Karl Erik Jensen f. 1933 - Hjælp til at finde min oldefar

Startet af Ronni Jensen, 16 Sep 2010 - 12:26

Forrige emne - Næste emne

Ronni Jensen

Hej

Jeg er lige begyndt at forske lidt i min slægt, men allerede ved min morfar kommer det til at blive svært. Så jeg håber at i kan hjælpe mig, da jeg er i tvivl om hvad jeg skal stille op.

Problemet er at min morfars far skulle stå som ukendt, så jeg aner ikke lige hvad jeg skal stille op. Jeg har kigget i kirkebøger men har ikke rigtig kunne finde ud af hvor han skulle have været blevet døbt osv. da hans dåbsattest er bortkommet. Men hvad jeg har fundet ud af indtil videre er:

Min morfar hed Karl Erik Jensen og blev født d.16. december 1933, hans fødesogn står anført som Århus. Jeg har fundet hans mors navn igennem samtaler med de ældre i familien, hvilket skulle være Sidsel Kathrine Jensen, og derefter har jeg undersøgt folketællingen i Vostrup hvor hendes familie boede, her kunne jeg se at hun var født d. 27. januar 1912. Men hvad jeg har hørt igennem familien skulle hun have været blevet gravid uden for ægteskab og derefter sendt enten på et hjem for enlige mødre eller en familie hun boede ved, men det er dog lidt uklart, men her skulle hun så have født min morfar i Århus. Efterfølgende skulle hun have taget tilbage til Vostrup/Lønborg egnen hvor hun blev gift med en Jens Hansen Tarbensen.

Jeg står nu og er i tvivl om hvad jeg skal stille op nu? Er der mulighed for at finde ud af hvad han hed? Jeg er ny i "faget" så i må bære over med min uvidenhed  ;D

K. Thidemann

#1
Hej Ronni

Jeg antage din morfar Karl Erik Jensen er født på Fødelsstiftelsen i Århus.

Skt. Johannes kirke i Århus var knyttet til Fødselsstiftelsen, desværre er år 1933 ikke tilgængelig på nettet.
Skal du se kirkebogen fra Skt. Johannes kirke skal du på Landsarkivet i Viborg, eller bede om et opslag her i forum.

http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8dselsanstalten_i_Jylland
mvh K.Thidemann 9000

Jesper Skov

Se om der skulle være en faderskabssag hos underøvrigheden (Landsarkivet i Viborg), eller hvis moderen har krævet børnepenge så en bidragssag ved overøvrigheden (også på landsarkivet).

Hvis moderen aldrig har oplyst, hvem der er far til barnet, er der nok ikke mere at gøre.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Mogens Fabritius

Hej Ronni Skov Jensen...
I næste uge vil jeg gerne gøre et par opslag her i Århus, så kan vi se om det giver noget, ellers er det Viborg...
Venlig hilsen Mogens Fabritius...

Ronni Jensen

Tak for alle svarende :D

K. Thidemann – Jeg tror faktisk at du har ret i dit udsagn, for jeg mindes at ahve hørt noget om en skt. (manglede så lige navnet) kirke :) tror du at man vil kunne formode at han er blevet døbt der?

Jesper Skov – Håber jeg hun har gjort, ville være synd at man mangler en helt slægtsretning :( Men jeg tænker lidt på at tage til Viborg og kigge lidt :)

Mogens Fabritius – Det må du meget gerne! Det ville være en kæmpe hjælp :D hvad er det for nogle opslag man kan lave i Århus? :)

Mogens Fabritius

Hej Ronni Skov Jensen....
De såkaldte "ind-og udskrivnings lister" (Erhversarkivet) har et hul, stopper ca. sept.1933 og starte i en ny form i 1934 til 1938. der skyldes en socialreform, sidst i 1933, så noget er nok gået tabt...
Er Karl Erik Jensen, født som Karl Erik Jensen, efternavnet kan jo tyde på det... Vil du fortælle hvor Karl Erik Jensen voksede op. Har du en ide om at moderen efterlod ham i Århus.
Venlig hilsen Mogens Fabritius..

Ronni Jensen

Hej Mogens Fabritius

Mange tak for at du vil tage dig tid til at hjælpe  :) Jeg har brugt det meste af eftermiddagen på at forhøre mig blandt familiens ældre, både kendte som ukendte :) Hvad jeg har fundet ud af, tog hun ham med ud og tjene, dog lod hun min morfars halvbror blive hjemme ved hendes forældre. Jeg har dog ikke kunne finde ud af hvor hun tjente. Men efter at have snakket med min morfars halvbror, har jeg fundet ud af at min oldemors søster faktisk stadig lever i København, så jeg har fået ham til at kontakte hende, så jeg håber lidt på at hun måske kan lystne lidt op omkring det hele :) Men indtil jeg høre fra dem igen, vil jeg i hvert fald forsøge at arbejde mig lidt videre :) Han er forresten døbt Karl Erik Jensen, og har haft navnet hele sit liv :)

M.v.h
Ronni Skov Jensen

Mogens Fabritius

Hej Ronni Skov Jensen...
Det mest tænkelige var at Fødselsanstaltens kirkebog i film var på lokalarkivet, og din morfar var lige med. Han er som du kender, født den 16 dec. 1933, og står under nr. 670, Mest interessant er at din mormors addresse er Fødselsanstalten, N. Ebbesensvej 3, det tyder på at hun har været "ansat" der i en given periode for at ordne et problem. Din oldefar er ikke  nævnt, desværre. Der har været en "massedåb" den 21 dec. 1933, og der er to Dåbsvidner: Sygeplejerskerne frk. Bertelsen, Ørum og frk. Nielsen. Vigersted.
Venlig hilsen Mogens Fabritius...

[vedhæfting slettet af admin]

Ronni Jensen

Hej Mogens Fabritius
Tusind tak for din hjælp! Er jeg utrolig taknemmelig for :D Altså jeg ved at året før min oldemor fik min morfar, ventede hun min morfars halvbror, her var det dog med en "ukendt musiker", men jeg kunne formode at hun nok også fødte på Fødselsanstalten i Århus, uden dog at være sikker. I jagten på min oldefar, har min morfars halvbror fortalt at han kan huske at de havde været på besøg min oldefars forældre, altså min morfars farmor og farfar, og han mindes at de hed Niels og Kristine (Christine). Han har samtidig også givet mig den information at de skulle have boet i Skjern på vejen der hedder Vardevej i dag. Han har samtidig også fortalt at huset hvor de boede i skulle ligge der hvor der ligger en tankstation i dag. Jeg har så kigget på folketællingerne for 1925, hvilket var den seneste der var, her fandt jeg frem til to muligheder, men da min morfars bror mindes at de var et ældre par da han havde mødt dem, kunne jeg udelukke den ene. Men der står at de boede på Storegade 4, men så er det jo lige om vejen har skiftet navn eller om de havde boet et andet sted inden. Samtidig står der også at der var tre sønner som boede på adressen, en Ejnar Karl Christoffersen f.1906, Valdemar Christoffersen f.1908, Henry Christoffersen f.1912. Så jeg tænker lidt over at undersøge det med vejnavnet og om der muligvis er en faderskabssag. Men har du nogle andre fif jeg kan gøre med de nye oplysninger?
M.v.h
Ronni Skov Jensen

Mogens Fabritius

Hej Ronnie Skov Jensen... Jeg har skrå læst bøger over "børn/dels født uden for ægteskab" 1931, 1932 og dels 1933, men ikke funder noget om din morfars halvbroder, vil du offer mig en fødselsdato på halvbroderen, så kan vi måske finde noget om musikkersvenden.. I hvilke sogne har din morfader og hans halvbroder opholt sig ved konfirmaionen, og vielser, hvor og hvornår er din morfar død, der kan være oplysninger.... Kommer du selv til Viborg, jeg kommer der nok, hen i efteråret så kan jeg gøre nogle opslag...
Venlig hilsen Mogens Fabritius...