besøg på arkiv for første gang

Startet af Karin Hansen, 23 Maj 2016 - 21:26

Forrige emne - Næste emne

Karin Hansen

Hej
jeg har forsket i min slægt en del år, men kun på nettet. jeg er nu stødt på noget jeg ikke kan komme videre med på nettet. og tænker det er på tide at besøge et arkiv.
Jeg ønsker at finde ud af mere om Mette Johanne Pedersen
F. 11/1 1841 i Århus, Sabro, Lyngå
bor hos sine forældre og senere hos sin bror. i 1880 forsørges hun af fattigvæsnet.
hun får 3 børn, hvor 1 af dem dør. med 2 forskellige mænd. jeg har deres navne, men ved ellers ikke rigtig noget om dem. hun bliver ikke gift med nogen af dem.
hun dør i 1889 i Lyngå

der er en del jeg tænker jeg gerne vil finde på arkivet, men ved ikke hvad jeg skal kigge i?

Faderskabssager på børnene

Jeg har måske fundet den ene far i en folketælling i Århus, Framlev, Harlev i 1860. men kan ikke finde ham ellers. han stammer fra Meklenborg Sverin

hvad sker der med børnene? i 1880 forsørges hun af fattigvæsnet, og allerede tidliger bor hun ikke med sine børn, og jeg kan ikke finde dem. i 1880 bliver hendes datter Sofie dog konfirmeret i lyngå, men hun fremgår ikke af folketællingen.

hvorfor forsørges hun af fattig væsnet? jeg tænker at hun måske ikke er helt rask, da hun jo bor ved sine forældre hele deres liv og senere hos sin bror. er der steder man kan kigger efter det at hun ikke er helt rask?

mvh
Karin




Egon Sørensen

Hej Karin!

Jeg kan ikke hjælpe dig med oplysninger om arkivbesøg, men her er lidt mere om familien.


Samtlige personer i husstanden

viborg, Houlbjerg, Skjød, Skjød, et Huus, 4, FT-1880, c8931

Søren Nielsen 59 Gift Husfader, Husmand  Lyngaa S. Aarhus A. 
Mette Kjersten Jensen 59 Gift hans Hustru  Sall S. Viborg A. 
Ellen Rasmusen 58 Enke I. Pleie hos dem (nyde Fattigunderstøt.)  Her i Sognet 
Anders Johannes Pedersen 3 Ugift I. Pleie hos dem (nyde Fattigunderstøt.)  Lyngaa S. Aarhus   


1891 nr.004 den 1. søndag efter Paaske den 5. april 1891 afholdtes Konfirmation i Lyngaa Kirke

Anders Johannes Pedersen i Kirkeskoven født paa Lyngaa Mark den 31. december 1876 hjemmedøbt den 8. januar 1877 og ført til kirke den 21. januar 1877
Forældre: ugift Fattiglem Mette Johanne Pedersen af Lyngaa Mark, plejefader Husmand Anders Pedersen i Kirkeskoven i Skjød
Mg-mg
Vaccineret den 31. august 1877 af Ditzel


http://www.danishfamilysearch.com/cid13900392

Lidt om Anders Johannes, måske er det mulig at finde Johanne Sofie

Mvh.

Egon Sørensen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Karin

Det var amtet der stod for fastsættelse og opkrævning af alimentation samt fattigvæsen. Sagerne findes via journalsystemet.

Århus amts journal i Daisy
Journalsager
Kopibog

Du starter ved at finde sagen i journalen. Den er opdelt i afsnit: faderskab og alimentation findes under afsnit K: "Opfostringshjælp, hoer- og lejermålssager", fattigvæsen under afsnit O. Vær opmærksom på at der kan gå flere måneder fra en fødsel til sagens start (det er muligt du skal ind i det følgende kalenderår). Ved sagens indførsel i journalen vil der gerne være en kort oversigt over indgåede og udgåede skrivelser.

Når du har fundet journalnumrene kan de bruges til at bestille selve sagens akter (indgåede breve, attester, mv.). Udgåede skrivelser (fx. til andre myndigheder) kan findes i kopibøgerne under dato/journalnr.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986