Samme fødsel i 2 kirkebøger

Startet af Niels Rosenkilde Ask, 19 Okt 2010 - 22:53

Forrige emne - Næste emne

Niels Rosenkilde Ask

Hej alle gode hjælpere!

Ugifte Hulda Petersen Ask, der er 20 år, føder den 18 oktober 1900 i Nørregade 20 i Esbjerg en datter som i dåben den 28. oktober får navnet, Leonie Margueritte Petersen Ask. Barnefar er ikke anført i kirkebogen, men derimod er der en anmærkning: "Notteret i Almindelig Hospitals Protokoller, København".
Ved eftersyn i Alm. Hospital/De Gamles By´s kirkebog (1900 AO-opsl. 15) findes den samme fødsel indført med denne anmærkning: "Barnet har fødehjemstedsret i Københavns Kommune. Skrivelse fra Magistraten 2/4-1901". Betyder det mon at barnefar bor i København og mon hans navn står i ovennævnte skrivelse.
Hvorfor er fødslen indført i to kirkebøger og findes barnefars navn notteret et eller andet sted. I politiprotokollerne i Esbjerg er der tilsyneladende ikke anlagt faderskabssag mod barnefar.
Er der hjælp at hente, eller et godt råd, et aller andet sted vil jeg være taknemlig

Med venlig hilsen
Niels Ask

Ejvind Rasmussen

Hej Niels,
  Det betyder at Hulda har opholdt sig i københavn på undfangelses tidspunktet, ofte står der hvor moderen opholdt sig på 10 måndersdagen, og som der står så var barnet forsørgelses beretiget i den kommune hvor det blev undfanget og ikke der hvor det blev født, derfor indført både i føde- og undfangelses sogn. det kunne jo tænkes at barnefaderen findes i København, så det var da vær at se om der skulle være en anmeldelse der, men når der ikke er oplyst noget navn så kan det tyde på at Hulda  ikke ville fortælle det, måske forde at hun har indgået en privat aftale.
Ved min farfars dåb, som også findes i 2 kirkebøger er der heller ikke navn på barnefaderen, men jeg var så heldig at da barnet var 8 år gifter moderen sig og hendes nye mand er ikke tilfreds med den aftale som min oldemor og barnefaderen har indgået privat, og da barnefaderen ikke vil betale et støre beløb så bliver der en faderskabssag ud af det.
god jagt
mvh ejvind
Jeg har slægtsforsket siden 1995.
Og transskriberet en del skifteprotokoller fra Vestfynske  Godser findes på Fynshistorie.dk.

Ejvind Rasmussen

Gustav Jørgensen

Hej
Når jeg ser i AO.kirkebøger om mig selv så står jeg også i 2 kirkebøger med de samme oplysninger, den ene er indskrevet i det sogn hvor jeg er født, et fødehjem på fyn, og den anden. kirken hvor jeg er døbt, i sønderjylland.
mvh. Gustav

Niels Rosenkilde Ask

Hej Ejvind og Gustav!

Tak for jeres indlæg. Nu har jeg imidlertid fundet ud af at der er noget der hedder "Politiets Registerblade" i København og her fandt jeg Hulda så nu går jeg videre den vej.
Endnu en gang tak fordi I gad ulejlige jer.

mvh
Niels