Hvad hedder moderen til efternavn? Øster Egesborg 1800.

Startet af Helle Rau Hartmann, 07 Apr 2016 - 21:40

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Jacob Jensen og Anna Pedersdatter blev gift i Øster Egesborg i 1736:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=159328#159328,26788571 - ops. 198:

20. s.e.t. - "10 - Iligemaade Jacob Jensen og Anna Peders Daatter, hvilkes Forløftnings Mænd vare efterskrevne Dannemænd.
Anders Pedersen   Peder P P S Pedersen
i Eegesborg      i Røds"
"/:h:/ Søndag - Jacob Jensen Inderste og Anna Peders Daatter i Eegesbg"
Vielsen er muligvis 2. søndag i advent.

Jacob Jensen var altså på det tidspunkt indsidder.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

#31
Da Rasmus Vævers (1689-1760) og Anna Jacobsdatters (1725-1782) datter, Kirsten Rasmusdatter (1760-1838, hende der var steddatter af Lars Nielsen) bliver gift med Niels Mathiesen i 1785, er både stedfaderen Lars Nielsen OG Niels Olsen Pihl forlovere.

Niels Olsen Pihl var gift med Anne Jacobsdatters søster, Bodil Jacobsdatter.

Kirsten Rasmusdatters dåb i Øster Egesborg 1760:
Citat1760, Øster Egesborg, Døbt Rasmus Vævers Daatter af Rødstofte, kaldet Kirsten, baaret af Peder Pedersens Hustrue ibid. Test: Jens Pedersen Huusmand, Ungkarl Niels Pihl og Rasmus Nielsens Søn Niels, alle ibid.

Da Kirsten Rasmusdatter døbes i 1760, lever mosteren Bodil Jacobsens mand Peder Pedersen stadig i Røstofte. Han døde 1764, og levede således ikke ved Kirsten Rasmusdatters bryllup, hvor mosterens anden mand, Niels Olsen Pihl så er forlover.

...

Jeg fandt lige en Jens Larsen døbt i Øster Egesborg 1763, som er søn af Lars Nielsen Væver og Anna Jacobsdatter - altså en halvbror til Kirsten Rasmusdatter fra 1760. Men drengen blev hjemmedøbt og døde samme dag.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#32
1764 døbes en søn Niels Larsen, hvis forældre er Lars Nielsen Væver og Anna Jacobsdatter.
Blandt fadderne er Peder Pedersens enke (mosteren).
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

Jeg kan efterhånden heller ikke se, at der er noget, der taler imod at Jacob Jensens datter Anna Jacobsdatter er hende, der bliver gift med Rasmus Væver og senere med Lars Nielsen Væver.
Jeg fører det som sådant på mange indicier.

Udover at have været gift med de to vævere, så havde hun nærkontakt med en eller anden mand i vinteren 1745. Resultatet var en søn Peder, der døbtes den 30. november i Øster Egesborg kirke.
Ved den dåb var hendes far og bror Jens Jacobsen faddere.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=159328#159328,26788425 - ops. 52.

Broderen Jens Jacobsen, der er døbt den 25. marts 1727 og konfirmeret i 1744, er jeg meget sikker på bliver gårdmand på Eskebjerggården - under Tolstrup - i Øster Egesbjerg sogn.
I Öeders efterretninger 1771 og i folketællingerne 1787 og 1801 er han opført der. Denne Jens Jacobsen var gift med Ellen Hansdatter / Hemmingsdatter (mere navneforvirring).
Jeg har kontaktet Vagn Boberg Nielsen for oplysninger om ham og Eskebjerggården.

Til bestyrkelse af ovenstående ses ved dåben af Lars Nielsen Vævers og Anna Jacobsdatters søn Niels i 1764 Jens Jacobsens hustru i Tolstrup som gudmor.

Til opsumering af hvad jeg har på Jacob Jensen og familie vedhæfter jeg en efterkommerudskrift for ham - begrænset til 3 generationer.
Bemærk specielt året 1736, hvor Jacob måtte i kirke mindst 5 gange - i anledning af begravelserne af sine 3 yngste børn og sin første kone; og så da han blev gift for 2. gang. Mon ikke han har været til psykolog?

Lars


[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

Tusind tak, Lars.
Mange spændende oplysninger.
Og ja, man støder godt nok på mange hårde skæbner i kirkebøgerne.
Somme tider griber man sig i at sige 'åh nej dog', når man igen-igen støder på et barn der dør i samme familie.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

Iflg. Vagn Boberg Nielsen blev Jacob Jensens søn Jens Jacobsen gårdmand på Eskebjerggården i Øster Egesborg sogn. Han døde der i 1812.
Han var gift med enten en Ellen Hansdatter eller Ellen Hemmingsdatter. De 2 navne er oplyst i folketællingerne 1787 og 1801. Parret ses ikke gift i Øster Egesborg sogn.

Jens Jacobsen fik i 1751 inden han blev gift en søn Jens med en Maren Clausdatter i Tolstrup:
"3. - Festô Grat Act: Døbt Maren Claus Datters Uægte Søn kaldet Jens, baaret af Niels Clausens H: af Skuderup, Faddere Rasmus Kiøbmands Karl Hemming Povelsens Søn, Jens Povelsens Kone. alle ibd:"
Absolverede 1751, folie 215a:
"1751 - Domin: 1 p. Trinit: blev atter Maren Claus Datter af Tolstrup absolveret for paa begangen Horevies Synd mod det 6te Bud, og udlagde hun Jens Jacobsen, tienende i Schouhuse, og er Jacob Jensens Huusmands Søn her af Byen."
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=159328#159328,26788431
Samme Maren Clausdatter havde i 1746 fået barn med en ægtemand i Stårby, Hans Jensen Ræv. Det ses under public absolverede; dåben ses ikke i Øster Egesborg kirkebog.
Maren Clausdatter er muligvis datter af Claus Pedersen i Tolstrup. Denne havde en datter Maren, født der i 1719.

-

Rasmus Væver og Anna Jacobsdatter blev trolovet den 28. juni og viede den 17. november 1754 i Øster Egesborg. Kun hendes far Jacob Jensens nævnes som forlover.
Ved vielsen optræder Rasmus med patronymet Ibsen - Rasmus Ibsen.
I forbindelse med indgåelsen af dette ægteskab er han tilsyneladende flyttet fra Skovhuse til Røstofte. Hans foregående kone var død tidligere samme år i Skovhuse, og han var derfra ved trolovelsen; men var i Røstofte ved vielsen.
Fra nogenlunde samme tid ses yderligere en Rasmus Væver, nemlig en i Skovhuse. De to vævere ses som faddere hos hinanden. Rasmus Ibsen kaldes så gamle Rasmus Væver.

Gamle Rasmus Væver og Anna Jacobsdatter fik i 1756 en søn Jacob:
"5. - Die 5te Marty. - Hiemmedøbt Gamle Rasmus Vævers Søn af Rødstofte, kaldet Jacob, baaret af under-Officerer Lorentsens Hustrue ibid: Test: Jens Povlesen og Anna Peder Fingers?
Dom: Reminiscere. - Confirmeret gamle Rasmus Vævers Søns Daab, kaldet Jacob; baaret af Peder Pedersens Hustrue i Rødstofte. Testes: Lars, tienende Sal: Jacob Engels Enke: ibid: Lars Rasmusen af Skallerup; Rasmus Vævers Hustrue af Skovhuuse."
"Dom: Judica. - Introduceret Gamle Rasmus Vævers Hustrue af Rødstofte."
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=159328#159328,26788437

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

#36
Det var dog en masse gode oplysninger!

Rigtig godt.
Og der var også en forbindelse til den anden Rasmus Væver i Skovhuse, spændende.
Nå vil jeg se hvor det hele fører hen, når jeg får integreret alle disse oplysninger i mit slægtstræ.

Tusind tak for hjælpen. :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#37
Lars, jeg har kigget lidt rundt i mit eksisterende træ....
Og jeg faldt over en Rasmus Ebbesen/ibsen i Skovhuse, som fik i hvert fald mindst et par sønner dér, Jeppe i 1729 og Rasmus i 1731. Kan han mon ikke være identisk med vores Rasmus Ibsen Væver?

CitatDie 10 Julii confirmeret Rasmus Ibsen af Schouhuuse Hans Söns Daab som var kaldet Jeppe. Unge Hans Hansens Fÿens Hustrue i Schouhuse Nafnl: Anna Bar ham. Testes Hans Fÿens Sön Anders i Schouhuse, Johannes Ebbesen ibid: Jacob Laursen ibidem. Jacob Olsens Pige Sidse ibid: Ole Gregorii Daatter Cidtze ibidem
CitatDøbt Rasmus Ibsens Søn i Schouhuse, kaldet Rasmus, Susceptr: Hans Hansen Fyens Hustrue ibid: Testes Hans Hansen Fyens Karl Hans, Jens Ebbesen, Jacob Larsens Hustrue, Maren Esbens Daatter, alle af Skovhuuse.

Rasmus Ebbesen/Ibsen var søn af Ebbe Ibsen og Maren Jensdatter Bruus på Bjørnegården i Røstofte.

Rasmus Ibsen var bl.a. bror til Anna Ebbesdatter, som var gift med rytterbonde i Skovhuse, Hans Hansen Fyen den unge. Hun var også gift med min direkte ane, Hans Olsen, ligeledes rytterbonde i Skovhuse (jeg stammer fra en anden af Hans Olsens koner, Anne Hansdatter, som var datter af Hans Olsen og Kirsten Sørensdatter i Tolstrup. En søster til denne Anne Hansdatter var Bodil Hansdatter (1686-1754), som var gift med Gregorius Hansen på Tolstrupgården (1678-1745). Denne Gregorius Hansen er OGSÅ min direkte ane, via hans anden kone, Merete Olsdatter (1680-1714), som var datter af rytterbonde i Skovhuse, Oluf Hansen og Kirsten Pedersdatter).

Sidstnævnte Kirsten Pedersdatter var gårdmandsdatter fra Eskebjerggården, og altså min direkte ane,

Blandt mine direkte væver-aner i Øster Egesborg er:

*Lars Nielsen Væver i Røstofte. Har ikke data for fødsel og død.

*Peder Larsen Væver, søn af ovenstående. Født i Røstofte ca. 1705. Død 1765 i Røstofte.
     Gift med Anna Jensdatter.

*Hans Nielsen Væver (1766-1817). Født i Walleboehuset. Død i Brødløsehuset, Øster Egesborg.
     Har boet i såvel Stårby, Øster Egesborg, Nyråd og Bakkebølle.
     Gift med Birthe Pedersdatter af Røstofte.
     Hun var født i Røstofte 1763, datter af ovennævnte
     Peder Larsen Væver (1705-1765) og Anna Jensdatter.  
CitatDie 10: Juny Hiemmedøbt Niels Hansens Søn af Walleboe, kaldet Hans. Baaret af Espen Sørensens Hustru i Tolstrup. Test: Maren Gunders, tjener i Præstegaarden, og Frederik Jensens Hustrue i Walleboe. Samme Barns Daab blev confirmeret paafølgende Dom: 3 p: Trin:, da blev Barnet baaret af Hans Krogs Hustrue fra Staarbye. Test: Albrecht Bryndelsen af Schuderup, Kiersten Hansdatter, tjener ibid., og Gregorius Hansen, tjener i Tolstrup.

*Niels Hansen Væver af Walleboe (1740-?). Far til ovenstående. Vistnok død i Stårby.
     Gift 1763 med Zidse Jørgensdatter (født omkring 1723, formentlig datter af Jørgen Nielsen i Skuderup).
CitatDom: 7 p: Trinit: døbt Hans Nielsen Skovløbers Barn af Schovhuuse, kaldt Niels. Suscepr: Niels Nielsens Hustrue ibid: Testes: Ole Pedersen i Tolstrup, Hans Gregorius Hansens Søn ib: Hans Gregoriusens Hustrue i Rødstofte, Jeppe Nielsens Pige i Schuderup Kirsten.
Citat1763 Dom: Qvasimodog: d 10 April: Trolovedes Ung Karl Niels Hansen, tienende Jens Pedersen i Skuderup, og Pigen Zidse Jørgens Daatter i samme Skuderup; Siden han er profanteret til Soldat, er fremvist Hr. Geheimeraad von Reitzenstains Bevilling, at han maa gifte sig; ?? love vi 2de undertegnede, at intet i Loven eller Ritualet kendes, som kan hindre dette begyndte Ægteskabs Fuldbyrdelse. Jørgen Nielsens navn af Skuderup Rasmus Larsens navn af Skuderup. ---- Dom 74: p: Trin., Die 13 Nov:, Ægteviet Niels Hansen og Zidse Jørgensdatter, begge af Skuderup.

Niels Hansen Væver fra Walleboehuset var søn af Hans Nielsen Skovløber (1699-1761) og Zitsel Gregoriusdatter (1704-1788). Zitsel var datter af Gregorius Hansen og Merete Olsdatter.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Rasmus Ibsen Væver fik også en søn Lars i Øster Egesborg 1734.
CitatDom: 13:p: Trinit: døbt Rasmus Ibsen Vævers af Øster Egesb: Søn, kaldet Lars, susceptr: Margarethe fra Schovhuuse, Ellen og Maren Hansdatter til Præstens.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Lars, ved du noget om den UNGE Rasmus Væver i Skovhuse, eventuelt?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

Hej Helle.

Jeg ved intet om den Unge Rasmus Væver i Skovhuse.

- - -

Den søn af Rasmus Ibsen Væver; Lars Rasmussen født i 1734, tror jeg er den Lars Rasmussen i Skallerup, der i 1756 var fadder til Rasmus Vævers og Anna Jacobsdatters søn Jacob. Han var altså fadder til sin halvbror.

Jeg har en del vævere i Øster Egesborg sogn registreret; men har vist aldrig kikket på dem for at få styr på dem indbyrdes.
Min "anebase" i Øster Egesborg sogn er de store gårdmandsfamilier - og her kan jeg se, at vi deler mange aner.

Jeg har også Ebbe Ibsen og Maren Jensdatter Bruus som aner - både via sønnen Johannes Ebbesen og
datteren Anna Ebbesdatter (og første mand, Hans Olufsen).
Er du sikker på at Rasmus Ebbesen/Ibsen er søn af Ebbe Ibsen? Jeg er aldrig blevet entydigt overbevist om at han er det.
Hvilke data har du på ham?
Hvis Rasmus Væver / Rasmus Ibsen Væver har forbindelse til Ebbe Ibsen, tror jeg, at han er (halv)bror til ham. Ebbe Ibsen er søn af Jep Ebbesen, der boede først i Ammendrup og siden i Allerslev by. Ebbe Ibsen er af faderens 1.  ægteskab med Anna Knudsdatter. I hans 2. ægteskab med Kirsten Lafrensdatter er der en søn Rasmus Jepsen (= Ibsen) født i 1690 og død i 1691. Fik parret endnu en søn Rasmus ret kort efter? - det kunne passe nogenlunde med Rasmus Vævers alder.
Jep Ebbesens død har jeg aldrig fundet. Han forsvinder for mig efter 1704, hvor jeg sidst har set refereret til ham. Jeg har på fornemmelsen, at han og måske sidste kone flytter fra Allerslev sogn - og måske til Øster Egesborg sogn?

Ebbe Ibsen har jeg på min hjemmeside her: http://aneopslag.dk/alle/per00132.htm#6

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

#41
Lars jeg tror du har ret.
Rasmus Ibsen Væver er næppe søn af Ebbe Ibsen. I hvert fald ikke dén Ebbe Ibsen.
Det kan ikke rigtig passe med tidspunktet hvor han bliver gift.

Jeg har været en tur igennem Allerslev kirkebog og tjekket efter, om der skulle være en Rasmus Ibsen mere, født kort efter ham der døde i 1690. Som søn af Ebbe Ibsen og Kirsten Lafrensdatter.
Det var der ikke.

Jeg tror jeg bliver nødt til at finde ud af, hvem UNGE Rasmus Væver i Skovhuse er.
Jeg går ud fra at der må være en grund til at de to Rasmus Vævere har forbindelse til hinanden.

Ham der bliver kaldt gamle Rasmus (Ibsen) Væver, og som blev gift med Anna Jacobsdatter, fik børn med en hustru før hende.

Blandt fadderne til hans børn er:
Unge Hans Hansen Fyens hustru Anna i Skovhuse.
Hans Fyens søn Anders i Skovhuse.
Johannes Ebbesen.
Jacob Olsens pige Sidse.
Ole Gregoriusens datter Cidtze.
Hans Hansen Fyens karl Hans.
Jens Ebbesen.
Jacob Larsens kone, Maren Esbensdatter.
- ved sønnen Lars's dåb i 1734 kaldes barnets far Rasmus Ibsen Væver. Ved de andre kaldes han Rasmus Ibsen.
Ved Lars's dåb nævnes kun 3 faddere: Margarethe fra Skovhuse, Ellen og Maren Hansdatter til præstens.

Konen dør i Skovhuse 1753.

Vielse 1754 til Anna Jacobsdatter i Øster Egesborg.

Gamle Rasmus Væver døde 1760, samme år som yngste barn Kirsten fødes.

Jeg har forgæves ledt efter unge Rasmus Vævers begravelse i Øster Egesborg.

Jeg har fundet følgende børn i Øster Egesborg af Rasmus Væverne:

1724, Skovhuse        :   Magdalene         -            datter af    Rasmus Væver.

1725, Tolstrup          :   Ole                   -            søn af       Rasmus Væver.

1727, Skovhuse        :   Jeppe                -            søn af       Rasmus Væver.

1727, Tolstrup          :   Maren               -            datter af    Rasmus Væver.

1729, Rødstofte        :   Hans                 -            søn af       Rasmus Hansen Væver.

1729, Skovhuse        :  Jeppe                -             søn af       Rasmus Ibsen Væver.

1730, Tolstrup          :   Margrethe         -             datter af    Rasmus Væver.

1731, Skovhuse        :   Rasmus             -            søn af       Rasmus Ibsen Væver.

1732, Tolstrup          :   Inger Marie        -            datter af    Rasmus Jensen Væver.

1734, Øster Egesborg:   Ole                   -            søn af       Rasmus Jensen Væver.

1734, Øster Egesborg:   Lars                  -            søn af       Rasmus Ibsen Væver.

1737, Øster Egesborg:   Karen                -            datter af    Rasmus Jensen Væver.

1738, Skovhuse        :   Niels                 -            søn af       Rasmus Ibsen Væver.

1739, Øster Egesborg:   Maren                -           datter af   Rasmus Jensen Væver.

1743, Øster Egesborg:   Birgitte Marie      -           datter af   Rasmus Væver.

1752, Skovhuse        :   Mette                -            datter af    Rasmus Væver UNGE
                                (båret af moster fra Vordingborg,
                                GAMLE Rasmus Væver er fadder)


1754, Skovhuse        :   Niels                -             søn af       Rasmus Væver UNGE
                                 (GAMLE Rasmus Vævers FÆSTEMØ
                                 er blandt fadderne)


1756, Røstofte             Jacob                   -           søn af       Rasmus Væver GAMLE

1758, Skovhuse        :   Rasmus              -           søn af       Rasmus Væver UNGE
                                (dør samme år)

1760, Røstofte          :   Kirsten                -          datter af    Rasmus Væver GAMLE

En Lars Rasmussen Væver i Røstofte dør 40 år gammel i 1763.
Han ser ud til at være født i januar 1723 i Skovhuse, og faderen må være Rasmus Hansen Væver.
Ved dåben står blot Rasmus Hansens Søn i Skovhuuse, kaldet Lars.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#42
Gamle Rasmus Ibsen Vævers første kone hed Kirsten Larsdatter.
Jeg har netop fundet vielsen i 1723, Kalvehave.
Han var af Skovhuse, og hun var af Langebæk.
Trolovelsen Kalvehave 1723:
CitatAnno 1723 Dom: Judica trolofvet Rasmus Ibsen af Skovhuuset (ved vielsen står der Skovhuuse) og Kirsten Lauridzdaatter (ved vielsen står der Larsdatter), Forlofvere Hans Trave og Peder Gregersøn, som holde SognePræsten M. Kraglund fri for ald ?.

Her er de børn som jeg mener må være Gamle Rasmus Ibsen Vævers:

1724, Magdalene Rasmusdatter, Skovhuse:
Citat1724, Øster Egesborg, Die 18 Junii døbt Rasmus Vævers Daatter i Skovhuuse, kaldet Magdalena. Hende baar Hans Hansens Hustrue ibid. Testes Rasmus Bonde, Hans Fyens Anders, Oluf Gregoriis Kirsten, Peder Olufsens Ellen, Maren til Jacob Jørgens, alle i Skovhuuse.

1729, Jeppe Rasmussen, Skovhuse:
Citat1729: Døbt en søn Jeppe: "Die 10 Julii confirmeret Rasmus Ibsen af Schouhuuse Hans Söns Daab som var kaldet Jeppe. Unge Hans Hansens Fÿens Hustrue i Schouhuse Nafnl: Anna Bar ham. Testes Hans Fÿens Sön Anders i Schouhuse, Johannes Ebbesen ibid: Jacob Laursen ibidem. Jacob Olsens Pige Sidse ibid: Ole Gregorii Daatter Cidtze ibidem

1731, Rasmus Rasmussen, Skovhuse:
CitatDøbt Rasmus Ibsens Søn i Schouhuse, kaldet Rasmus, Susceptr: Hans Hansen Fyens Hustrue ibid: Testes Hans Hansen Fyens Karl Hans, Jens Ebbesen, Jacob Larsens Hustrue, Maren Esbens Daatter, alle af Skovhuuse.

1734, Lars Rasmussen, Øster Egesborg:
CitatDom: 13:p: Trinit: døbt Rasmus Ibsen Vævers af Øster Egesb: Søn, kaldet Lars, susceptr: Margarethe fra Schovhuuse, Ellen og Maren Hansdatter til Præstens.

1738, Niels Rasmussen, Skovhuse:
Citat1738, Øster Egesborg, Dom: 23 p: Trinit: døbt Rasmus Ibsen Vævers Søn fra Schovh: kaldet Niels. Susceptr: Karen Hans Fyens Hustru, Testes: Peder Rytter, Jens Olsen, Jens Jørgensens Hustru og Hans Fyens Pige Sophie.

(og fra andet ægteskab:)
1756, Jacob Rasmussen, Røstofte:
CitatDie 5te Marty. - Hiemmedøbt Gamle Rasmus Vævers Søn af Rødstofte, kaldet Jacob, baaret af under-Officerer Lorentsens Hustrue ibid: Test: Jens Povelsen og Anna Peder Fingers? Dom: Reminiscere. - Confirmeret gamle Rasmus Vævers Søns Daab, kaldet Jacob; baaret af Peder Pedersens Hustrue i Rødstofte. Testes: Lars, tienende Sal: Jacob Engels Enke: ibid: Lars Rasmusen af Skallerup; Rasmus Vævers Hustrue af Skovhuuse. Dom: Judica. - Introduceret Gamle Rasmus Vævers Hustrue af Rødstofte.

1760, Kirsten Rasmusdatter, Røstofte (hende der begraves som Kirsten Larsdatter):
Citat1760, Øster Egesborg, Døbt Rasmus Vævers Daatter af Rødstofte, kaldet Kirsten, baaret af Peder Pedersens Hustrue ibid. Test: Jens Pedersen Huusmand, Ungkarl Niels Pihl og Rasmus Nielsens Søn Niels, alle ibid.
1776: Konfirmation - Dom: Qvasimodogen: 1776. – 5. Kiersten Rasmusdaatter, Lars Nielsens Stifdatter i Rødstofte, gl: 16 aar.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#43
Med hensyn til gamle Rasmus Ibsen Vævers første kone, Kirsten Larsdatter/Lauritzdatter, som ved trolovelsen og vielsen 1723 var af Langebæk - så kan jeg ikke lade være med at sammenligne med to andre unge brude der også tjente i Langebæk ved vielsen, begge på Langebæk Mølle:

Anne Lauritzdatter, født i Ornebjerg, Kastrup Sogn, Hammer Herred.
Død i Skovhuse, Øster Egesborg.
Gift med husmand i Skovhuse, Poul Madsen.

og

Dothe Lauritzdatter, søster til ovenstående, født i Ornebjerg omkring 1690, død 1753 i Balle, Kalvehave.
Hun er min direkte ane, sammen med ægtemanden Henrich Jensen af Balle.
Hun blev tidligere gift med Povl Arentsen, 1713, Kalvehave. Det var her hun tjente på Langebæk Mølle.

De var døtre af Lauritz Rasmussen i Ornebjerg.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

Fint grundarbejde.

Det bliver mere og mere nærliggende at knytte Rasmus Ibsen til Ebbe Ibsens familie. Omgangskredsen er i høj grad hans familie og dem, der ellers ses af bondestandens top i forbindelse med den familie.
Jeg lurer på om Rasmus Ibsen kan være født et andet sted end i Allerslev sogn - men stadigvæk som søn af Jep Ebbesen og  Kirsten Lafrensdatter / Larsdatter - det forudsætter at referencen til Jep Ebbesen i 1704 er mere i forhold alene til ham som person end til at han da boede i Allerslev.

Trolovelsen og vielsen i fuld udstrækning
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=152354#152354,25355873 - ops. 234:

"Anno 1723 Dom: Judica trolofvet Rasmus Ibsen af Skovhuuset og Kirsten Lauridzdaatter. Forlofvere ere Hans Trave og Peder Gregersøn, som holder Sogne Præsten M. Kraglund fri for ald fare og tiltale.
Hans Jens v Trav       P G S"
Ops. 273 - viede: "Dom: 6ta p. Pasc. Rasmus Ibsen af Skovhuuse og Kirsten Lars Datt af Langebeck:"

Forloverne var altså Hans Jensen Trave (gårdmand i Langebæk) og Peder Gregersen (formentlig også i Kalvehave sogn). Jeg ved ikke hvem, der var forlover for hvem.

Hvem er Rasmus Ibsens og Kirsten Larsdatters 1. barn Magdalene opkaldt efter? Sandsynligvis efter en bedstemor.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

#45
Rasmus Ibsen har været gift mindst 3 gange:

Kort før trolovelsen i 1723 døde hans hustru i Skovhuse, 52 år gammel.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=159328#159328,26788482 - ops. 109.

Året inden - i 1722 - fik han begravet et barn. Hverken navn eller alder oplyst.

Tilføjelse:
Med denne 3. kones opdukken, tror jeg at Rasmus Ibsens og Kirsten Larsdatters 1. barn, datteren Magdalene er opkaldt efter hende. Det ville alle ordentlige folk gøre.
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

Ja det samme sidder jeg lige og tænker på.
Hvorfor Magdalene?

Samtidig har jeg siddet og luret lidt på en Mads Ibsen Bødker som jeg kan se du har haft fat i på et tidspunkt.
Født omkring 1692, nok i Bårse sogn. Død 1757 i Bakkebølle, Vordingborg.
Hans far, Jep Hansen, var VÆVER. Født omkring 1653, død i Bårse 1721.

Men denne Jep Hansen har vel ikke umiddelbart relation til nogen af de nævnte faddere ved Rasmus Ibsen Vævers børn?


Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Ok, jeg så ikke dit nyeste indlæg.
Jeg er enig.
Forrige hustru må have heddet Magdalena.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

Jeg poster lige en fil med Rasmus Ibsens børn.

Jeg har fundet 2 døde børn af 1. ægteskab og endnu en søn Jeppe af 2. ægteskab.
Datteren Magdalene/Malene døde 17 år gammel.
Jeg tror kun, at der er 2 af hans børn, der bliver voksne; Kirsten og Lars.

Hvad angår en eventuel forbindelse til Ebbe Ibsens familie, så mener jeg ikke, at jeg har set Rasmus Ibsen som fadder i den familie; mens det modsatte er tilfældet.

Lars

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

Hej Lars, tusind tak for opsamlingen og de mange fine detaljer og kildeangivelser.

Ja jeg må nok lade Rasmus Ibsen Vævers oprindelse stå åben indtil videre.

Vi må håbe der dukker et eller andet nyt op, som kan vise hvor han hører til i træet.
Desværre er der nogle af kirkebøgerne i området der starter sent - fx Mern.
Det giver tit vanskeligheder.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

- og Mern sogn er hovedsognet for min fars aner!

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle