Hartkornsekstrakt

Startet af Bent Andersen, 16 Mar 2016 - 19:34

Forrige emne - Næste emne

Bent Andersen

Jeg vil gerne høre hvornår hartkornsekstrakterne er fra.
Der findes både en yngre og ældre.
Har hørt at den ældre skulle være nyest.
Jeg har kigget på bl.a. Falsters Nørre, men kan ikke finde nogen årstal.

Med venlig hilsen
Bent Andersen

Aase Madsen


Måske giver dette den oplysning du mangler.

Find ejendomsoplysninger fra 1800-tallet af Gitte Skindstad Christensen — Sidst opdateret 08/07 2014 07:22
Geodatastyrelsen har lagt nogle protokoller ud på nettet, som i høj grad vil interessere slægtsforskere.

08.07.14
Protokollerne opstod ved matrikuleringen i første halvdel af 1800-tallet. Sogneprotokollerne er fra 1806-22, mens hartkornsekstrakterne er fra 1840-43. De dækker landdistrikter i kongeriget, altså ikke købstæder eller Sønderjylland. Begge protokoltyper gennemgår hver enkelt landsby og opremser alle navne på ejere og bruger af fast ejendom samt det relevante matrikelnumre. Hvis ens forfader således havde fast ejendom, vil det være ret nemt at finde det sted, hvor han boede.

Protokollerne kan ses eller downloades gratis via Historiske kort på nettet: hkpn.gst.dk (ikke noget med www eller http). Vælg det sidste faneblad for at se protokollerne. Når du er derinde, så studér de mange kort, hvis du ikke kender dem.

Vi har aftalt med Geodatastyrelsen, som ejer protokollerne og de historiske kort, at de skriver en artikel i Slægt & Data, hvor nogle af de teknikske ting i protokollerne bliver forklaret.

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

Se også her.

Historiske kort på nettet er lettere at håndtere end KMS kortsamling (se nedenfor); her findes Matrikelkort, Sogne- og Herredskort, økonomiske kort, topografiske kort, både landsdækkende og regionale, søkort samt protokoller, dvs. sogneprotokoller fra 1831 med hartkornsfastsættelse og hartkornsekstrakter, delt i ældre og yngre; disse hentes under sognets navn, men dækker det tilsvarende herred
## Historiske Danmarkskort Kort- og Matrikelstyrelsens målebordsblade 1842-1899 med søgning på stednavn eller adresse; Sønderjylland er ikke dækket af de historiske kort
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Egon Hansen

Hvis man kan løsrive sig fra stolen ved computeren og bevæge sig på arkivet, kan begrebet hartkornsprotokoller ( og hoveriprotokoller!) føre ejendomshistorien længere tilbage.
Prøv at få biblioteket til at skaffe "Rentekammerguiden" (nr 12 i den brune serie).
Der er hjælp at hente for perioden 1769 til 1796
og enkelte spredte ting endnu ældre.
Men skynd dig, inden Rigsarkiverne forlanger Pas eller Kørekort for at give adgang!

Desværre ser det ikke ud til at Statens Arkiver prioriterer udlægning af disse uundværlige lister særligt højt!
Mvh Egon Hansen

Bent Andersen

Mange tak Aase og Egon for oplysningerne. Jeg har set at den sogneprotokol, jeg har set i er dateret 1831.
Jeg vil også kigge på bind 12 i Vejledende arkivregistraturer og komme videre af denne vej.