Døpt I Skottland ?

Startet af Mette R Francke, 19 Mar 2011 - 20:41

Forrige emne - Næste emne

Mette R Francke

Hei
Min farmor , Anna Christiane Nielsen 14.02.1901 står oppført med Glasgow som fødested.
Hennes far , Niels Christian Nielsen var styrmand , hennes mor , Karoline Vilhelmine Kristiansen var med han på søøen.
Vi har også hørt historie om at hun ble født på kysten av Skottland. ( Ombord på skibet ?)
Begge hennes foredre var danske.
Jeg har funnet fødsel og dåp til hennes søsken , men finner ikke min farmors.
2 av hennes søstre er født og døpt i København ( Sct Mættahus)
Hennes bror er født i Skottland , men døpt i København. Kristikirke,
Foreldrene ble viet i Sct Mattæhus kirke.
Familien flyttet til Norge mellom 1906 0g 1910.

Farmor ble konfirmert i Arendal og ifølge kirkebøkene er hun døpt 02.04.
Er det noen som kan søke og se om hun er døpt i Skottland `?

Mette FRancke

H
Mette R Francke

Knud Madsen

Hej

Ifølge Politiets Registerblade melder skibsfører Niels Christian Nielsen i 1905 flytning til Glasgow. Han er født i Arendal 27.7.1869. Hustruen Caroline Vilhelmine er født i København den 11.4.1874. De fraflytter Haderslevgade 20, 2.

Det hjalp dig så ikke med dit egentlige spørgsmål.

V.h. Knud Madsen

Eva Morfiadakis

http://www.scotlandspeople.gov.uk/Content/Help/index.aspx?r=554&612

Här kan du kanske finna något. Jag tror inte det är gratis att söka i Skottland.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Knud, det är snarare så att familjen kommer från Glasgow och bosätter sig på Haderslevsgade 20 1905.

I FT 1906 finns familjen på Haderslevsgade 20, opslag 79. Fadern bor där inte. Han finns inte heller på tillägslisten över folk som är midlertidig fravaerende.

Din farmor är född 1901 i Glasgow. Hennes syster Mary är född 1903 i Köbenhavn. Lillebror Carl är född 1905 i Glasgow, men eftersom du funnit honom döpt i Köbenhavn har familjen säkert inte hunnit döpa honom i Skottland. De kom nämligen 1905 till Köbenhavn från Glasgow.

Eva M
Eva M

Mette R Francke

Hei

Tror det blir en håpløs oppgave å finne ut hvor min farmor er døpt.
Jeg har søkt i kirkebøkene fra Arendal. Det var hit familien flyttet 8 mellom 1906 og 1910).
En grandtante av farmor bodde der.


Men takk for hjelpen.

Mette
Mette R Francke

Eva Morfiadakis

Hej!

Om du finner födelseregistreringen - se min link - får du familjens adress. Utifrån den kan du se vilken kyrka som finns i närheten.  Där kan hon ha blivit döpt. Med tanke på att fadern var sjökapten -kan det finnas en norsk/dansk sjömanskyrka i Glasgow? Eller varför inte en svensk?

I England och Skottland måste alla födslar först registreras hos en statlig myndighet. Sen döper man barnet men det är en privat angelägenhet.

Nästan inget är omöjligt men ibland får man betala för att få uppgifterna från arkiven utomlands.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Statutory Births 1855-2009
ResetFirst page of matches:
Your search found 1 match. (1 page)

To   County/City/Minor Records:
GLASGOW CITY


Jag sökte på Nielsen Anna Christiane born 1901 (med narrow metaphone) fick 1 match.
Sen sökte jag på Neilsen Anna Christiane fick fortfarande 1 match. Engelsktalande brukar skriva Niels
Neils.

Det är länken jag gav dig. Jag registrerade mig på den. Det kostar en 1 credit att se resultatet. Credits får man köpa med sitt kreditkort.

Mycket troligt är detta din farmor.

Eva M
Eva M

Mette R Francke

Hei.

Jeg er helt overveldet.
Takk or hjelpen , utrolig hva man kan finne.
Tusen takk.

Men så , hva gjør jeg nå for å komme inn på den siden ?
Er ikke helt flink til dette.

Mette
Mette R Francke

Eva Morfiadakis


Hej!

Du måste registrera dig. Det kostar £6 för att få 30 credits. För att se bilden kostar det 1 credit.

Tyvärr inte gratis. Försök finna en skotsk släktforskningssida. Någon med credits kan kanske hjälpa dig gratis.

Eva M
Eva M