Lægdsruller - www.laegdsruller.dk

Startet af Mette Fløjborg, 23 Jun 2015 - 08:57

Forrige emne - Næste emne

Mette Fløjborg

DIS-Odense har lavet en hjemmeside om lægdsruller:
www.laegdsruller.dk

Vi er på ingen måde eksperter i lægdsruller, men vores mål har været at gøre livet lidt lettere for slægtsforskere. Nu kan man nemmere komme i gang med at bruge de svære lægdsruller til f.eks. at se hvor drengen/manden har bevæget sig rundt i landet, få at vide hvor han har aftjent værnepligt, få navnet på hans far osv. Der er mange små detaljer gemt i lægdsrullerne, f.eks. er hans højde også ofte angivet, sant hans helbredsmæssige skavanker.

Siden er opdateret for nylig med en ny søgefunktion og indeholder nu:

Slå op hvornår drengen er skrevet ind og ud af lægdsrullen blot ved at skrive hans fødeår i funktionen IND OG UD AF RULLEN HVORNÅR?

Søg på et sogns navn og få at vide hvilket lægdsnummer, sognet havde i et bestemt årstal i funktionen SØG LÆGD. Som en sidegevinst blive du linket direkte ind til Rigsarkivets online lægdsruller.

Få de ulidelige bogstavsbetegnelser 'vekslet' til et årstal i funktionen BOGSTAV->ÅRSTAL.

Slå op hvad lægd 114 er for et sogn i funktionen LÆGD NUMMER -> NAVN LÆGD.

Derudover indeholder siden andre små finesser, som f.eks. en omregningstabel af gammeldags tommer til cm og diverse links til andres kloge ord om lægdsruller - og så naturligvis link ind til Rigsarkivets online lægdsruller.

God fornøjelse med siden!

Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk    www.dis-odense.dk
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Lis B. Jensen

Hej Mette

Det er en SUPERgod ide i har der.

Tak for den
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Jeg plejer at have virkelig stor gavn af siden, men i dag er det ikke muligt at komme ind på den.
Hvad er der sket?????
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Rau Hartmann

Ok, mange tak.
Men nu var jeg lige blevet så glad for den anden :-(
Jeg får en fejlmeddelelse frem, hvor der står at det er en farlig side...
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Gitte Johansen

Jeg kan sagntens åbne den uden problemer. Jeg kører på Mac, og de plejer at reagere ret hurtigt, hvis der er problemer med en "farlig" side.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Rau Hartmann

Ok, jeg må kigge på mine Trend Micro indstillinger. Måske der er sket en automatisk ændring på en eller anden måde, for jeg har ikke selv ændret noget.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle