Sjøforlis. Sagsakter. I. Koefoed

Startet af Tor Lauvstad, 05 Jun 2016 - 10:35

Forrige emne - Næste emne

Tor Lauvstad

Jeg har lenge lett etter min mors to halv brødre Sverre og Arne Frogner. De ble begge sjømenn og forsvant. Jeg finner Arne i Norske Sjømanns-ruller, der er I. Koefoed den siste båten han mønstrer på. Han mønstrer på i Skien, Telemark, Norge, den 14.september 1921.
I dansk søulykke- statistik 1921 finner jeg at I. Koefoed på vei fra Newcastle, den 29.10.1921,  til Rødbyhavn med kull, blir savned. Det er 7 mann om bord alle er savnet ingen  navn er oppgitt.
I boken «De Fire Dronninger og De Andre Store» er det et kapitel om I.Koefoed, det går frem at båten ble funnet sydøst for Tokosten på Skagen Rev.  Kapittelet ender med: «Forlisanmeldelsen og navnene på den omkomne besætning har siden 1922 været hemmeligstemplet, og offentligheden vil først i år 2002 få adgang til sagsakterne»
Sagsakterne skal altså være tilgjengelig nå, kan noen hjelpe meg og finne disse sagsakterne.

Arne Frogner født 25 mai 1904 Gjerpen Telemark, Norge. Mor Inga Josefine, far Peder Anton Frogner. Senere bosatt i Sandfjord Vestfold.

I. Koefoed tremastet bramsejlskonnert, bygget i 1903 i Fakse hos skibsbygmester J. Koefoed, for rederiet A/S J. C. Hansen, Thurø.

DE FIRE DRONNINGER OG DE ANDRE STORE av Niels Christiansen, farlag Helkawi.
Utgitt 1993. ISBN 87-984482-1-8.

Knud Madsen

Et lille input:

Ifølge Danmarks Skibsliste 1922, som udkom januar 1922, hed føreren på "I Koefoed" P.C. Jørgensen.