dyrlæge Frederik Ludvig Adolph Larsen

Startet af Flemming Nordqvist Johannesen, 22 Mar 2011 - 21:08

Forrige emne - Næste emne

Flemming Nordqvist Johannesen

Er der nogen der kan hjælpe med en vielsesdato og sted for Frederik Ludvig
Adolph Larsen og Marie Nielsen.
Han er født i København 12.01.1838 og døbt 15.04.1838 i Garnisions kirke. Han blev dyrlæge i Ude-Sundby (Frederikssund) i 1865 og var der til sin død 24.01.1893.
Marie Nielsen er født i Skuldelev 04.09.1854 og døbt i Skuldelev kirke, Horns herred, Frederiksborg amt 08.10. 1854. Deres første fællesbarn er født 07.09.1875 i Ude-Sundby (Frederikssund), men jeg har ikke kunne finde en vielsesdato hverken i Skuldelev, omkringliggende sogne eller i Frederikssund.
På forhånd tak for hjælp
Venlig hilsen Inger Johannesen

Judith Olsen

Mon de kunne være disse:

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
  Denmark
Search Results  | Download | Print 

--------------------------------------------------------------------------------
FREDERIK CHRISTIAN LARSEN Pedigree
  Male   Family
--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  MARIE KIRSTINE NIELSEN  Family
  Marriage:  24 FEB 1875   Taarnby, Kobenhavn, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------

Frederiks mellemnavn Christian fremgår ganske vist ikke af din efterlysning, men .......
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Flemming Nordqvist Johannesen

Hej Judith
Tak for dit forslag, desværre er det ikke dem, jeg har original dåbsattest på min farfar og hans fars navn er, som jeg har oplyst.
Har også familien i FT 1890 For Frederikssund Torv matr.nr. 31, Frederikssund Købstad, Lynge-Frederiksborg herred, Frederiksborg amt.
Venlig hilsen
Inger

Egon Sørensen

Hej Flemming!

Marie Nielsen forlader Skuldelev sogn i 1869.

Skuldelev KB 1860-1875 opslag 55 nr 52, men hvor rejser hun hen, jeg kan ikke tyde sognet.

Mvh.

Egon Sørensen

Flemming Nordqvist Johannesen

Hej Egon S.
Tak for det oplyste, har fundet hende i KB 1860-75 afgangslisten opslag 67, nr 52, der er hun rejst til Frederikssund o1.11.1873. Har ikke fundet hende i Frederikssund, da der ikke er tilgangslister i det tidsrum.
Deres første barn Gunhild Inger Sofie Larsen f.07.09.1875 KB 1861-79 for Ude-Sundby, Lynge-Frederiksborg h., Frederiksborg amt, opslag 85, giver desværre ikke nogen vielsdato for forældrene.
Har forsøgt at finde en vielse i Københavnske sogne bl.a. Frederiksberg, uden resultat.
Venlig hilsen
Inger Johannesen

Anne Mortensen

Her familien i FT 1880.
Hendes fødesogn kan jeg ikke finde på KRABSEN - men prøv selv
http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php

En tanke - p.gr.a. aldersforskellen kan Frederik have været gift før ?
Og de er blevet borgerligt viet ?

frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Frederikssund Købstad, Tværstræde, Forhuset Stuen b, Matr. 108, FT-1880, C7341
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Frederik Ludvig Adolph Larsen 42  Gift Husfader, Dyrlæge  København
Marie Larsen F. Jeppesen 26  Gift Hans Kone  Tjerslev Sogn Frederiksborg Amt
Gunhildt Inger Sophie Larsen 4  Ugift Deres Barn  Frederikssund
Hans Niels Aage Larsen 1  Ugift Deres Barn  Frederikssund
Gunhild Jeppesen 51  Enke Husmoderens Moder, gaar tilhaande  København
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Ang. hendes fødesogn har du jo fundet det - hvorfor hun opgiver andet både i FT 1880 og 1890, mener heller ikke der er et stednavn i Skuldelev med dette navn.

FT 1880 på AO
Frederikssund
Tverstræde
opslag 202
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Flemming Nordqvist Johannesen

Hej Anne M.
Tak for dit svar. Han har ikke været gift før, så vidt jeg er orienteret, men han fik en søn (som er født på Fødselsstitelsen i 1862) med en Caroline Jensen, da han var ung nyuddannet dyrlæge i København. Det er ikke et spor, der er interessant i den søgen efter hans vielse med Marie Nielsen, som jeg søger.
I den FT fra 1880 du omtaler, tror jeg hun har opgivet nabosognet GERLEV, det har jeg fået det til, men det har ikke hjulpet på sagen, for der har jeg også søgt vielsen (også i Ferslev, som hun vist også har været i).
Efter mandens død i 1893 flytter hun til København, og der har jeg hende i FT 1901,1906 og 1911, samt hendes død i 1928 i KB 1917-35 Absalons sogn, Sokkel.h. Kbh.A.,opsl.233 og end ikke der står en dato for vielse. Hvis det er borgerlig vielse i provinsen, hvor kan den så stå ?  :)
Venlig hilsen Inger Joh.

Flemming Nordqvist Johannesen

Hej igen Anne - da de er medlem af Folkekirken (jvf. FT) antager jeg ikke, at de er borgerligt viede, men man ved jo aldrig. Jeg har nu set, at jeg har en chance på LA for Sj. Et forsøg værd, når jeg har samlet andre ting til nærmere granskning.
Nå, man skal jo være glad for alle de oplysninger, jeg har om den gren af familien, og det er ikke så lidt, derfor er det underligt at man mangler en vielsesdato.
Venlig hilsen
Inger J.