Søe på Holmsland, hvor ligger/lå det?

Startet af Peter Anderson, 02 Maj 2016 - 19:58

Forrige emne - Næste emne

Peter Anderson

Der findes en del mennesker på Holmsland i Ringkøbing Amt, der enten er af Søe eller bruger Søe som efternavn.
Det er et navn, der findes 3 - 400 år tilbage i tiden.

Men jeg kan ikke finde noget konkret om en gård, der hed Søe.
Det er næppe hovedgården Søgård, der er på tale.

Tæt ved byen Kloster finder man nu om dage Søgårde, der matrielmæssigt hører under Søgård Hovedgård.

Er det mon en gård, der lå her, der er tale om? Eller hvad var det, der hed Søe?

Hans Christensen underskrev den 9. marts 1741 en forloverattest for Else Christensdatter af Søe.
Attesten i kirkebogen i Nysogn er dateret: Søe d. 9. martii 1741.


Se den vedhæftede fil

Venlig hilsen

Peter Anderson

[vedhæfting slettet af admin]

A-M Jørgensen


Her kunne det tyde på  at det er et sted/ hus/ gård i Nørby:

http://www.bentholst.dk/3152.html

"Christen Christensen * Søe, født ca. 1665, død 1751 i Nysogn, begravet 07.11.1751 i Nysogn. Fæster Søe i Nørby på Holmsland."

Nørby ligger i Ny sogn

vh A-M


Peter Anderson

Tak for svaret.

Jeg har ikke kunnet finde en gård eller et sted, der hedder Søe på noget kort.
Det kan være, at der er tale om Søgårde, der ligger i/ved Nørby.

Kirsten Didriksen

Hej Peter

Her er "Søegaard" i Nysogn: http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=7708&mode=2&elav=1180851

Jeg ved ikke om du bliver klogere på nogle af navnene??

Fkt-1787; Nysogn - Nørre Bansbye ; 125; Søegaard Hovedgaard
572; S. F. H. Ammidsbøll; m; 56; gift,1; ; ; Manden / Virkelig krigsraad
573; Ane Cathrine Bagger; k; 62; gift,2; ; ; Hans kone
574; Hans Peter Ammidsbøll; m; 29; ugift; ; ; Deres barn af 2. ægteskab
575; Sørren Ammidsbøll; m; 28; ugift; ; ; Deres barn af 2. ægteskab
576; Hans Friderich Reinert; m; 28; ugift; ; ; Tjenestekarl / Foged
577; Peder Nielsen Sundsgaard; m; 34; gift !!,1; ; ; Tjenestekarl / Strandrider og skiøtte
578; Jens Pedersen Gredsbøll; m; 29; ugift; ; ; Tjenestekarl / Ladefoged
579; Christian Pedersen; m; 23; ugift; ; ; Tjenestekarl / Kudsk
580; Peder Graversen; m; 45; ugift; ; ; Tjenestekarl / Staldkarl
581; Niels Jørgensen; m; 18; ugift; ; ; Tjenestekarl / Hyrde
582; Chresten Jensen; m; 16; ugift; ; ; Tjenestekarl / Hyrde
583; Jørgen Andersen; m; 11; ugift; ; ; Tjenestedreng / Hyrde
584; Ane Nielsdatter; k; 27; ugift; ; ; Tjenestepige / Tjenestepige
585; Ane Kierstine Pedersdatter; k; 25; ugift; ; ; Tjenestepige / Tjenestepige
586; Mette Jacobsdatter; k; 16; ugift; ; ; Tjenestepige / Tjenestepige

Ane Cathrine bliver gift 2.x ca år 1757, hun kan for så vidt godt have været gift med en gammel mand ved navn Hans Christensen, som igen kan have haft en sted datter som hed Else Christensdatter eller måske en søster?
Gården "Søegaard" er mega efter datiden at bedømme, så det har været betydelige personer der har boet der.
De er som regel let at finde i KB. da præsten virkelig gør sig umage med at skrive pænt når de skulle indføres i KB. (ligesom præstens egne børn!)  ;D

Pøj pøj med din søgen
Kirsten

Peter Anderson

Tak for hjælpen.

Jeg tror dog ikke det er hovedgården, der skal ses på.

Lidt sydpå findes der nogle Søegårde. Det må være der.
Jeg har fundet et par navne, der tyder på det.
Det undrer mig bare, at man kan skrive, at man er i Søe hvis der menes Søgård.


Mikkel Eide Eriksen

Hej

Det kan tænkes at Søgaard har fået navnet fra en oprindelig sø eller lignende.

Fx. i Gilleleje sogn fandtes Gille-Mølle, Gille-Leje, og Gil(le)-Bjerg (alle tre opkaldt efter en lavning i landskabet = en gil) og Nakke-Huse, Nakke-Gaarde, og Nakke-Hoved (opkaldt efter en rejsning i landskabet = en nakke).

Serien Danmarks Stednavne kan måske også hjælpe. De kan lånes på biblioteket eller søges på digdag.dk. En hurtig søgning viser flg. (der kan være nogle jeg har overset):


Søe/Søegaard, Tim sogn, Hind herred. Anm.: "Ligger sydvest for Smedegårde ud mod Madum Å-lejet. På VSKOrig er markeret en ubetydelig sø." (Videnskabernes Selskabs kort kan ses på Geostyrelsen under topografiske kort, landsdækkende).
Søegaard, Hee sogn, Hind sogn. Anm.: "I Øster Voldbjergmark. Der er tilsyneladende ikke spor af nogen sø i terrænet."

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Peter Anderson

Tak for alle svarene.
Der var meget vand på bakkeøen Holmsland, og hele Holmsland var omgivet af vand langt op i tiden.
Det er nok sandsynligt, at Søgårdene lå ved Søe(n) lige i kanten af Nørby vest for Nysogns kirke.
Venlig hilsen
Peter

Christian Konstmann Autzen

Jeg har følgende stående, og noget som jeg har fundet på nettet:

Peder Sørensen Søe var fæster af en gård i Hinding i Nors sogn - under Kølbygård Gods - som han overtog i 1751 efter sin svigerfar Lars Pedersen Søe. Han får så givet her tilnavnet Søe efter svigerfaderen. Gården har formentlig været i denne Søe's slægts "besiddelse" tilbage til 1664, hvor fæsteren var Jens Larsen Søe

Wikipedia:
Kølbygård (1600 Kjølbyegaardt) var en hovedgård i Hunstrup Sogn i det tidligere Hillerslev Herred, Thisted Amt, nu Thisted Kommune. Den er kendt tilbage til midten af 1500-tallet, hvor den ejedes af Kjeld Krappe til Nebel (død 1550). I 1689 fik den senere justitsråd og borgmester i Thisted, Enevold Nielsen Berregaard tilladelse til at lægge Vesløsgård under den, og da han blev adlet i 1726 oprettede han et stamhus på godset. Den blev udstykket i 1916, og hovedbygningen, der var opført i 1766, blev derefter nedrevet.



Gård i Hinding, hk. 3.2.2.1.
M1664 hk. 8.4., ejer Ove Jul, bruger Jens Larsen
M.1688b, no 15, hk. 3.2.3.1. ejer Envold Nielsen, bruger Jens Larsen Sø - nu Peder Christensen.
M.1688c sm., ejer Kølbygård, bruger Chr. Andersen- (se v.Nors 3.0)

Før 1664 Jens Larsen Sø Tingbog

Før 1717 Peder Christensen Sø 57
~Mette Christensdt. 44 1764/453
|-Christen i Nors 87
|-Laurs 93
|-Anne

1717 K11 Lars Pedersen Sø 93 1734/314 1764/453 Peder Sø † til søn
e. Kirsten Nielsdt. 94 1765/523
|-Peder i Østrild 18
|-Johanne~P.Jensen Roer,Østrild 22
|-Mette~Peder Sørensen, her 28
|-Anne~Villum Chrsen,Hillerslev 30
|-Lars 33


1751 K184 Peder Sørenen Sø 24,Tved 1786/1 1763/381.1743/520 Lars Pedersen Sø † t.svigersøn
~Mette Larsdt. 28 1765/523 1764/453,1789/105
|-Maren~Poul Jensen Hove,Hinding 55
|-Ingeborg 60
|-Anne 57 Fæstebønder ved Kølbygård og Vesløsgård


År fæstebr. fæster f. ca. skifte nævnt i andre skifter m.v. forrige fæster årsag + betingelser
Nors sogn

7
e. Margrete Mikkelsdt.Neergård 39
|-Mette 68
|-Karen 78
|-Niels 74

1786 K271 Poul Nielsen Østergård 54,Nors Peder Sørensen Sø † ægt.enke
~Margrete Mikkelsdt. Neergård 39
Hksp. 1789 no 3,ej. Kølbygård, bruger Poul Østergård, 3.2.3.1
Jordebog 1801 no 15, Poul Nielsen Østergård


Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.