Kristiansen

Helle Rossini Hansen

#5
Hej Peter,
Tak for Svaret, det var sjovt du lige nævnte Bjergegade 27, jeg har netop en kopi af selve siden, som min onkel engang havde fremskaffet, men ingen af os viste hvilken kilde siden stammede fra. Jeg ved at Antonius Rossini ejede ejendommen Steengaden 145, matrikel nr. 205 i flere år 1855-1876, men jeg kender ikke andre bygninger. Jeg tror nok at hans børn arvede bygningen.

Det er svært at finde billeder af de huse de boede i, når man ikke kender alle betegnelserne for selve bygningen. Jeg har et billede, som min grand tante tog i 1930, som ifølge kilder skulle være Strandgade 81A, så jeg prøver at finde ud af, om det kunne være den samme bygning som Strandgaden 136, som Antonius Rossini for en kort periode boede i.

Bogen er kommet på min liste over bøger jeg vil låne på biblioteket, næste gang jeg kommer til Danmark.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"