Folketælling fra Haderslev før 1921?

Startet af Benita Sig Sørensen, 17 Mar 2011 - 09:57

Forrige emne - Næste emne

Benita Sig Sørensen

Hej,

Jeg søger informationer om aner, der boede i Haderslev, Gram, Vedsted, men kan ikke finde folketællinger fra før 1921 - er der nogen, der ved hvorfor?

Mvh. Benita

Christian Konstmann Autzen

Der burde være folkeafstemninger på ddd.dda.dk fra før 1864 - måske var sognet med i 1855.

Men en del sogne i det sønderjyske er det så som så med i folketællingerne, og det kunne så også gælde for det sogn, du søger i.

Der er så også sogne, som før 1864 var opdelt i slesvigske og kongerigske, bl.a. Gram.

Jeg synes at have set et svar om foketælling i den tyske tid, men her erindrer jeg så ikke svaret godt nok - ud over at der kunne have været afholdt folketælling, men at disse lister blev destrueret bagefter.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thestrup-Bjørn

Da Haderslev var tysk 1864-1920 findes ingen folketællinger i den periode.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Benita Sig Sørensen

Hej,

Jamen så er der jo en naturlig forklaring. Tak for hjælpen til jer begge.

Mvh. Benita

Bjarne Due Pedersen

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/folketallinger_-_en_vejledning
Folketællinger for hertugdømmet Slesvig: findes som fotokopier samt for nogles vedkommende på mikrofilm eller mikrokort. Enkelte findes i original. Folketællingernes indhold varierer:

1769: Haderslev, Tønder, Aabenraa, Egernförde og Flensborg købstad. Aabenraa og Løgumkloster amt samt Hørup sogn.
1787: Enklaverne, Tørninglen og Ribe amt.
1801: Enklaverne, Tørninglen og Haderslev amt.
1803: Hele Sønderjylland.
1834: Enklaverne og Ribe amt.
1835: Hele Sønderjylland med undtagelse af Christiansfeld, Gram, Hviding og Haderslev herred.
1840: Hele Slesvig med undtagelse af Strandelhjørn distrikt.
1845: Hele Sønderjylland.
1850: Enklaverne og Ribe amt.
1855: Hele Slesvig med undtagelse af: Aabenraa, Tønder, Løgumkloster og Husum amt. Landskabet Ejdersted og Sydtønder amt. Haderslev købstad, Frederiksstad og Kappel
1860: Hele Nordslesvig. Fra Sydslesvig mangler: Egernförde, Frederiksstad, Slesvig, Frederiksort og Fehmern.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Ole Fredsted Aalling

#5
Kender du denne kilde vedr. Vedsted:
anefund.dk/haderslev-amt/vedsted-sogn
Mvh Ole

Benita Sig Sørensen

Hej Bjarne og Ole,

Tusind tak for jeres input og links.

Jeg er rimelig ny indenfor slægtsforskning, så det er dejligt, at I gider bruge tid på at hjælpe andre.

Mvh. Benita



Bjarne Due Pedersen

Vi har alle været nye engang, det er der bare nogen der har glemt  ;)

Det svarer til at starte i 1. klasse og hvis ingen af de ældre/lærerne vil svare på de spørgsmål, der er børnelærdom for dem, så bliver de nye ikke klogere.
Jeg underviser selv og jeg har nogle grundregler, bl.a.:
Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar. Folk spørger jo fordi der er noget de ikke ved.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk