Indtastning af kirkebøger

Startet af Sonja Munkeboe Hornsyld, 08 Apr 2016 - 18:05

Forrige emne - Næste emne

Sonja Munkeboe Hornsyld

Hej, jeg har så tit tænkt på, om der ikke kunne laves et pgr. som det der bruges til Politiets registerblade til kirkebøger. Hvis alle os, der jævnligt pløjer kirkebøger igennem kunne indtaste lidt her og der, samt alle de bøger der allerede er indtastet af privat personer blev lagt ind. Så kunne man måske være nået et godt stykke vej.

Jeg tænker også på, at der er så mange der hjælper med at tyde de mange gange forfærdelige skrifter, tænk hvis de kunne blive lagt ind med det samme. Der bliver færre og færre der vil kunne tyde, de unge af i dag kan jo ikke engang læse skråskrift.

Det var bare en idé jeg godt ville kaste op i luften.

Mvh.
Sonja

Georg Brandt Christensen

Hej Sonja Munkeby Hornsyld
Et sådant program findes da. Prøv at læse her: http://www.ddd.dda.dk/deltag.asp
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Inger Buchard

Men, Georg, under ddd.dda.dk kan man ikke gemme læsning af enkeltposter. Det også jeg kunne ønske mig, er, at en læsning via http://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_kb_vis_form.php?navn=jels&stil=2&type=h hos f.eks. Sall-data indeholdt den facilitet, at man kunne gemme læsningen i et felt på opslagssiden.
I Felsted Sogn ville det være en god hjælp - præsten var utrolig nærsynet og meget omhyggelig med at få alt med, specielt ved begravelserne, sproget er tysk og rummer mange latinske floskler.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lis B. Jensen

Hej

Jeg kunne også godt ønske mig en online indtastningsfunktion uden man skal være medlem af et bestemt fora som f.eks FB.
Desværre blev kildeportalen jo aldrig til mere end folketællingen 1930
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Sonja Munkeboe Hornsyld

Det jeg mener er, at jeg f.eks. kan nøjes med at skrive en side ind i en relevant kirkebog. Ikke at skulle starte fra begyndelsen med en hel kirkebog. Vi søger alle med forskellige navne/årstal mm. og det vi fik læst og tydet kunne man taste ind. Så er det overskueligt for mange der ikke har så meget tid eller lyst, men godt vil give et lille bidrag.

Der kunne f.eks være en fil med navn på den relevante kirkebog, så skulle man kunne vælge årstal, side eller opslag. Senere vil det naturligvis være nødvendigt med korrektur læsere.

Mvh.
Sonja

Rikke Fjordbak Ravn


Christian Konstmann Autzen

Et program til indtastning af kirkebøger - frit tilgængeligt for alle at taste i:

Det synes jeg ville være en utrolig god ide, og ser vi fremover (fremtidsversion), så vil vi til den tid forsøge at få alle kirkebøger gjort digitale - altså tastet ind i en og samme database og med alle de data, som nu kan trækkes ud af kirkebøgerne.

Det næste vil så være at få lavet en total slægtsdatabase indeholdende alle fødte/levende for hele Danmark - nok påbegyndt senest omkring 2030-2035, og hvor alle så deltager med alle de data, som de har liggende, og hvor så det hele fuldstændiggøres efterhånden.

En overgang over indtastning af de enkelte kirkebøger vil så selvfølgelig kunne diskuteres, idet den endelige udgave (den totale slægtsdatabase) jo så vil være med udgang i de indtastede kirkebøger.

Den første diskussion vil så skulle klarlægge, hvad vi gør - og så derefter, når beslutningen er taget, laver en kravsspecifikation - altså en fordomsfri diskussion, som så¨skal ende ud i den endelige kravsspecifikation.

Når det så er gjort og cementeret fast - så burde det være en rimelig overkommelig opgave at lave programmet  ;)

Den samlede opgave fordrer, at der står nogle initiativrige mennesker foran - og kører hele forløbet. Men det vil være et langt forløb - givet over 10 år eller måske endog mere.

Når der tales om den endelige udgave (slægtsdatabasen), så fordrer det samtidig en kvalitetsfunktion, som efterkontrollerer og endeligt godkender mulige "problemtilfælde".

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Egon Hansen

Der findes faktisk registre på microkort for mange jyske købstadskirkebøger!
Mvh Egon

Christian Konstmann Autzen

Ingen tvivl om, at en total indtastning af alle kirkebøger i en database vil være en god ting; - for om føje år, så er der ingen mere tilbage, som kan læse skråskrift. Og så er også de utroligt dygtige hjælpere, som i dag hjælper med tydning af tekster, jo også væk.

Desværre er det sådan, og det er så skolelærdommen fra 1970'ernes liberalisering af skriftsformer, som her slår igennem. Vores kulturarv fra 500 års skrå-skriftsprog vil så være et lukket forum for utroligt mange. Om det så har været det endelige formål, som man dengang i 1970-erne (den såkaldte 68-årgang) ønskede, kan da være et godt spørgsmål.

Spørgsmålet er så, hvem som påtager sig ansvaret for opgaven ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ivar Kjærgaard

Må det - i al stilfærdighed - være tilladt at bemærke, at det frie valg mellem skråskrift og formskrift indførtes i min skoletid, der strakte sig fra 1954 til 1964. Gotisk håndskrift var - så vidt jeg husker - heller ikke på læseplanen på det tidspunkt.

mvh
-ivar

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Ivar Kjærgaard [9937] Dato 11 Apr 2016 - 21:52
Må det - i al stilfærdighed - være tilladt at bemærke, at det frie valg mellem skråskrift og formskrift indførtes i min skoletid, der strakte sig fra 1954 til 1964. Gotisk håndskrift var - så vidt jeg husker - heller ikke på læseplanen på det tidspunkt.

mvh
-ivar

Ja - man bliver jo klogere for hver dag; i min tid i skolen fra 1953-1963 husker jeg ikke nogen skrive med formskrift, men alene skråskrift. Men gotisk har jeg lært lidt af, og også svensk - jeg gik så i kommuneskolen i Skærbæk i Sønderjylland, og her havde vi tysk fra 4./5. klasse, og engelsk fra 7. klasse, og til 10. klasse (realeksamen) for mit vedkommende.

Men det ændrer ikke på, at formskrift blev det fremherskende i 1970'erne, og mine børn kan så ikke læse mit skriv, hvis jeg skriver med skråskrift (uanset hvor pænt jeg prøver at skrive det).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.