Tydning af dåb Brørup 1771 (fil vedlagt)

Startet af Niels J Dinnesen, 21 Feb 2016 - 18:13

Forrige emne - Næste emne

Niels J Dinnesen

Jeg har brug for hjælp til at tyde vedlagte dåbsoptegnelse fra Brørup 1771 [Brørup 1698-1792, opslag 97]:

Den 13. Marts døbt Johannes barn af Hulvad Skov kaldet
Friderica Cathrine. ? Biering fra Synderskov
bar barnet. ? Biering, Zacharies Skytte? ibid.
?, Anders E? af Hulvad'

Navnet Biering går igen to gange. Måske henviser det til en Peder Biering, der i 1787 i følge Nygaards sedler er sognedegn i Malbæk.

Forældrene til barnet er Johannes Andersen og Ingeborg Knudsdatter, som bliver gift i Brørup den 1.7.1768.

Mvh/ Niels J.



[vedhæfting slettet af admin]

Peter Kristiansen

Teksten er nemmere at arbejde med, hvis du linker direkte:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=160681#160681,27005657



Mit forsøg:


D. 13. Marty døbt Johannes barn af Hulvad Skov. Kaldet
Friderica Cathrine. Jomfr Biering fra Synderskov
bar barnet, Jomfr Biering, Zacharies skøtte ibid
.....nder..las. [?], Anders Eggers [?] af Hulvad
M.v.h. Peter Kristiansen

Jørgen Thue Pedersen

#2
Hej!

Jeg læser:

Den 13. Marts døbt Johannes barn af Hulvad Skov kaldet
Friderica Cathrine. Jonfr (=Jomfr?) Biering fra Synderschov
bar barnet. Jomfr Biering, Zacharies skøtte ibid.
Peder olufs(en)*, Anders Tyges(en) af Hulvad

*selv om det hænger sammen i ét.
mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Niels J Dinnesen

Tak til begge for jeres bidrag. Jeg synes, vi er kommet lidt nærmere. Jeg er enig i 'Jonf' og 'Jomfr', også 'Olufs(en)'. Men jeg er tvivl om 'Tyges(en)'. Det 2. bogstav med to prikker over må være et 'y' - men jeg kan ikke få det første bogstav til at være et T. Yderligere bud er velkomne.

Mvh/ Niels J.

Jørgen Thue Pedersen

#4
Hej!

Det første er et "T" der er lettet en del fra linien.
De to streger, der plejer at være over bjælken, er der, men de er klumpet noget sammen.

"Anders Tygesen" (i en lidt mere normal udførelse, stadig med de to lodrette streger over bælken) ser du i dåben lige ovenover.

mvh

Jørgen

----
tilføjet:

2 stk. T noget lignende ser du på opsl. 96, højre side i

"Dca Judic, 1. ord i 3. linie "Terkel"
og
Dca Palm, 1.ord i 3. linie. "Tyege"

På opsl 96 venstre side er der tale om en noget "pænere" skrift,
mest med latinske bogstaver i navnene, og der står Anders Tygesen på nederste linie.
Men da der ikke er tale om gotiske bogstaver, har "T" ikke de to lodrette streger over bjælken.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Niels J Dinnesen

Tak igen til Jørgen.

Jeg er med på T'et og at navnet er Anders Tygesen.

http://www.hulvad.dk/page8.html
På nettet findes et par historiske artikler om gårdene i Hulvad – og her fortælles, at der i 1700-tallet på lokaliteten Hulvad et par kilometer for landsbyen Gjerndrup var to gårde, Nedergaard og Overgaard, som kort efter 1774 'blev erhvervet af Peder Olesen og Anders Thygesen'. Det passer jo påfaldende præcist med de to sidste navne i listen over faddere ovenfor. Vedrørende de øvrige navne har Jomfru Biering haft en tilknytning til det nærliggende gods Sønderskov Hovedgaard. Hvordan vides ikke, men måske hun er i familie med en Peder Biering, der i følge Nygaards sedler i 1787 var sognedegn i nabosognet Malt. Zacharias skøtte er ligeledes ifølge Nygaards sedler lig med Zakarias Ivarsen, som i 1761 var skytte fra Nørholm og derfra kom til Sønderskov, hvor han var skytte fra marts 1762.

Jeg læser herefter hele teksten som følger:

Den 13. Marts døbt Johannes (Andersens) barn af Hulvad Schov kaldet
Friderica Cathrine. Jonfr (=Jomfr?) Biering fra Synderschov
bar barnet. Jomfr Biering, Zacharies (Ivarsen) skøtte ibid.
Peder Olufs(en), Anders Tyges(en) af Hulvad

Min interesse for denne optegnelse skyldes, at Johannes Andersen f. 1727 er min ane, og jeg leder efter hans og hustruen Ingeborg Knudsdatters forældre. Ingeborg er f. cirka 1730. Det kunne være fristende at antage, at Anders Tygesen kunne være far til Johannes Andersen, men jeg tror ikke det er tilfældet.

Under alle omstændigheder er optegnelsen interessant, fordi den viser, at mine aner Johannes og Ingeborg i 1771 havde kontakt med relativt betydningsfulde personer i Brørup sogn. ;)