søgning vedr. alimentation på Stadsarkivet Kbh.

Startet af Winnie Kristiansen, 10 Jul 2016 - 19:19

Forrige emne - Næste emne

Winnie Kristiansen

Indtil nu har jeg brugt en del tid og energi på at finde rundt i undersøgelser omkring min oldefar Carl Elias Poulsen, f. d. 9. marts 1822 på Den kgl. Fødselsstiftelse. Moren, Maren Nielsdatter anlægger sag mod barnefaderen, en tjenestekarl Poul, ansat hos Meelhandler Bakke i Frederiksborggaden no.15. Straks efter at barnefaderen var idømt betaling til barnet, overgav moren barnet til en plejefar, Peder Jensen i Lyngby. Sagen vedr. alimentation fandt jeg under nr. 729 i Kbh.s Magistrats  1. sekretariat indkomne  Sager 1822 no. 601 - 950.
På sidste skrivelse fra Magistraten til Fødselsstiftelsen står et nyt nr. 582. Er det mon muligt at efterspore
1. det videre forløb vedrørende Tjenestekarl Pouls overholdelse af betaling til barnet? 
2. det,  jeg og andre efterkommere efter Carl Elias Poulsen eftersporer er farens efternavn. Så er der en chance for at komme videre bagud i anerne.
Jeg vedhæfter de samlede breve og skrifter i kronologisk rækkefølge og oversættelse. Håber på et hint/ hjælp.

[vedhæfting slettet af admin]
mvh.
winnie kristiansen sommer
Munken 10
3740 Svaneke

Eva Morfiadakis





København, Sokkelund, Gladsakse, et Huus, Bagsværd Overdrevet, 27, FT-1834, C2578


Peder Jensen 48 Gift  Huus og Tærskemand 
Kirsten Pouls Datter 63 Gift  hans Kone 
Carl Elias 12 Ugift  tiltaget Barn

Förmodar att detta är barnet?

Kan inte Kirsten Poulsdatter vara barnets farmor?


https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116798#204765,38849452

Peder Jensen och Kirsten Poulsdatter gifte sig i Kgs. Lyngby 19 april 1821. Han är Enkemand och hon Enke.

Eva M
Eva M

Winnie Kristiansen

Kære Eva M
Tak for at du fandt frem til plejeforældrenes vielse. Kan du læse det sidste der står helt til højre?

Det er også min teori, at Kirsten Poulsdatter kan være hans farmor.

Hvor finder vi hendes afdøde mand? Hvis vi har ham, er der jo en chance for at finde tjenestekarl Pouls fødsel.  :)

Jeg havde næsten helt opgivet sagen, men opdagede så dit svar.

Tror du at det nr. der er skrevet kan findes på Stadsarkivet i Kbh. ? Hvorfor skulle der eller være et ekstra nr. hvis ikke der er en fortsættelse et sted?

Tak for hjælp

Winnie
mvh.
winnie kristiansen sommer
Munken 10
3740 Svaneke

Eva Morfiadakis



Jag tolkar det som "skiftesseddel fra Fredb? den 14 april 1821 for Bruden". Hon har visat att skifte genomförts efter hennes döde man. Fredb är det Frederiksberg?

Eva M
Eva M

Winnie Kristiansen

Spændende, for hvis det er Frederiksberg, (Fredb. er ofte anvendt også i dag som forkortelse) skal den tidligere ægtemand vel findes dér?

Har du også bud på det nedenunder? Noget med Brudgom ægtl. ........s.  ??
mvh.
winnie kristiansen sommer
Munken 10
3740 Svaneke