Jens Widerberg født i Simrishamn ca. 1792-1799

Startet af Christopher Emil Hagedorn, 23 Maj 2016 - 03:14

Forrige emne - Næste emne

Christopher Emil Hagedorn

Link til original tråd:https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,110306.msg583169.html#msg583169

Hej! Jeg søger min farfars morfars farfar, Jens Widerberg, også stavet Viderberg. Han var skomagersvend og senere skomagermester. Han kaldte sin eneste søn "Johannes Broder".

Pr. folketællinger er han født enten 1792, 1793 eller 1799.
Pr. begravelse er han født i 1795 eller 1796 (begravet 3. marts 1850, alder: 54 år)
Pr. vielse er han født 1794 eller 1795 (viet januar 1825, alder: 30 år)

Der er to folketællinger som begge giver hans fødselssted som "Cimbretshavn i Sverrig".
Dette er den mest læselige af dem: https://www.danishfamilysearch.dk/sogn2884/census1845/opslag6249945

Jeg håbede at lede i fødsels- og dåbsbøgerne for Simrishanm omkring 1790-1800, men de er bag en paywall.

Hvis nogen kan hjælpe, så vil jeg være super taknemmelig!

Eva Morfiadakis



Det finns ett annat problem som är större än paywallen. Det är möjligt att han senare i livet har tagit namnet W/Viderberg. Jöns som han hette i Sverige är ett vanligt namn i Skåne. Det finns säkert flera Jöns födda i Simrishamn under 10 år.

Jag ska titta för jag har abonnemang på böckerna.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#2
Simrishamns kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13336/C I/2 (1761-1813), bildid: C0061871_00101

Det föddes bara en Jöns faktiskt.

Jöns född 15 dec. 1793. Föräldrar Fiskare Jacob Hansson och Dorothea Lundqvist. Modern 34 år.


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#3
Det fanns en handskmakare P C Widerberg i Simris. Han var född 24/11 1764 i Sölvesborg och död 29/10 1823. Blev änkling och omgift 1819.

Han har inga gesäller boende hos sig. Det kan ju tänkas att Jöns tagit sin mästares efternamn. ??


Simris kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13335/A I/4 (1823-1834), bildid: C0061819_00021

s. 15

Simris var moderförsamlingen.

Eva M
Eva M

Christopher Emil Hagedorn

Wow tusinde tak Eva, det må jo være ham! Så han har taget navnet fra sin mester - interessant! Det er en meget sandsynlig teori, og jeg vil skrive den som sådan.

Endnu engang mange, mange tak for hjælpen. Det var alt jeg kunne håbe på!

Eva Morfiadakis

#5
Simrishamns kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13336/A I/4 (1825-1830), bildid: C0061848_00164

s. 154.

Det kan inte vara den Jöns som jag fann. Jöns Jacobsson blir borgare i Simrishamn och finns där tillsammans med sina föräldrar 1825-1830.

Först är han fiskare sen betecknas han som sjöman.

Eva M
Eva M

Christopher Emil Hagedorn

Ah, så han blev i Simrishamn... Ja okay, så kan det ikke være ham, det må jeg selvfølgelig giv dig ret i.
Stadig spændende, at der er en Widerberg i det nærliggende Simris. Jeg ville ønske, at jeg selv kunne udforske hans familie!

Men OK: kun 1 Jöns i Simrishamn fra 1790-1800, og det er ikke ham. Hvad gør man så?

Christopher Emil Hagedorn

#7
Jeg har nogen gange set efternavnet skrevet som: "Widerborg" eller "Viderborg" - måske kan det hjælpe.

Endvidere har jeg set det skrevet Wederberg, som her (venstre side, nederste vielse): https://www.danishfamilysearch.dk/sogn678/churchbook/source144789/opslag16283682

Eva Morfiadakis



Hej,

Han kan ha varit född i närheten av Simrishamn. Vad hette hans barn? Man kanske finner ett typiskt svenskt namn som kunde vara namnet på han far eller mor.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#9

Jag har studerat P C Widerberg i andra husförhörslängden 1814-1819 s. 6. Jag tror inte att han är handskmakare i den boken men något som liknar "catsk" en förkortning av typ "catskärare". Jag tror det handlar om ett lädermaterial men jag inte komma på ordet justnu.

Längst ner på sidan överstruketstår det Skom/akar/Ges/äll/=skomagersvend Ander B/D...?.
Sen står det son? eller jon? Widerberg f. 5/4 1797 i Östra Herrestad. Kom 1818 från Simrishamn.

Vart han har tagit vägen den Widerberg står det inte. Tyvärr har Östra Herrestad ingen födelsebok för 1797.

Jag ska söka runt. Kanske finns födelseboken i en annan församling.

Simris kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13335/A I/2 (1814-1819), bildid: C0061817_00012

Eva M

PS Arkivet i Östra Herrestad brann upp 1806.
Eva M

Eva Morfiadakis



Nu vet jag vad P C Widerberg var för något. Jag såg i mantalslängden att han står som avsked soldat. Det står avskedad "vargeringskarl". Vargeringskarl kan man säga är en reservsoldat.

Han har kommit sent till Simris, i alla fall efter branden i Östra Herrestad 1806.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Järrestads häradsrätts arkiv, Bouppteckningar
Huvudserie, SE/LLA/10034/F II a/11 (1815-1819), bildid: C0111123_00961

Jag har funnit ett skifte efter Elna Jeppsdotter f. 14/10 1745 i Simris.

Skiftet inlämnades i Järrestads häradsrätt 15 maj 1819. Det står att Elna dog 15 mars 1819.

Maken är handskmakaren Widerberg. Hon efterlämnar barn: Jöns Widerberg och Anders Widerberg.

Det är stor åldersskillnad mellan makarna, 19 år. Frågan är också Jöns fått rätt födelsedatum. Modern skulle ha varit 52 år när hon fick honom?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Jag kan inte finna Elnas födelsenotis vare sig i Simris eller Simrishamn.

Hennes dödsnotis finner jag.  Hon dog 15 mars 1819 - begravdes 21 mars. Hon dog av ålderdomssvaghet. Hon var 73 år, 6 månader och 10 dagar gammal.



Simris kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13335/C I/4 (1817-1832), bildid: C0061833_00083

Eva M
Eva M

Christopher Emil Hagedorn

#13
Tusinde tak for det store arbejde, det er virkelig imponerende! Jeg er dybt taknemmeligt!

Jeg kan godt forestille mig at Jens Widerberg skulle have søgt nye eventyr efter hans moders død, selvom det virker mere oplagt, at han havde fortsat i faderens handskeforretning, eller åbnet en skomager i nærheden af Simris.

Kunne du se det fulde navn på P. C. Hagedorn?

Synd med branden i Östra Herrestad 1806 :( sådan kan det gå...!

Forresten, Jens/Jöns Widerbergs børn hed:
Anne Sophie Marie
Jensine Magdalene
Johannes Broder
Wilhelmine Frederikke

Johannes kommer vel fra moderen, Jöns hustru Johanne. Men de andre navne, det ved jeg ikke.

Eva Morfiadakis

Simris kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13335/C I/1 (1689-1761), bildid: C0061831_00075

Elna är född i Simris den 14 okt. 1745. Hennes far hette Jeppa Tufvesson. Moderns namn nämns inte. Hon döptes av jordemodern Hanna. Dopet bekräftades i kyrkan Dom 20 Post Trinitatis.

Sölvesborgs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker. Huvudserien, SE/LLA/13397/C I/1 (1752-1795), bildid: C0058734_00074


Peter Carolus  f. 24 nov. 1764 i Sölvesborg. Far: hemmansägare (bonde) Widerberg. Mor: Anna Elisabeth Andreasdotter.

Jag har försökt finna familjens inflyttning i Simris. Om Jöns är född i Östra Herrestad måste ju familjen senare ha flyttat in i Simris. Jag har tittat efter Jöns i Simrishamn hos handskmakare och skomakare, men det är många sidor och många namn så jag kan ha missat honom.

Eva M
Eva M

Christopher Emil Hagedorn

Tak Eva, tak tak tak!!!

Med denne information har jeg nu fundet Peter Carolus Widerberg født november 1764 i Sölvesborg, moderens navn Anne Margrethe:
https://www.geni.com/people/Peter-Carolus-Widerberg/6000000029697506872

Han skulle have to brødre Zacharias Gottfried og Johan Eric, og faderen skulle være Johan Widerberg, f. 1732.

...Så hvis P.C. Widerberg virkelig er Jöns Widerbergs fader, så er dette meget længere end jeg nogensinde troede, at jeg skulle komme. Det er virkelig dejligt at kunne skrive så meget ind, selv om jeg ved hvert navn sætter en lille stjerne* for at at huske mig selv på, at det ikke er 100% sikkert endnu.

Eva Morfiadakis


Har du inte fått mina mejl med bilder? Widerberg är inte far till Jöns. Troligtvis styvfar.

Eva M
Eva M

Christopher Emil Hagedorn

#17
Åhh ved Odin, dem har jeg overset! Undskyld!

Jeg kan se at du har sendt et væld af information der også - jeg læser nu!

Edit: Wow du har virkelig gjorde et enormt stykke arbejde for mig Eva. Jeg er virkelig, virkelig taknemmelig. Jeg har nu læst dine mails igennem kigget på dine billeder, og fået rettet stamtavlen til, så det passer.

Trods Elnas høje alder, så virker din teori meget sandsynlig: Elna var gift med en Broder, og fødte Jöns og Anders. Brode døde eller de bliv fraskilt, og senere flyttede Elna sammen med Peter Carolus Widerberg. Måske blev de gift, måske ikke. Børnene har i al fal taget navnet.

Da moderen så også døde, kan jeg forestille mig, at der ikke længere har været noget, som har bundet Jöns til Simris-området. Han er vel taget til København i håb om at skabe sig et nyt liv, og mødte så der en bedårende flicka: min tip-tip-tip-oldemor Johanne!

Endnu engang mange tak for din store hjælp!

Eva Morfiadakis



Hej,

Min teori håller inte tyvärr. Elna lämnade aldrig Simris. Den 16 juni 1792 vigdes handskmakargesällen Peter Carolus Widerberg med änkan Elna Jepsdotter Simris.

Jag har inte funnit hennes man. Jag kan se i mantalslängden att det finns en 17 årig dotter Ingar som är döv. Jag räknade ut att hon bör vara född ca 1778 men födelseboken är svårläst.

Då återstår teorin att Jöns och Anders är barnbarn till Elna eller "adopterade".

Eva M
Eva M

Christopher Emil Hagedorn

Aha, jeg forstår. Hvis Elna og Peter var viet, da Jöns blev født, og hvis Elna er hans mor, så ville Peter være hans far... Og så ville Jöns ikke hedde Brodersson!

Så Broder "X-son" døde, Jöns mor dode, Elnas mand døde... Måske omkom de alle i branden i Östra Herrestad! Nej nej, det er blot gætteri.

Findes der søgbare folketællinger for Simris, Simrishamn eller Östra Herrestad, som jeg selv kan kigge i? Jeg kan umuligt bede dig om mere - du har allerede gjort så meget for mig!

Christopher Emil Hagedorn

NU BLIVER DET SPÆNDENDE!

https://www.geni.com/people/Broder-Jönsson/6000000001701762250

Broder Jönsson, født 1771 i Östra Herrestad, gift med Anna Jönsdotter indtil hun døde i 1819!
Dernæst omgift med Karna Nilsdotter.

Fader til Jöns Brodersson, Berta Brodersdotter, og Anders Brodersson.

Nogen gange kan Google overraske!

Eva Morfiadakis



Jag tror inte att Jöns Brodersson i Östra Herrestad är rätt person. Det står att han är statdräng på Gärsnäsgården. Din Jöns Brodersson kom till Smedstorp 1810, 16 år gammal, för att året senare fortsätta till Simrishamn.

En statdräng var en dräng som fick sin mesta lön  in natura, dvs mat och bostad. Ett villkor för att kunna bli statdräng var att han var gift för hans hustru hade skyldighet att mjölka.

Vad gäller Östra Herrestad har allt före 1806 brunnit upp. Det finns inga folkräkningslistor förrän 1860. Först 1880 är dessa registrerade.

Jöns och Anders är vanliga namn i Skåne.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#22

Det är kanske ändå rätt personer. Jag tittade i mantalslängden 1808 i Östra Herrestad. Där finns det en Broar Jönsson på nr 36. Han har hustru, sonen Jöns 14, sonen Anders 11 och dottern Anna 1.


En Broder Jönsson finns i husförhörslängderna AI:1 och 2 på nr 30. Han var f. 17/3 1764 i Östra Herrestad. Död 17/7 1831.

Hans andra fru hette Karna Nilsdotter f. 15/2 1758 i Östra Herrestad.

Jag försökte finna en Jöns Brodersson på Gärsnäs säteri/gård men fann ingen. Jag ska titta igen senare. Hinner inte just nu. Finns han där kan det inte vara din person.

Anna Jönsdotter skulle kunna ha varit Elna Jeppsdotters dotter?


Östra Herrestads kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13517/A I/2 (1827-1832), bildid: C0063293_00069

Eva M
Eva M

Christopher Emil Hagedorn

Spændende, meget spændende!
Hmm ja. Det kan være at Anna Jönsdotter var barn af Elna Jepsdotter - men det kunne vel også være Broder Jönsson? Især når vi ikke kender navnet på hendes første mand, som hun blev enke efter. Måske hed kan Jöns? Jeg ved godt, at det naturligvis bare er gætteri. Men Elna kunne vel lige så godt være Jöns farmor, som hans mormor, tænker jeg.

Giv mig en tidsmaskine og en brandbil, så tager jeg tilbage til Östra Herrestad og slukker den jävla brand! ;)

Eva Morfiadakis


Jag har tittat i ett namnregister med skiften i Järrestad. Jag finner ingen bra kandidat med namnet Jöns som make till Elna. Jag har utgått från att Elna bott hela sitt liv i Simris ???

Ja,  Elna skulle kunna vara mormor eller farmor.

Dottern Ingar som var "dövfödd" nämns inte i skiftet efter Elna så hon bör rimligen ha dött före modern Kan jag finna henne i dödboken? Nej. Boken är svårläst.

Broder Jönsson,  som var född i Östra Herrestad,  antecknas som krympling i mantalslängderna. Dottern Anna finns med i längden tills hon är 3 år. Jag finner henne inte som död. Kanske har familjen inte kunnat ta hand om sitt barn.

Jag kan inte finna sambandet mellan Elna och Jöns och Anders. Det enda jag vågar säga är att Widerberg inte är far till Jöns och Anders.

Jag har funnit en attest för Anders som skickar dig i ett mejl. Vart Anders tar vägen kan jag inte säga. Till Köpenhamn han?

P C Widerberg dog den 29 okt. 1823. Tyvärr inge skifte efter honom.

Eva M

Eva M

Christopher Emil Hagedorn

Hej Eva. Jeg skal nok se din mail - jeg lover at holde øje!

Første tanke var, at Ingar ikke var dövfödd, men dödfödd. Men hvordan kan et dødfødt barn blive døbt Ingar?! Så ja, døv er nok mere realistisk.

Underligt hvordan Broder Jönsson overhovedet skulle have fået børn som krøbling. Måske blev han senere delvist lammet af en sygdom, som man ikke kendte dengang - f.eks. Lou Gehrigs sygdom - og var fuldt funktionsdygtig da han var yngre? Hvornår er det skrevet, at han var "krympling"?

Kanske at Anna er blevet adopteret bort... eller måske er hun blot død. Det ville ikke være uvanligt i tiden omkring 1800. Hvis hun blev begravet i faderens fødeby, så er registeret vel brændt.

Jeg kan ikke finde Anders Widerberg i Danmark. Der er aldrig i folketællingerne blevet registreret en person med dette navn. Jeg prøvede også Viderberg, Widerborg og Viderborg. Så han er nok ikke taget til København.

Jeg ved godt at jeg har sagt det mange gange: men jeg er utroligt glad for at du hjælper mig så meget. Det er virkelig dejligt. Endnu, endnu, endnu engang: tusinde tusinde tak!

Edit: har lige modtaget din email - læser nu.

Eva Morfiadakis



Man menar att hon var döv från födseln. Jag hade heller aldrig hört ordet "dövfödd" tidigare. Därför skrev jag ordet med citationstecken.

Han kan ha skadat sig t ex och blivit krympling. Fick man en sådan beteckning fick man mindre skatt.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Simris kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13335/A I/4 (1823-1834), bildid: C0061819_00058
s. 51

Så fann jag Anders Widerberg, skomakare och husman. Han blev gift med Elna Jönsdotter f. 27/11 1883 i Simris.

De fick barnen: Eric f. 4/5 1822, Elna f. 26/12 1818 och Jöns f. 23/1 1826. Alla födda i Simris.

(Hustrun hade en son Anders Pehrsson f. 12/4 1815).

Eva M
Eva M

Christopher Emil Hagedorn

Hey, herligt! Så kan jeg skrive dem ind også.

Jeg kom til at tænke på - da du fandt Ingar, så var der vel intet efternavn? Hun må vel være Ingar Jönsson, givet at hun er Elnas datter; Elna er enden Anna eller Broders mor, og både Anna og Broders fædre hed Jöns.
Men det ville være en god ting at få bekræftet alligevel, hvis du forstår hvad jeg mener!

Jeg er ved at bygge et Eva Morfiadakis alter i min lejlighed ;). Du er super hjælpsom og det betyder ekstremt meget for mig!

Eva Morfiadakis

Simris kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13335/A I/4 (1823-1834), bildid: C0061819_00058

s. 66  Anders dog 5/5 1857. Han blev änkling 20/1 1839.

Hans dotter Elna 22/6 1847.

Sonen  Jöns gifte sig med Christina Olsdotter f. 19/7 1823.

Barn: Nils f. 18/4 1849,
Bror f. 18/11 1851,
Anders 24/4 1858,
Elna f. 24/2 1855 död 28/9 1857
Ola f. 1/1 1861.

Om Elnas man hette Jöns hette Ingar Jönsdotter.

Eva M
Eva M