Rasmus Pedersen Lægdsrulle

Startet af Ejner Nissen, 18 Mar 2011 - 13:24

Forrige emne - Næste emne

Ejner Nissen

Jeg søger oplysning i lægdsrullen vedr. Rasmus Pedersen der var soldat i Kolding i 1867. Jeg ved ikke hvordan og hvor lægdsrullerne findes, og hvad man skal have af oplysninger. Jeg formoder, at han er født 17-12-1867 i Hillerslev sogn, Salling herred, Svendborg amt. Håber at der er nogen der ved lidt mere end jeg, og vil hjælpe lidt på vej.
Venlig hilsen
Ejner Nissen

Bjarne Due Pedersen

Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Ejner Nissen

Bjarne Due Pedersen
Tak for din oplysning, jeg prøver om det vil lykkes.
Ejner

Bjarne Due Pedersen

Bare du har oplysning om en dato/år/periode, hvor du ved i hvilket sogn han bor, så skal det nok gå  ;)
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Ejner Nissen

Bjarne Due Pedersen
Jeg har set på dit link, angående lægdsrulle, og er en lille smule forvirret over alle de mange oplysninger.
Du skriver, at når jeg har dato/ år / periode og sogn han bor kan jeg finde ham.
Det eneste jeg har er en oplysning fra kirkebogen, at han er udlagt som barnefader med dato, og han på det tidspunkt - 1867- var soldat i Kolding og var fra Hillerslev sogn, Sallinge, Svendborg.
Jeg håber via lægdsrullen at kunne få bekræftet Rasmus Pedersens forældre, som jeg har fundet andet steds.
Tror du, at jeg ud fra de oplysninger jeg har, kan finde han i lægdsrullen. Hvor findes lægdsrullen.
Håber du kan hjælpe mig, på forhånd tak.
Mvh Ejner Nissen

Bjarne Due Pedersen

Hvis han er født på Fyn, som du skriver, så er det Landsarkivet for Fyn, se linket i mit første indlæg, nederst på siden.

Fra den oplysning kan du følge hans optagelse i Lægdsrullen og videre liv og soldatertjeneste.
"Jeg formoder, at han er født 17-12-1867 i Hillerslev sogn, Salling herred, Svendborg amt"
Han er blevet optaget i Lægdsrullen, det år han fyldte 18 og det er så i 1885.

Men med dine oplysninger, der står at han også var soldat i Kolding 1867 ?

Uanset hvad, så kan du finde ham, hvis du har datoer, sammenholdt med opholdssogn.
Derfra kan man både gå tilbage og frem i tiden og finde ud af hvor han har boet.
Uanset hvilket år du finder ham, vil hans fødesogn og faderens navn fremgå af rullen.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Leif Sommerdal

#6
Citat fra: Ejner Nissen Dato 18 Mar 2011 - 13:24
Jeg søger oplysning i lægdsrullen vedr. Rasmus Pedersen der var soldat i Kolding i 1867. Jeg ved ikke hvordan og hvor lægdsrullerne findes, og hvad man skal have af oplysninger. Jeg formoder, at han er født 17-12-1867 i Hillerslev sogn, Salling herred, Svendborg amt. Håber at der er nogen der ved lidt mere end jeg, og vil hjælpe lidt på vej.
Venlig hilsen
Ejner Nissen

Han er vel ikke født som soldat - det må være datoen for hans barns fødsel du referer til?

Men han må vel være en af disse 2:
Navn: Rasmus Pedersen   Alder: 4   Civilstand: Ugift
Erhverv: deres Børn   Fødested: do[Heri Sognet]

Kilde: FT-1850  Amt: Svendborg   Herred: Sallinge   Sogn: Hillerslev   Stednavn: Sallinge By
Matr.nr/adresse: et Huus   Husstands-/familienr: 133 F3   Indtastningsnr: D2956   Løbenr.: 885               

Navn: Rasmus Pedersen Lykke   Alder: 6   Civilstand: Ugift
Erhverv: Deres Børn   Fødested: do[Heri Sognet]

Kilde: FT-1850  Amt: Svendborg   Herred: Sallinge   Sogn: Hillerslev
Matr.nr/adresse: 1 Huus   Husstands-/familienr: 51   Indtastningsnr: D2956   Løbenr.: 281
Kommentarer: [Kildestednavn: Nybølle iflg. FT 1845]
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ejner Nissen

Jeg beklager meget at jeg skrev fejl fødselsdato for Rasmus Pedersen. Det eneste sikkert jeg har om ham er, at han er far til et uægte barn iflg. kirkebogen 1867, og at han på daværende tidspunkt var soldat i Kolding.
Jeg har fået oplyst, at der er en Rasmus Pedersen født 17/12 1841,  (1835-1873 Hillerslev, Sallinge, Svendborg opslag 18 nr. 22 ) og det kunne meget vel være ham.
Ejner Nissen