? bliver Marie Katrine Johanne Bülow født omk 1862 - Kbh? og hvem var faderen?

Startet af Peter Pedersen, 21 Feb 2016 - 14:00

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

Hej,,

Jeg har forgæves forsøgt at afdække omstændigheder bag Marie Katrine Johanne Bülows fødsel og fædrene ophav. Marie Kristrine omtales også som Marie Cathrine.

Kristine eller Cathrine, så ses hun første gang i politiets mandstaller fra 1874 - 12 1/2 år gammel, hvor hun bor sammen med sin mor Anna Katrine Jensen f. Bjelke, 37 år og Anders Jensen 35 i Vingårdsstræde 1.

Anna Katrine Jensen f. Bjelke - blev født den 9. marts 1837 i Holbæk som datter af Karen Hansen, der ved dåben, var fraskilt skræddermester Bjelke. Der var altså tale om en udlagt far, men det er en helt anden historie, som jeg vil udelade her.

Ane Cathrine som hun retteligen hedder vokser mere eller mindre op hos sin morbror Hans Hansen i Holbæk. Samme Hans Hansen dør den 7. juni 1861 og efterfølgende taber jeg sporet af Ane Cathrine indtil hun dukker op i København 1874, hvor hun er blevet gift med Anders Jensen. Men med udgangspunkt i aldersangivelse på datteren Marie Kristine (12 1/2 år i 1874), så må Ane Cathrine være blevet gravid kort tid efter morbrorens død.

Marie Kristine angives at være født i København, men der har jeg ikke kunnet finde hende ej heller i Holbæk, hvor hun efter 10 måneders reglen, vel også burde være registreret.

Jeg har styr på Anders Jensen og Ane Cathrines fælles børn, men ikke hvornår Ane Cathrine dør. Det sker på et tidspunkt mellem 1874 og 1884.

Så med håb om hjælp og i øvrigt venlig hilsen

Peter Pedersen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,

juhiiii jeg har fundet hende

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=205650#205650,39020987

født 16. juli 1861 og døbt den29. december samme år i Sankt Johanes. Opslag 17 nr. 138.

Det forklarer jo hvorfor Ane Cathrine forlod Holbæk, men ikke hvorfor hun ikke står i kirkebogen i Holbæk.
Men nu er jeg da så langt.

Er der i øvrigt en der har et bud på adressen ???? nr. 38

mvh Peter
Peter Pedersen

Ole Dorch

Adressen er Dosseringen 38 ( Udenbys Klædebo , Sankt Johannes Sogn).

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Peter Pedersen

Hej Ole Dorch,,,

Nok engang kommer du mig til undsætning - mange tak

mvh Peter
Peter Pedersen

Ole Dorch

Du kan måske også bruge denne ft, som tyder på at kunne indeholde faderen og hans fødested?:

kbhv, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg kvarter, Springgade 16, tredie sal, 122, FT-1850, B6870
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Ravn 25 Ugift  skriver Kjøbenhavn 
Christian Frederik v Bülow 25 Ugift  stÿrmand. husfader Slagelse 

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Peter Pedersen

Hej Ole,,,

I aller højeste grad.
Den omtalte Hans Hansen var indtil sin død lods i Holbæk, hvilket måske giver en indikation af, hvordan Ane Cathrine har truffet på ham  ;D

Det bliver tjekket

mange tak og venlig hilsen

Peter
Peter Pedersen

Maja Borg

Vh, Maja Borg

Peter Pedersen

Hej Maja,,,

Jo - men det troede jeg også, at hun var, al den stund hun ikke benytter Bülow som efternavn, men skriver sig som født Bjelke i 1874 og det endskønt hun ved Marie Christines dåb bruger efternavnet Hauer.

Hun gør det bestemt ikke let at spore hendes gøren og laden.

Jeg mangler nu fortsat at finde ud af hvad der skete med styrmanden og hvor når Ane Cathrine dør  :)
Peter Pedersen

Ole Dorch

jeg ser lige at du har skrevet forkert dødsdato for lodsen Hans Hansen ;)

Han dør 5 juli 1861 og begraves 10 juli, dvs. få dage før at Marie Catrine Johanne bliver født.

Skiftebehandlingen starter 6 juli, og er meget omfattende.

Her en link direkte til angivelse af arvinger, bl.a. Anne Cathrine gift med styrmand Christian Frederik Bülow. (1 del starter siden før):
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=131359&side=23&kb=Protokol: Holbæk, Skifteprotokol , Holbæk 1859 - 1863&height=556

Her en link til registret, hvor du under Hans Hansen kan finde alle de 14 foliosider, hvor skiftet findes:
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=131363&side=5&kb=Protokol: Holbæk, Navneregister til skifteprotokol , Holbæk 1859 - 1863&height=556

God fornøjelse 8)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Peter Pedersen

Hej Ole,,,

Beklager den forkerte dødsdato på Hans. Om end dagen er svær at læse, så står der uomtvisteligt juli.

Men mange tak for linket - jeg har læst skiftet efter Hans og Anne Cathrines fra Niels Hansen og burde selvfølgelig have fulgt op med Hanses også.

Interessant oplysning om at Bülow er på kafferfart - det må jeg også dykke ned i.

Det synes således meget at gå i gang med - strålende  :)

Tak nok engang og med venlig hilsen

Peter Pedersen
Peter Pedersen

Mette R Francke

#10
Hei

Hva heter Ane C og Anders felles barn , og når og hvor er de født ?

Hva er ditt siste spor af Ane ?

Vet du hvor de er i ft 1880 ?

I nov 1884 er Anders alene med barna i Slotsgade 21
http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=2552986

Mette
Mette R Francke

Peter Pedersen

Hej Mette,,,

Mit sidste spor efter Ane Cathrine er fra 1874, hvor hun bor sammen med familien i Vingårdsstræde 1.
men ikke i 1884 hvor familien bor Slotsgade 21 5 sal. Jeg tror derfor, at hun dør mellem 1874 og 1884.


Sammen med Anders Jensen fik hun følgende børn -
Jens Martin Harald Jensen f. 15/10 1871
Anne Helene f. 15/6 1874

Jeg ved ikke hvor de bor i København 1880, der der ikke henvises til tidligere adresse i PM fra november 1884.

mvh Peter

Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Til Ole Dorch,,,

Nok engang tak for henvisningen til skiftet efter Hans Hansen.
Det var en længere omgang, men rummede adskillige fine oplysninger.

Udover styrmandens langfart også, at Anne Cathrines ældste søster Sophie Marie var gift med porcelainsfabrikant Johannes Willum Lund. Så mon ikke Anne Cathrines andet ægteskab med Anders Jensen, (porcelainshandler) skal ses i det lys.

Nu efterlod Hans Hansen sig ikke livsarvinger, men derfor undrer det mig nu alligevel, at han ikke betænkte sin søster Karen Hansen, men kun børnene med et beløb.

mvh Peter
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,,

For en god ordens skyld, så hed porcelainsfabrikanten nu - Johannes Vilhelm Lund.
Sammen med Sophie Marie får han mindst 3 børn, det første så tidligt som i 1857 -

mvh Peter
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,

blot til opfølgning, så dør styrmand Christian Frederik Bülow den 8. november 1866 - under uvejret.
Han var styrmand på skibet (Alexandia), boede Wesselsgade 18 og blev begravet fra Johannes den 14. november 1866.

mvh Peter
Peter Pedersen