Viet hvor og hvornår: Theodor Olesen og Ida Marie Lausten

Startet af Vagn Hansen, 20 Okt 2010 - 10:03

Forrige emne - Næste emne

Vagn Hansen

Kære DIS-forum læsere.

Ægteparret Theodor Olesen og Ida Marie Lausten har jeg forgæves ledt efter både, hvor de blev viet og hvor de blev født.

De fik sønnen Hans Christian Olesen født den 1.4. 1904 i Døstrup sogn, Tønder amt (opslag 71,5) og
datteren Caroline Christine Olesen født den 18.5. 1905 i Døstrup sogn, Tønder amt (opslag 172,4)

Sønnen Hans Christian bliver gift i Rejsby kirke, Tønder amt den 15.6. 1934 (opslag 135,3) og heraf fremgård den, at Hans Christian var søn af landarbejder, senere stationsmedhjælper i Hviding.

Jeg har søgt efter dem i FT-listerne på DDD/DDA uden held.

Dog finder jeg denne oplysning i FT-1911

Samtlige personer i husstanden
vejle, Nørvang, Brande, Brande By, Matr. nr. 5a., , FT-1911, C3259
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:   
Adolf Olesen   12/05 41    Gift   husfader   grdm. og postkontor      
Else Marie Olsen   04/03 47    Gift   hustru         
Theodor Olesen   28/01 77    Ugift   søn og gårdbestyrer   

Men om han er min Theodor Olesen er jeg langt fra sikker på.

Hvem kan hjælpe?

Mvh, Vagn Hansen, Billund

Ulf J. Krarup

God formiddag Vagn!

En lille detaille - du omtaler børnenes dåb, Hans Christian og Caroline - der er 3 faddere med efternavnet Olesen - kunne disse være et spor?
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Vagn Hansen

Hej Ulf.

Tak for din interesse for min efterlysning.

For et øjeblik siden fik jeg denne mail fra Lis Schultz, lokalarkivet i Døstrup:

Theodor Olesen var i 1905 Landarbeiter og boede i Døstrup. Han var gift med Ida Marie født Lausten.
Ida Marie blev født i Ballum den 29. marts 1876.
Theodor Olesen blev født den 25. juni 1869.

I 1898 boede de i Medolden
I 1900 boede de på Ellum Mark

I 1912, 1915 boede de i Hvidding Stationsby,  hvor Theodor var banearbejder
I 1916, 1919 boede de i Hvidding Stationsby, hvor Theodor var Hilfsweihensteller. (banearbejder)

Ved folketællingen i 1925 var Theodor portør og boede med sin familie i Råhede.

Ida Marie og Theodor fik ? børn:
·   Christian Olesen født i Medolden den 17. marts 1898 døbt 16. april 1898 i Medolden kirke. Han blev konfirmeret på Hvidding Station søndag Judica den 24. marts 1912.
·   Peter Jensen Olesen født på Ellum Mark den 16. september 1900 og døbt i Løgumkloster kirke den 7. oktober 1900. Han blev viet på Hvidding Station søndag Judica den 21. marts 1915. Hans Skudsmål i kundskab: GUT og i opførsel: Sehr Gut.
·   Carl Christian Olesen født i Brede Sogn den 27. april 1902 og døbt i Brede kirke den 8. juni 1902. Han blev konfirmeret på Hvidding Station søndag Judica den 9. april 1916. Hans skudsmål i både kundskab og opførsel: SEHR GUT.
·   Karoline Christine Olesen født i Døstrup Sogn den 18. maj 1905 og døbt i Døstrup Kirke den 25. juni 1905.
Faddere:    Caroline Christine Lausten in Harknag
Marie Olesen in Døstrup
Margrethe Lagoni in Winum
Peter Lagoni in Laurup
Jens Boisen Nielsen in Winum
Moderens kirkegang den 25. juni 1905.
Hun blev konfirmeret i Hvidding kirke søndag den 23. marts 1919 på Stationen, efter dispensation. Hendes skudsmål i såvel kundskab og opførsel var SEHR  GUT
·   Frida Marie Olesen født i Hviding Sogn den 2. oktober 1911
·   Alfred Olesen født i Hviding Sogn den 12. november 1912
·   Margrethe Nicoline født i Hviding Sogn den 13. april 1017

Så nu har jeg lidt at arbejde videre med.

Mvh, Vagn

Mette Lund

Hej

Iflg. FT-1925 Hviding opslag 51 (familie 2) er Theodor Olesen født 25/6-1869 i Mjolden og Ida Maria Olesen (Lausten) født 29/3-1876 i Ballum.

Ida Marie finder du her:
1870-1878, Ballum, Lø, Tønder, Opslag 52, 1876 nr. 3

Måske skulle du kigge efter vielsen i Ballum.

I øvrigt dør Theodor åbenbart mellem 1925 og 1930. I FT-1930 opslag 36 står Ida Marie som enke.

Mvh.
Mette

Eli Lothardt Dahl

Hej Vagn

Jeg har også aner i dette område, derfor ved jeg at Medolden(tysk) er den samme by som Mjolden(dansk).

Bare til din orientering, hvid du ikke vidste det i forvejen.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Vagn Hansen

Kære Mette og Eli-Grenaa.

Tak for jeres interesse og jeg kan fortælle jer, at jeg har fundet deres vielse den 29.8. 1896 i Mjolden kirke. - De boede bl.a. i Ottersbøl, Ellum mark, Brede, Døstrup og Hviding, så det har været lidt af en udfordring at få styr på dem!

Jo, jer er godt kendt i området, da jeg selv er født og opvokset i Skærbæk, som kun ligge ca 4-5 km fra Mjolden (som i øvrigt volder mange problemer med at udtale).

Mvh, Vagn