Møller Christen Knudsen, Kgs. Lyngby, omkr. 1770-11.1.1829

Startet af Agnete Waagstein, 20 Mar 2011 - 17:49

Forrige emne - Næste emne

Agnete Waagstein

Hej,
Er der nogen der kender denne Christen Knudsen, eller kan foreslå hvordan jeg måske kan finde hans forældre? Her er hvad jeg ved om ham:

Folketælling 1801:Samtlige personer i husstanden

København, Sokkelund, Lyngby, Lyngby, 159, FT-1801, B8720
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Knudsen 26  Ugift husbond mel- og stampemøller, ejer af stedet med jord  
Niels Pedersen 45  Gift husbond stampemester 
Johanne Erichsdatter 41  Gift hustru   
Ane Nielsdatter 15  Ugift datter   
Marie Kirstine - 8  Ugift datter   
Rasmus Nielsen 25  Ugift mestersvend   
Niels Knudsen 21  Ugift svend

Kongens Lyngby Kirkebøger:Christen Knudsen:

1.   Død d. 11. jan 1829 – Kgs. Lyngby 1828-1833 opslag 255. Dvs. født ca. 1775 eller ca. 1766 alt efter hvilken alder jeg kan fæste lid til, denne eller folketællingens!
2.   Gift d. 22.3.1805 med Sophie Magdalene Møller (fædrene er ikke oplyst). Kgs. Lyngby 1776-1807, opslag 69
3.   Børn:
   a.   Ane Marie 10.5.1805
   b.   Knud 4.2.1807
   c.   Karen Knudsen 3.1.1809 – 2.1.1868(min ane)         
   d.   Mette Kirstine 3.2.1812

Ifølge Eiler Nystrøm: Lyngby Sogn i Fortid og Nutid, 1934, købte Christen Knudsen Lyngby Mølle ved skøde d. 30. juni 1800 for 26.000 Rdl. Det var en ganske stor sum i 1800, og jeg spekulerer på hvordan han har fået rådighed over så mange penge.
Chr. Lund overtog Lyngby Mølle i1809 og Christen Knudsen blev da formentlig forpagter på Frederiksdal Mølle.
Jeg håber, at nogen kan hjælpe.

Venlig hilsen
Agnete Waagstein


Helen Jepsen

I Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv  (bysam@ltk.dk)
er der måske mulighed for at få flere oplysninger.
Christen Knudsen er nævnt i Lyngby Bogen fra 1935 side167, 1982 side 30, 1991 side 128 og 1998 side 82. Det er ikke meget, der er omtalt de forskellige steder, men mon ikke der er hjælp at få i Stadsarkivet, hvor man har en meget stor viden om folk i Lyngby.
venlig hilsen
Helen Jepsen


Agnete Waagstein

Hej Helen,
Tusind tak for dine henvisninger. Jeg må en tur til Lyngby og se hvad de har på Stadsarkivet.
Venlig hilsen
Agnete Waagstein

Agnete Waagstein

Hej igen,

Jeg har nu været på Lyngby-Tårbæk Kommunes Stadsarkiv, og der var desværre ikke yderligere oplysninger om Christen Knudsen.

Men ifølge Kongens Lyngby kirkebog 1776-1807 ops. 69 forelå der kongelig bevilling af 12. marts 1805 ved Christen Knudsens og Sophie Magdalene Møllers vielse d. 22.3. 1802.

De unge mennesker må altså have søgt om bevilling - kongebrev? - Og har der i den forbindelse været dåbs- eller konfirmationsattester? - Og måske dermed oplysninger om deres alder og fødesogne i forbindelse med ansøgningen?

Er der nogen der ved, på hvilket arkiv den slags sager befinder sig, Rigs- eller Landsarkivet? Og er der nogen der eventuelt ved, hvordan jeg søger den slags sager frem i Daisy?

I håbet om at nogen kan hjælpe -

Venlig hilsen
Agnete Waagstein

Hanne L Hansen

Hej Agnete.

Jeg har fundet Sophie Magdalene Møller død 1. maj 1824 (Kgs Lyngby).
Der er hun beskrevet som værende 47 år.
Jeg havde håbet, at hun var yngre, da jeg har fundet en Sophie Magdalene født 9. okt 1785. Blandt fadderne ses efternavnet Møller.

I øvrigt fik parret 9 børn.
1805 Ane Marie
1807 Knud
1809 Karen
1810 Peter
1812 Mette Kirstine
1814 Dorthe
1815 Christian  (herfra er jeg kommet ind på slægten)
1817 Sophie Hedvig
1818 Hans

V h
Hanne Hansen

Ole Dorch

Jeg har måske fundet noget der kunne være interessant?

Listen med konfirmerede piger 1793 (Kgs Lyngby 1776-1807 opsl. 190), starter med 2 piger som måske er søskende?:
Elisabeth Gertrud Møller og Sophie Magdalene Møller.

Der er desværre ikke andre oplysninger i kb end navnene, men måske kunne det være disse 2 her i ft 1787?:

kbhv, Sokkelund, Lyngby, , Friderichsdal, 216, FT-1787, C2573
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Samuel Andreas Møller 39  Gift Huusfader Gartner  
Anne Magrethe Mase 43  Gift Huusmoder  
Sophia Møller 10   Barn  
Lise Møller 9   Barn  

Anthon Møller 8   Barn  
Just Møller 6   Barn  
Karen Peders Datter 18   Tienestepige

I samme kb er det nemt at finde en Elisabeth Gertrud døbt 8/11 1778 i opsl. 84 (højre side), som rigtignok er datter af gartner på Frederiksdal, Samuel Andreas Møller.

Det er straks vanskeligere med at finde en Sophie Magdalene Møller døbt 1776-1779?

Men i opsl. 81 (højre side) ses en (uægte) Sophie Magdalene døbt 22 januar 1778.

Om hende står der at hun er datter af Ane Marie Johansdatter, tjenende hos gartner Møller på Frederiksdal.
Derudover står der bl.a: "som barnefader er udlagt en tømmersvend navn(lig?) Andres, som skal være rejst til Rusland."

Nu kan man jo gætte om mange ting, men jeg gætter at du har din Sophie Magdalene her:-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Hanne L Hansen

Jeg vil ikke udelukke, at du er på rette spor, men det undrer mig, at ingen af børnene er opkaldt efter Sophie Magdalenes forældre.

Heller ikke fadder til børnene er fra hendes familie. Derimod ses bl. a. Etatsrådinde Meinche, greve og grevinde Schulin.

Jeg tror, jeg skal have fat i skifteprotokollen fra Frederiksdal for at finde nogle værger, der måske kan være familie.

Vh  Hanne Hansen

Agnete Waagstein

Hej Hanne,

Det er godt nok noget siden, men alligevel:

Jeg mener, at jeg har fundet Chresten Knudsens dåb her:
1731-1792, Stenstrup, Sunds, Svendborg, ops. 211, nederst tv. d. 6. April 1766.
Jeg "googlede" Christen Knudsen, Møller og fandt Skjoldemose Godsarkiv, Register til Skifteprotokoller 1785-1812. Han er arving, og her er nævnt at han har købt Lyngby Mølle!

Måske skal vi finde hans kone Sophie Magdalene der i nærheden?

Venlig hilsen
Agnete Waagstein

Agnete Waagstein

Hej igen Hanne,

I Skjoldemose Godsarkiv, Register til Skifteprotokol 1785-1812, ses dette:

Knud Christensen, møller, Høurup Mølle, 18.01.1801, 212
Christen Knudsen 38 Aar, Møller, har købt en Mølle kaldet Lyngby, i Sjælland
Lars Christian Knudsen 31 Aar, gift bor i Gislev
Peder Knudsen 26 Aar
Jacob Knudsen 24 Aar
Christopher Knudsen 20 Aar
Baltzer Knudsen 13 Aar
Værge for de to umyndige deres Morbroder Lars Henrichsen, Stenstrup, og for den mindreaarige hans Morbroder Lars Hansen, Møller i
Elleskov Mølle
Sønnen Peder Knudsen, som er fæster af Møllen, blev det paalagt at være ansvarlig for boet

DDD FT 1787 har følgende:

Svendborg, Sunds, Stenstrup, Høirupgaard, , 99, FT-1787, C5087

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Knud Christensen 40  Gift Hosbond Fæste Møller 
Anne Hansdatter 24  Gift Madmoder   
Lars Knudsen 15  Ugift hans Børn i 1ste Egteskab   
Peder Knudsen 10   hans Børn i 1ste Egteskab   
Jacob Knudsen 8   hans Børn i 1ste Egteskab   
Christopher Knudsen 6   hans Børn i 1ste Egteskab   
Hans Knudsen 1   deres Søn i sidste Egteskab   
Anne Nielsdatter 26  Ugift Tienestefolk   
Anne Christiansdatter 15  Ugift Tienestefolk
Jeg mener ikke at der kan være meget tvivl om at det er den rigtige Christen Knudsen.

Venlig hilsen
Agnete Waagstein

Hanne L Hansen

Hej Agnete.
Det ser spændende ud. Jeg må i gang med den gren igen.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Hanne L Hansen

Hanne L Hansen

Hej Agnete.
Jeg tror, du har fundet den rigtige.
Jeg fandt Christen Knudsens mor Anna Maria Henrichsdatter begravet i Stenstrup 19. juli 1784 (opsl 290).

Christen Knudsens 1. barn hed Ane Marie, og den yngste (nr 10) født 1824 hed Hendrik (Kgs Lyngby 1807 - 1827 opsl 136)

Venlig hilsen
Hanne