a hva for en fisk?

Startet af Nicoline Rasmussen, 16 Mar 2011 - 18:41

Forrige emne - Næste emne

Nicoline Rasmussen

Hvem kan læse dette :

KB. Fårevejle, Holbæk. 1830-1847. opslag 90. Anders Peder Nielsen, kan jeg se der står, men hvad mere? forældre  :o `?
Nicoline Rasmussen.

Carsten Lasak Pedersen

Jeg kan forsøge at hjælpe lidt på vej
[Ved Dåb] 22 feb 1846
Fuentimmer Karen
Christensdatterm fra Føllenslev
opholdende sig i
Stubberup, og udlagt
barnefader ...??[ Niels] Andersen??
Svebølle, ...??
..?? Egemark
[ Fadderne ]
Jens Hansen, Hans Nielsen
af Faarveile, Ole Pedersen
af kaa...?? Ellen Sophie
Andersdatter ...?? paa
Adlersborg

[Ved Konfirmation ]
1860
Anders Peder Nielsen
Moderen Karen Christensdatter i Stubberup
født 16 Januar 1846 i Stubberub

Med venlig hilsen
Carsten Pedersen

Lars Bo Foller Larsen

'enig' med Carsten

1846
d 16 Januar
Anders Peder Nielsen
22de Februar i F. kirke

Fruentimmer Karen
Christensdatter fra[?]
Føllesløv[?], opholdende sig
i Stubberup, og udlagt
barne fader Niels An-
dersen Soebølle[?], Tjeneste-
karl paa Egemark

Jens Hansen, Hans Nielsen
af Raa--, Ole Pedersen
af Kaarup og Ellen Sophie
Andersdatter, -- paa
Adelersborg

718
Uægte
mvh
Lars Foller Larsen

Nicoline Rasmussen

Mange tak ! :) - hvad betyder 718 uægte?
Nicoline Rasmussen.

Lars Bo Foller Larsen

iflg. overskriften i kirkebogen er

718 den side i jævnførelsesregisteren, hvor han er noteret.

uægte er en bemærkning i anmærkninger, og fortæller at forældrene ikke er gift

mvh
Lars Foller Larsen

Nicoline Rasmussen

Nicoline Rasmussen.

Sanne Bloch

Hej Nicoline

Ikke verdens bedste scanning af KB, eller skrift – men jeg vover et øje, og supplerer med mit bud:

1846 Født d: 16de Januar Anders Peder Nielsen, døbt 22de Februar i F: kirke. Forældre: Fruentimmer Karen Christensdatter fra Føllesløv [Føllenslev], opholdende sig i Stubberup [stednavn i Fårevejle], og udlagte Barne fader Niels Andersen Svebølle [stednavn i Avnsø sogn, Skippinge hrd., Holbæk amt], Tienestekarl paa Egemark [Egemarke stednavn i  Føllenslev sogn, Skippinge hrd., Holbæk amt].

Faddere: Jens Hansen, Hans Nielsen af Faareveile, Ole Pedersen af Kaarup [stednavn i Fårevejle] og Ellen Sophie A-------?datter, Tjstp: paa Adelersborg [Hovedgård i Fårevejle].

JVF.REG. 718. Anmærkninger: Uægte.

Venlige hilsner Sanne

Nicoline Rasmussen

Uh hvor godt ! Tak. Adelersborg? Er det dragsholm slot?
Nicoline Rasmussen.

Nicoline Rasmussen

En af fadderne: Ellen Sophie (Andersen?) kunne hun være en søster til barnefaderen Niels Andersen?
Nicoline Rasmussen.

Sanne Bloch

Hej Nicoline

JVF.REG. på side 718 i samme KB – opslag 657 – 1846 No. 1 giver kun oplysning om dåben på side 87, og den har du jo.

Du kan dog i andre tilfælde være heldig, at der i JVF.REG. oplyses om andre indførsler i KB, som kan være en hjælp/genvej til at finde flere indførsler i KB.

Somme tider kan Til- og Afgangslister også være en genvej til at følge dine aner.

Hvis der i en KB oplyses JVF.REG. (f.eks.) 718-1 betyder det, at du kan finde vedkommende på side 718 indførsel nr. 1.

Det er derfor en go' idé at notere side nr. og indførsel nr. ved de forskellige KB-indførsler (dér hvor det er muligt at se sidenr., hvilket jo ikke altid er muligt). Så kan du hurtigt og nemt se, om det er en KB-indførsel, du har i forvejen, eller om du får et nyt spor at følge.

Venlige hilsner Sanne

PS - Skrev dette indlæg inden jeg så dine nye spørgsmål. Din teori om Ellen Sophie (Andersdatter) er nok værd at undersøge. Adelersborg / Dragsholm slot tror jeg ikke holder. Prøv at søg på Daisy. Det er ved at være sent og måske vælger jeg at finde min seng lige om lidt  :)

I mellemtiden er der nok nogle, der kan svare dig.

Venlige hilsner Sanne

Flemming A. Aasklint

Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Sanne Bloch

Hej igen Nicoline

Nå, jeg kunne jo ikke lade være – jeg søgte efter adelersborg gods på Daisy og fik følgende resultat:

Adelersborg Gods

Fra    Til    Officielle navne
1653   1936   Adelersborg Gods

Fra    Til    Kaldenavne
1653   1936   Dragsholm Gods

Men det vidste du jo nok i forvejen  :)

Nu kalder min seng på mig. Go'nat / Go'morgen. Ha' en go' dag og go' jagt fremover.

Venlige hilsner Sanne

Nicoline Rasmussen

Tak for jeres svar :) og ikke mindst Sanne der var længe oppe :) , men Sanne, det med til- og afgangslister, hvordan bruger man dem.? Kigger man bare alle sider igennem?
Nicoline Rasmussen.

Sanne Bloch

Hej igen Nicoline

Somme tider kommer vi ud for, at vi lige pludselig ikke kan finde vores aner i det sogn, hvor de ellers tidligere var at finde. I sådanne tilfælde kan det være en stor hjælp at gennemgå til- og afgangslister.

Listerne er ført mere eller mindre grundigt / ofte sjusket - i de fleste tilfælde dog i kronologisk rækkefølge, så man nogenlunde kan lede omkring de år, hvor familien "forsvinder" fra sognet.

Venlige hilsner Sanne - som har sovet længe idag  :)

Carsten Lasak Pedersen

G`morn Nicoline
Det er lidt af en Udfordring, du er ude på, ;-)
Anders Peder Nielsen, er i FT 1850 og FT 1860 Hos Pleiemoderen, Aftægtskone Johanne Jensen i Stubberup

Vedr. den udlagte Barnefader Niels Andersen er her et gæt
Holbæk, Ods, Fårevejle 1830 - 1847 AO 398 / 7
Ankommet til sognet  1842 36 Ar gl. Tjenestekarl / Tjenstkarl / fra Kattrup / 691 [ Der står "kun " en tilbagevisning til tilgangsliste i Alm Vedligehold ] / for aftalt ...??
--
FT 1845 Holbæk, Ods, Faareveile
Niels Andersen 38 aar, Tienestekarl/ Enkemand på Adelersborg født i Avnsøe sogn
----
Vedr. Moderen Karen Christensdatter vil jeg gætte på følgende
Holbæk, Ods, Fårevejle 1830 - 1847 AO 404/ 20
Karen Christensdatter 24 Aar/ Tjenestepige / fra Føllenslev Sogn / 3 Mai [ 1844 ]

Holbæk, Skippinge, Føllenslev 1814 - 1835 AO opslag 67 / 1 [ Den er ikke særlig tydelig ]
Konfirmation er ikke Fundet.
[ Ved Dåb ]
Født 6 marts [ 1819 ] Hiemmedøbt 15?? marts
[ Forældrene ]
Gaardmand Christen Jensen
i Føllenslev og hustrue
Maren?? Erichsdatter??
[ Fadderne ]
Gaarsmand Peder Olsens Datter
Karen,...??
gaardmand Rasmus ...?? Snedker??
Anders ...?? Erichsen
alle af Føllenslev

Hilsen
Carsten

Nicoline Rasmussen

Tak Sanne ! :) - og Carsten, wouw, det må jeg nok sige! Det var en del du har fundet der! Hvorfor er han mon hos en plejemor? :0
Nicoline Rasmussen.

Carsten Lasak Pedersen

Hej Nicoline
Der kan være mange årsager til, at et barn er hos pleieforældre, [ i mange tilfælde er det nærtstående familie som er Pleieforældre ] det var helt almindeligt dengang.
Det Kan være, at du finder årsagen i din videre søgen, der er dog en ting jeg hæftede mig ved,
og det er, at ved Anders Peder Nielsen konfirmation i 1860, er moderen og ikke pleiemoderen nævnt,
selvom FT 1860 fortæller at Anders er hos Pleiemoderen. Det mener jeg, fortæller at moderen er i nærheden på det tidspunkt, muligvis gift.
Det jeg har fundet frem er KUN GÆT, din videre søgen må vise om det holder stik.
Jeg vil ønske dig held og lykke i "jagten" på dine forfædre og skriv igen i Forummet, hvis du har brug for hjælp, der er en rigtig mange som er parat til at hjælpe.
Med venlig Hilsen
Carsten Pedersen 

Anne Mortensen

Det Kan være, at du finder årsagen i din videre søgen, der er dog en ting jeg hæftede mig ved,
og det er, at ved Anders Peder Nielsen konfirmation i 1860, er moderen og ikke pleiemoderen nævnt,
selvom FT 1860 fortæller at Anders er hos Pleiemoderen. Det mener jeg, fortæller at moderen er i nærheden på det tidspunkt, muligvis gift.


Som regel er oplysningerne ved konf. en afskrift fra dåben.
Om moderen er i nærheden ??
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Nicoline Rasmussen

Uh okay tak! Nu har jeg i hvert fald noget at gå videre med :) -
Nicoline Rasmussen.

Thestrup-Bjørn

Du kan lige få lidt mere om slottet -
http://da.wikipedia.org/wiki/Baroniet_Adelersborg

Læg mærke til ejeren:  Georg Frederik Otto Zytphen-Adeler - deraf slottets navn.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Carsten Lasak Pedersen

Hej igen Nicoline

Jeg kunne ikke Lade være, fandt den her,
skifteretsafskrift fra Aurelia Clemons

Johanne Olsdtr aftgsenke hos Jens Jensen unge gmd i Folleslov 5 Nov 1828 pg 58
  CH: Peder Eriksen 55 gmd i Folleslov
      Ole Eriksen gmd i Folleslov (dod)
      CH: Erik Olsen 21 or 22
          Maren Olsdtr 23 ugift
          Maren Eriksdtr 46 = Christen Jensen gmd i Folleslov
[Dragsholm Birk, Holbaek; Book 2 1828-1829; FHL film 41134]

Venlig Hilsen
Carsten Pedersen

Nicoline Rasmussen

Hej igen Carsten :) aurelia clemons? Nu skal jeg lige være med, hvem er de 2 gange Maren der? I øvrigt ret sejt navn ham ejeren af slottet havde :b
Nicoline Rasmussen.

Carsten Lasak Pedersen

Hej igen
Jeg skal prøve at forklare , hvis nogen i Forummet har en anden forklaring eller kan tilføje noget er de hjertelig velkomne.
såvidt jeg ved er Aurelia Clemons. Amerikaner, og så vidt jeg mener at have læst, fik Mormonerne på et tidspunkt en kopi af Microfilmene af vores Skifteretsbøger, det har så senere vist sig, at der mangler nogle, eks vedr. langland. [ det er en anden historie ]
Aurelia Clemons har afskrevet en del af disse, således at det i mange tilfælde er muligt at finde sine slægtninges arvesager, og i den forbindelse kan man ofte se hvilke børn de har fået, og hvis børnene er døde, så børnebørnene, det er det, som du kan se ud af den kopi jeg tilføjede, jeg håber det er forståeligt skrevet,

Men stadigvæk... det er ikke helt sikkert, at det er den rigtige Karen Christensdatter, jeg har ikke undersøgt det til bunds, men umiddelbart er der ikke andre af samme navn i den periode som kan passe, og jeg har ikke fundet Karen Christensdatters konfirmationen.

Men hvis det er den rigtige Karen Christensdatter, så kan du af skifteretsafskriftet
se af Karen Christensdatters mor, Maren Eriksdatter er gift med Christen Jensen, det passer jo helt fint med Kirkebogen, og at Maren er 46 år i 1828 og kan godt have fået Karen i 1819 som 37 årig
[ der dog er stort spring til Maren Eriksdatters andre søskende, men da det er på faderens side, så der kan godt være 2 koner om det ] jeg ved det godt, det er lige før det lyder diskreminerende, men der er ikke ment sådan, :-)
venlig Hilsen
Carsten

Carsten Lasak Pedersen

Hej Igen
Notat feltet egner sig ikke til laaange forklaring,
Der havde indsneget sig en formateringsfejl ved kopiering, her er den som den ser ud i Afskriftet.

Johanne Olsdtr aftgsenke hos Jens Jensen unge gmd i Folleslov 5 Nov 1828 pg 58
    CH: Peder Eriksen 55 gmd i Folleslov
        Ole Eriksen gmd i Folleslov (dod)
            CH: Erik Olsen 21 or 22
                Maren Olsdtr 23 ugift
        Maren Eriksdtr 46 = Christen Jensen gmd i Folleslov
[Dragsholm Birk, Holbaek; Book 2 1828-1829; FHL film 41134]

Det du kan se er Karen Christendatter forældre Maren Eriksdatter og Christen Jensen,
derud over kan du se Maren Erikdatters søskende, som er Peder Eriksen 55 Aar gmd i Føllenslev
og Ole Eriksen som var gmd i Føllenslev men han er død og hans arvinger er hans børn
Erik Olsen på 21 eller 22 år og Maren Olsdatter på 23 år som er ugift
Maren Erikdatters Mor er Johanne Olsdatter som er død 5 nov 1828, [ den dato som der står
er skifteretsdatoen og passer ikke helt sammen med dødsdatoen, men for at kunne bruge en reference
og evt, senere finde hele Skiftet bruger jeg den dato som reference og skriver så den rigtige dødsdato
ind efterhånden som jeg finder dem, det kan sikkert diskuteres om det er rigtigt eller ej.   
Deridover kan du se at skiftet er at finde under Dragsholm Birk, Holbæk i Bog nr 2 1828-1829

Med venlig Hilsen
Carsten Pedersen

Nicoline Rasmussen

Nicoline Rasmussen.

Sanne Bloch

Hej Nicoline

Hermed linket til Aurelia Clemons site:

http://myweb.cableone.net/really/

Indeholder uddrag af en lang række skifteprotokoller (probates) fra Danmark med henvisning til den konkrete skifteprotokol og meget andet godt.

Jeg vil foreslå dig, at gemme linket til en anden god gang, der er bare rigtig mange skifteuddrag på siden – og det er en fantastisk genvej til at finde skifter.

Venlige hilsner Sanne

Nicoline Rasmussen

Nicoline Rasmussen.