Anders Pedersen i lægdsrullen for Viborg 1822, død ???

Startet af Peter Pedersen, 06 Jul 2016 - 09:57

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

Hej,,,,

Anders Pedersen født den 10. marts 1801 i Åsted som søn af Peder Andersen fremføres løbende i lægdsrullen for Viborg indtil 1822

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#18371,1076648

Jeg ville meget gerne have hjælp med at tyde dels hvad Anders vurderes som tienstelig til ? hvor han skal forrette tjeneste i 2. JR fra 30. juni 1824 samt hvad der står efterfølgende.

Umiddelbart læser jeg det som død med Regimentet 20. juni 1825, men det kan næppe passe, ligesom jeg ikke han hitte ud af hvad der efterfølgende står før 1826.

Som jeg tolker det overføres Anders til Ålborg lægd 70 med nummer 54, men der kan jeg ikke efterfølgende finde ham  ???

Så med håbet om hjælp på denne regnfulde dag og i øvrigt venlig hilsen

Peter Pedersen
Peter Pedersen


Peter Pedersen

Hej Aase,,,

Tak for dit bud og jeg tror selvfølgelige gerne, at Anders blev en brav og modig soldat, men det har man næppe kunne vurdere på sessionen, så jeg er fortsat noget i tvivl, ikke mindst hvad der siden overgik ham.

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Peter Pedersen

Hej Aase,,,

Kyras - den køber jeg med tak og

venlig hilsen
Peter Pedersen


Peter Pedersen

Morten Nielsen

Jeg læser det også som, at han er død ved regimentet i 1825, hvilket vel ikke er utænkeligt? Selvom der ikke var krig i 1825, kan han jo være død af sygdom eller ved et ulykkestilfælde. En tydning af resten af teksten vil sikkert kaste lys over sagen - desværre er jeg ikke i stand til at bidrage.

Dog læser jeg lægdet som 79 og ikke 70. Jeg tror, buen hører til tallet efter 7-tallet og ikke til det store N nedenunder. Prøv at sammenligne med nr. 29 - der er tilsyneladende stor bue på lægdskriverens 9-taller.

Hvis vi antager, at der står "Aalborg 79-54" og kigger i hovedrulle Aalborg hovedrulle 1823 under lægd 79, ses det, at nr. 54 ikke findes. Men det synes jeg ikke umiddelbart giver nogen mening.

Kan "Aalborg 79-54" være lægdet, han er kommet fra?

Hvis han er død i 1825, må han jo stå i en KB.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Peter Pedersen

Hej Morten,,,

Enig, Anders kan i princippet godt være død i tjenesten i 1825, men i givet fald ses han ikke begravet i Åsted.

Det undrer mig også, at han skulle være overført til Ålborg da Ålborg synes at udskrive soldater til  3. JR - hmmm. Anders kunne selvfølgelig godt være overgået til andet regiment, men så ville der nok være gjort en bemærkning om det i LR.

Løsningen findes nok som du skriver i de bemærkninger, som jeg ejheller kan tyde  ???

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Morten Nielsen

Hej Peter,

Prøv evt. at lave en ny tråd, hvor du udover linket skriver, hvad du selv kan tyde (og har fået foreløbig hjælp til).

Du kan også bestille hans "soldaterbog" hjem via Daisy - den må da indeholde fyldestgørende oplysninger.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Aase Madsen


Jeg tyder det som om der er kommet besked fra Aalborg om hans død, men han findes ikke som værende død i kirkebøgerne i Aalborg.

Han må have været der fra 30. juni 1824 til sin død 20. juni 1825.

Jeg læser det som 2 JR = regiment.  2. den Jyske Regiment.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Indledningsvis tak for de seneste bidrag.

Omkring 2. eller 3. Jydske Regiment, så ja jeg læser også, at Anders udskrives til 2'et regiment, Når jeg skriver 3'ie er det under henvisning til, at udskrivningskreds Ålborg synes at udskrive til 3'ie regiment. Jeg tror derfor, at Anders må have været på øvelse i Ålborg og ikke overført til 3'ie regiment.

Omkring hvad jeg mener med og uden hjælp at kunne tyde af indførslen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#18371,1076648

så kan jeg fortsat ikke bedrage med mere end jeg redegjorde for i min startende anmodning - altså død med Regimentet den 20. juni 2825 efterfulgt af ?

og ja, Anders soldaterpapirer ville være en hjælp, men umiddelbart synes stamrullen for 2. Jydske Regiment omhandlende perioden 1824-26 ikke lige at være til at finde - jeg kan i alle tilfælde ikke.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Ole Ingvordsen

#11
Hej

Jeg læser:

Tienlig Cuirass Ss 1823
Soldat 30 Juny 1824 2 JR

Død ved Regimentet den 20de Junii 1825 efter
Anmeldelse. Udslettes 1826. Besadt ved
Aalborg 70 – 54.*                           21/25

* se: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18376,1078170

Du finder hans død og begravelse her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=203770#203770,38652518

Venlig hilsen
Ole


Peter Pedersen

Hej igen,,,

Mange tak for de fornemme henvisninger - og ikke mindst afklaring på teksten i LR.
Kan hænde, at det blot er mig, men linket der henviser til nr. 54

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18376,1078170

synes at omfatte en 14 år gammel Jens Jacobsen for indskrivningsåret 1823 ?

Også tak for begravelsesindførslen.

Omkring stambøger, hmmm så har jeg tidligere haft fat i 2. jyske regiment for perioden og nogle gange er det lykkedes at finde anen, andre gange ikke, men i Anders tilfælde bør der vel være en form for rapport over dødsfaldet - jeg går i gang.

Men tak nok engang og venlig hilsen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Aase Madsen



Man kan = jeg har været heldig at finde noget i en stambog, hvor der også stod hvilken hest der var tilknyttet personen, og ydre beskrivelse af både manden og hesten. Hesten stod med et nr. bag i bogen.
God jagt.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Ole Ingvordsen

Hej

Linket https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18376,1078170

henviser til nr. 63/54 Poul Andersen nederst på højre side, hvor der i anmærkningerne står:
Reservesoldat, 1825, 3 J.R. No 6.
Soldat 9 Julii 1825, 2 J.R., i stedet for
Wiborg 12 – 26                    21/25

Venlig hilsen
Ole

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Til Aase - helt enig i stambøger, har også fundet legemsbeskrivelser
Til Ole - tak for afklaringen, den havde jeg aldrig fundet selv.

Og i det hele taget tak for stor hjælp med at afdække Anders skæbne.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen