Hvordan blev man ejer af et kirketiende

Startet af Erik Bjerre Fisker, 02 Jul 2016 - 20:11

Forrige emne - Næste emne

Erik Bjerre Fisker

Hej

Jeg arbejder med Dalsgaard ejerlav i Hørup Sogn, Lysgaard Herred, Viborg Amt, og her var én af beboerne - Mikkel Dalsgaard - i første halvdel af 1800-tallet ejer af Hørup Kirketiende. Jeg kunne godt tænke mig at finde noget mere om det:

Hvornår blev han ejer?
Hvordan blev han ejer?
Findes der eventuelt regnskaber i sognearkivet?
Osv.

Jeg håber, der findes nogen derude, som ved mere om dette emne, end jeg gør, og som kan hjælpe mig til, hvilke kilder jeg skal søge i. Jeg har uden held forsøgt mig i Skøde- og Panteprotokollerne.

Venlig hilsen
Erik

Aase Madsen

Her er en forklaring på selve ordene:

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=kirketiende

Kirke-tiende, en. (ænyd. d. s., oldn. kirkjutíund; kirk., emb.) tiende (1/3 af tienden, opr. hver 30. kærv), som ydes til kirkens vedligeholdelse. DL.2–22–19. Holb.​Ep.​I.25. MinSkr.4/71893.   hertil Kirketiende-ejer (Skr. 4/71893. jf. Kirkeejer).


Kirke-ejer, en. (emb.) person, som har raadighed over en kirke og dens gods (tiende) og skal holde den ved lige (jf. -herre 1, -patron, -tiendeejer). Skr.31/11767. Sal.2XIII. 926.
Venlig hilsen.
Aase Madsen


Erik Bjerre Fisker

Hej Aase

Mange tak for ordforklaringen og linket til protokollen i Provstearkivet. Det kunne godt tænkes, at der kunne findes noget om kirkens vedligeholdelse og Mikkel Dalsgaards horhold til det. Det vil jeg i hvert fald undersøge næste gang, jeg kommer på Landsarkivet.

Jeg ved, at Hørup kirke var ejet af godsejeren på Palstrup Janus Friedenreich (død 1755), og mon ikke den har tilhørt Palstrup indtil alt bøndergodset blev solgt fra i slutningen af 1700-tallet. Gad vide om tienderetten var noget man købte eller noget man fik tildelt.

Mange hilsner
Erik


Erik Bjerre Fisker

Hej Aase

Mange tak for de forskellige link. Jeg må prøve at kigge lidt rundt de forskellige steder og håbe på, at jeg støder på nogle nyttige oplysninger.

Mange hilsner
Erik

Erik Bjerre Fisker

Hej

Det er i dag lykkedes mig at finde ud af, at handlen med kirketiende er noget, som blev tinglæst på Viborg Landsting, så skøderne findes indført i Viborg Landstings Skøde- og Panteprotokoller. Den i denne sag omtalte Mikkel Dalsgaard købte Hørup Sogns Kirke-, korn- og kvægtiende ifølge skøde af 23/6-1802 - tinglæst 21/7-1802. Pudsigt nok solgte han det igen dagen efter til Kong Christian den Syvende. Han må dog have købt det tilbage igen på et tidspunkt, for i 1825 solgte han 2 tdr. 7 skpr. fra til en nabogård, og ifølge hans testamente fra 1850'erne ejede han endnu et tiendegrundlag på ca. 67 tdr. hartkorn ud af de oprindelige ca. 111 tdr. hartkorn.

Mange hilsner
Erik


Erik Bjerre Fisker

Hej Ketty

Tusind tak for linkene. Jeg kendte slet ikke denne indgangsvinkel til kilderne. Den er på mange punkter faktisk lettere at overskue end gennem arkivalieronline, og jeg har allerede nu fundet nogle nye kilder den vej igennem, som jeg skal have kigget igennem. Og nu hvor sommervejret ikke for tiden arter sig fra den allerbedste side, kan der nok findes tid til det :).

Mange hilsner
Erik




K. Thidemann

Kære Erik

Her er hovedsiden -
jeg går oftest ind under generel søgning øverst.

http://arkivalielister.dis-danmark.dk/

P.s. jeg skylder dig en tjeneste, men har ikke fået tid til at koncentrere mig ordentligt -
har haft børnebørn på ferie og de kræver jo deres farmor  :D
mvh K.Thidemann 9000

Erik Bjerre Fisker

Hej Ketty

Tusind tak for dette link også - jeg har straks gemt det som foretrukken. Det er altså dejligt at kunne se kilderne listet op på en anden overskuelig måde - også til FamilySearch. Utroligt at jeg ikke selv var stødt på det, men nogle gange glemmer man at smide skyklapperne.

Det er helt fint at passe sin opgave som farmor - det må man ikke forsømme  ;). Jeg har også mest koncentreret mig om Dalsgaard Ejerlav det seneste stykke tid, så anerne har fået en lille hvilepause.

Mange hilsner
Erik