Hvem var Christen Pedersen Humbles slægt?

Startet af Lis Klarskov Jensen, 15 Mar 2011 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen

Tak, Regelsen!!! men her er måske nogle "humbler" til hestene?  :D

Jeg ville jo gerne have Gregorius Humble/Homblet fra Haderslev Vor Frue på hjemmesiden og gik derfor på jagt efter oplysninger i kirkebøger, men er stødt på vanskeligheder, selvfølgelig.

Anne nævner Gregorius Humbles død den 9.4.1781, opslag 295 i kirkebog for Haderslev Vor Frue 1778-1789. Denne oplysning er fundet i kirkebogen.

Men jeg har problemer med at finde Gregorius Humbles fødsel/dåb, der skulle være den 15. marts 1702, Stenderup, Hatting, Vejle amt. Jeg har set denne 1702 dåbsdato på flere hjemmesider, desværre ingen opslagsnr. Men denne dåb (1702 er opslag 74 i kb 1682-1727) kan jeg ikke rigtig finde - heller ikke i Tyrsted 1684-1796, opslag 20 og deromkring.

Måske er der nogen, der kan hjælpe mig her  ???

Et andet problem: Faderen Christen Christensen Humble skulle ifølge Wibergs præstehistorie være død 1707 (?) (http://slægts-data.dk/wiberg/fa/Untitled-3.htm) men jeg kan heller ikke finde denne oplysning i kirkebogen.

???  ???

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Nu har jeg "Tygget" lidt - og det ender med en tur til Thisted: Consistorialraad Hunbles legat.

Stiftet af Consistorialeaad, provst, sognepræst til Hundstrup og Østerild - Rudbech Humble til Ullerup & Nandrup (*. 1687 - død 22.02.1743)
med 200 Rdl., hvis renter tillages læreren i Flade.

Legatet stod oprindelig i Nandrup Hovedgaard, men hæftelsen blev 1830 udslettet efter Viborg Landoverretsdom  af 21.06.1830. Skiftebrev af 1744 (Hofman IV side 483 & Canc.-skr. 31.08 1830 utrykt) 
Venlig hilsen
regelsen


Regelsen

Hej Lis

Viborg amt:

Froms Legat: Stiftet 1685 af sognepræst til Selde & Aasted, Bertram Hansen From (død 04.03.1690)
og hustru Inger Clausdatter Sidenburg - med 100 rdl - af hvis renter 1/2 tildeles en præsteenke af
Nørre- eller Harre herred i Salling & Fuurland, 1/2 uddeles til 3, højst 5 fattige i Selde & Aasted sogne,
dog således at legatstifternes gravsted & monument i Aasted kirke vedligeholdes.

Legatet er under kirkeministeriets overtilsyn optaget blandtstiftsmidlerne og bestyres under
stiftsøvrighedens & provstens tilsyn af sognepræsten. Fundats af 03.06.1685 (Hofman III, s. 468;
Saml. til Jydsk Hist. & Topogr. IV, s. 192) (1899)

Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Det lyder spændende med Humble-legatet fra Nandrup. Det er så udgået i 1830 - med ingenting i posen eller en større forrentet sum, der bliver udbetalt på een gang? Endnu en brik til familie-puslespillet.

Og du skal også have tak for din Wisbech-udvandrer oplysning i går: Wisbech, Einer, 23 år i 1896, Cand. pharm. København, og en frue og hendes 2 børn fra Norge til N.Y. Mon Slægt?

Lige netop i går sendte jeg et brev til Wilhelm Humble Wisbechs familie i Oregon, så det er da pudsigt at du skulle ramme netop Wisbech i går med dit udvandrer-link. Jeg arbejder ellers for tiden med norske Godtzen-slægt og Haderslev-Humblerne på hjemmesiden!!!

Og glædeligt var det at få oplysninger om From-Sidenburg-legatet til familie-krøniken. Det går jo fremad.  :D
Jeg har kun oplysningerne "Inger Sidenborg, begr. 15.3.1725, (82-4-0-9) Nykøb. Kb. 45." på min hj.side, ingen Bertram From. Har du et par tip til denne familie?


Venlige hilsner
Lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Ravnskjær

#575
Hej Lis

Bertram Hansen From finder du hos Tom Smidt. Du kommer ind i struck familien i Ribe på mødrende side.
Eller sagt på en anden måde. Bertram From er amtskriver Hans Ravn i Nyk. F.'s morbror. Hvis det altså er den samme Bertram From.

http://www.smidths.dk/

Hilsen

Anne

PS. Fandt også denne gamle tråd: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,225463,230792


Anne Ravnskjær

Hej igen

Efter nærmere eftertanke, så er jeg ikke helt sikker på at Bertram Hansen From er barn af Hans Simonsen From og Johanne Bertelsdatter Struck jf. Tom.

Forklaring:

Hans Simonsen From bliver gift 3. gang med en Jacobsdatter. Hun skulle være datter af borgmester i Haderslev Jacob Outzen. I min database står der at der, at han var gift med Maren Bertramsdatter (desværre igen uden kilde). Ifølge Annelise Westh døbt Bertram From og Inger Sidenburg en søn Jacob. Det er næppe tilfældige navnesammefald.

Anne

Regelsen

Hej

Thøger Froms & hustrus Fideikommis.

Stiftet 1814 af grosserer Thøger From & hustru Karen Schæffer, * 21.06.1750 - død 18.04.1830,
enke efterhørkræmmer Hans Pedersen Svane (død før 04.04.1775) med 60.000 rbd., udlagt med
57.416 rbd. 27 sk.. Renten af 20.000 rbd. skulle tilfalde descendenterne i lige nedstigende linie af
agent/grosserer Bertram Jacob From, * 16.08.1785 - død 12.03.1857. Renten af 20.000 rbd. dec.
af Lydia Petrea From, * 16.12.1787 - død ugift 22.05.1855. Renten af 10.000 rbd. dec. af Anna
Karine Svane
, * db. 14.01.1771 - død 03.02.1803, i ægteskab med senere geheimekonferensraad
Anker Vilhelm Frederik Bornemann, * 26.07.1763 - død 19.07.1854. Renten af 10.000 rbd. dec. af
Tolerence Svane, * 11.05.1773 - død 06.03.1851, i ægteskab med grosserer/major i borgerbevæbn.
Peter Wasserfall, * 13.07.1765 - død 30.11.1822. Når alle linier ere uddøde skal renten tilfalde
Kjøbenhavns fattigvæsen.

Fideikommisset bestyres af overformynderiet. Testamente af 02.06.1814, konf. 10.06.1814, kodicil
af 04.04.1821.

Thøger From, * 28.05.1744 - død 21.03.1831 - også hørkræmmer (skolelegat til Efterslægten Kbh.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Anne
Tak for dine Herman From-tip 575 og 576. Jeg kigger nærmere på dem, jf. Regelsens oplysninger ovenfor.

Jeg ser i Regelsens indlæg 577, at der er flere relevante From-oplysninger (Thøger Froms & hustrus Fideikommis), men uden stedsangivelser. Er vi stadig i Viborg-området eller måske Ribe-området, Regelsen?


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

#579
Hej på tråden :)

Sidder lige med lidt regnvejrs-læsning:

O. v. Spreckelsen: Viborg bys borgerbog 1713-1860.
Nr. 763. Jørgen Hatting.
B(orger) 27. feb. 1776. Borgerlig næring.
f. i Hatting 6. aug. 1742.
S. af Sgpr. Hans Henrichsen Hatting og Anette Cathrine Steenstrup.
Degn på Alrø i Horsens fjord.
g. 1) i Rødding (Nørlyng) 6. jan. 1773 Elisabeth Sophie From.
Indredigeret: døbt i Rødding 25. marts 1742, begr. på Alrø 6. sept. 1779, 37 år.
D. af degnen Bertram Jacobsen From i Rødding og Anne Cathrine Henrichsdatter.
g. 2) på Alrø 27. juni 1812 enken Karen Pedersdatter Gylling.

Mange hilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Placeringen ikke anført!, men ved opslag i D.B.L. er der anført:

Thøger Dyssel From, * 28.05.1744 i Rødding, Nørling herred, død 21.03.1831 i Kbh. (Trin),
begr. sst. (Ass). Forældre degn Bertram Jacobsen From (1707-79) & Anne Catrine Henriksdt.
(ca. 1703-1800); gift 23.07.1779 i Kbh. (Frue) med Karen Hansdatter Schæffer, * 21.06.1749
i Kbh. (Frue), død 18.04.1830 sst. (Trin) (gift 1. 1768 med hørkræmmer Hans Pedersen Svane
1738-75), datter af hørkræmmer Hans Pedersen Svane (ca. 1701-75) & Anne Nielsdatter.

Formand for hørkræmmerlavet, sad flere år i de 32 mænds forsamling.

Th. Hauch-Fausbøll: Stamtavle for Thøger Froms & hustrus Fideikommis, 1912

NB. Der er også andre Fromme & Riegelsen, Rohde?
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Hej Lis

Lidt mere Bertram From:

PRÆST BERTRAM HANSEN3 FROM  (HANS SIMONSEN2, SIMON1) blev født 1628 i Hoptrup sogn*, og døde 09 mar 1690 i Selde sogn, Viborg
Han giftede sig med INGER CLAUSDATTER SIDENBORG 12 jun 1670 i Selde sogn, datter af CLAUS SIDENBORG og ANNA VILLADSDATTER. 

Børn af BERTRAM FROM og INGER SIDENBORG:
   i.   CLAUS BERTRAMSEN4 FROM, f. 14 apr 1672, Selde kirke.
   ii.   DRUDE BERTRAMSEN FROM, f. 16 okt 1673, Selde kirke.
   iii.   JUST SIDENBORG FROM, f. 14 dec 1677, Selde kirke.
   iv.   JACOB BERTRAMSEN FROM, f. 07 apr 1679, Selde kirke.
             v.    INGER SOPHIE BERTRAMSDATTER FROM
             vi.   ANNA BERTRAMSDATTER FROM, f. 06 maj 1680, Selde kirke.
   vii.   DORTHE BERTRAMSEN FROM, f. 09 dec 1683, Selde kirke.


I forbindelse med at jeg har søgt efter Inger Sofies dåb, fandt jeg mormor Anna Villadsdatters død/begravelse: Selde 1686 opslag 22 den 13 April: Anna Willatsd: døde i Selde ... liget ført til Vibürg

* hvis det er den samme Bertram H. From.

mvh

Anne R


Regelsen

Hej Karin

Hans Christensen Humble: Se navnereg. (1601-45)

Forslag: Evt. ret dit link til Rhode i din sign. så listen vises direkte.
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej Regelsen :)

Prøver at ændre i signaturen, men er usikker på om alle kan se med på FTB, eller om man skal oprette sig som bruger først ???

Humble er godtaget, spændende hvad han har af økonomiske interesser i Københavnstrup :D

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Tak - listen kan ses direkte på ftb af alle.

Du får lige en smagsprøve:

Antonnette Rohde stifter 1741 Rohdes Legat med 200 rdl. til hospitalet (Viborg). (Begr. 18.04.1754)

Kilde: Gavebrev af 30.01.1743 (Hofman IV App. side 7).
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

#586
Hej Karin
Det er nogle spændende oplysninger, du har fundet med Elisabeth From og Hans Christensen Humble. Det kunne være et scoop at finde lidt spor af den financieringshistorie!

Hej Regelsen
Tak for Thøger Dyssel From og Hans Pedersen Svanes datter. Hørkræmmer Svane - kender du noget til hans slægt, egentlig? Det kunne være interessant med et par spor!!! Kan der ses noget i Hauch-Fausbøll?
PS: har dit sidste spørgsmål noget med Hoffman at gøre?

Hej Anne
Mange tak for Sidenborg- og From-oplysningerne. Det hjælper stærkt fremad i slægtsforskningen!


(et sidespor ... Har nogen af jer set spor af slægten Freuchen/Frøichen i Haderslev? Der findes en bysekretær Nic. Freuchen, valgt 1689, død 1711 i Haderslev. Er der nogen forbindelse til Norge at finde her? Jeg leder efter en dansk forbindelse til en Mester Laurids Frøichen i Stavanger/Bergen i 1600-tallet, i forbindelse med Marcus Christensen Humbles familie-forbindelser i Norge.)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Ravnskjær

Hej

Jeg har et spor vedr. Freuchen, men det peger ikke mod Norge. Fra Rohdes Samlinger til Haderslev amts beskrivelse side 488-89

VH

Anne

[vedhæfting slettet af admin]

Lis Klarskov Jensen

Hej Anne
Du skal have mange tak for det fine tip!  :D.

Hvis der ikke er noget andre ønsker taget op lige nu, er jeg meget interesseret i Svanefamilien, som nævnes ovenfor.  :D

Venlige hilsner her i sommervarmen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Har ventet på Karins Svanesang, gad vide hvilken sø hun nu træder?

Når vi taler Kbh. i den periode, så optræder der  en Karen Nielsdatter, ejer af matr. nr. 4 i Snarens kv.,
enke efter 28.  Peder Pedersen Svane den yngre, så står der i Ramsing at hun senere ægter
Bolle Luxdorph Rosen, men i anetavle for Grundtvig er der anført at hun ~ 28.12.1722 i Kbh.
(Helligg) med Georg Ditlew Milland, sek.lt. ved prins Carls reg.!

PPS var gift 1.g. med Margrethe Andersdatter Nordby, begr. 25.08.1711 i Helligg.
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

#590

Karin Andersen

Hej på tråden :D

Tak regelsen for info om Antonette Rohde. Hun er en gavmild kvinde, og har som barnebarn til Steffen og Marie Rode en del midler at gøre godt med.

Jeg synger rigtig gerne en lille sang - men i lighed med Giro 413 - så må man gerne selv bestemme hvilket nummer du ønsker at høre.  ??? ???

Jeg har lidt Svane - fra Kbh. 1645:

(HIDNR.01.819) M. Hans Svane Professor ved Akademiet og hans hustru (1641) Marianne Jørgensdatter.
[AO: Vor Frue sogn. 1631-1656. Opsl. 253. 1641. Dåb. M. Hans Svane og Marianne Jørgensdatter. En søn Jørgen Hansen.]
[AO: Vor Frue sogn. 1631-1656. Opsl. 54. OBS! 1648. Dåb: Doktor Hans Svanning med sin hustru Marie Fÿrings. En datter Søster. Ham?]
Kilde: H. U. Ramsing: Københavns Ejendomme 1377-1728. Ejnar Munksgaards Forlag. 1. Øster Kvarter. Karré nr. 13.
Matr. Nr. 92-97. 175. 184. 225 B. (Skvaldergade 2-6, Vingaardsstræde 23-27, Admiralsgade 1- 7, Dybensgade 20-26). S. 102. Matr. nr. ejes 1645 af Jørgen Koch og i 1653 af Jørgen Jørgensen Koch. Matriklen ejes senere af Jørgen Fuirens enke Margrethe Fincke. 21. jan. 1665 er det gået over til svigersønnen Biskop Hans Svane og efter hans død d. 22. juli. 1668 tilhører det hans enke Maria Fuiren.
Kilde: H. U. Ramsing: Københavns Ejendomme 1377-1728. Ejnar Munksgaards Forlag. VIII. Købmager Kvarter. Matr. nr. 1-22, 59-65, 98-107. (Klareboderne 2-18, Pilestræde 19-37, Silkegade 1-15, Købmagergade 22-40, Kronprinsensgade 1-16).  S. 21. Matr. nr. 60 blev ved Kgl. Skøde d. 17. april 1629 solgt til Maler Willum Hornbalt. Han ejede huset til 1668. 1669 tilhørte det Mathias Svendsen og senere (1680) hans enke Lisabet. 7. juli 1690 fik Anne Margrethe Svane, sl. Kancellliråd Jens Foss til Svansøs enke skøde på huset som hun videresolgte til sin mor Maria Fuiren, sl. Ærkebiskop Hans Svanes enke.
[AO: Vor Frue sogn. 1649-1654. Opsl. 27. 1650. Begravet: D. Hans Swannings stedmor? fra Lille Cannickestræde.]

(HIDNR.00.550) Mester Peder Svan (Swanov?) Bartskær og hans hustru Cathrina. (-før 1648)
Kilde: H. U. Ramsing: Københavns Ejendomme 1377-1728. Ejnar Munksgaards Forlag. 2. Strand Kvarter.
Matr. Nr. 76. (Udlagt til Højbro plads). 20. maj 1632 tilskødet M. Peder Swanow Bartskær.
En Mester Peter Bardsker er nævnt i 1640 på adressen Østergade. (Taxering af Boder og Skur samt udenbys Jordskyld).
[AO: Vor Frue sogn. 1631-1656. Opsl. 57. 1650. Fadder: Cathrina Peiter Bardskær i Færgestræde.]
http://www.eremit.dk/ebog/kd/1/kd1_362.html
1581: Jordskylldt inden portene. Østre Gade.
Benedicts Krøger aff en gaard vthi store Fergestrede xvi marck 12).
12) 1656: Afg. Hendrick Berner och hans børnn, huilcken gaard Hans Mønter siden [lod] bygge imod Amager torff, huorfore byens kiemner for samme jordskyld af 8 borgere anno 1638 den 31 julii effter befalning vdi denne eyendom, som nu er 5 waaninger och 3 fag huuss, er blefuen forsickred och saaledis jordskylden fordeelt och henlagt paa bemelte 5 waaninger och 3 fag: Jochim Fridrick Jaan aff den gaard, Jost Steemann tilforne eyede, liggendis paa det østre hiørne af Høybroestræde, sønden tor Amager torff och norden for Jacob Hois gaard 4 marck. Jacob Hooe af vngefehr 3 fag grundmured huuss, hans formand Peter Gagelmand den 20 may 1632 effter kiøbebrefs indhold af Elisabet s. Detlef Berners sig tilforhandled hafuer, liggende twert ofuer fra Læderstrædits Øster ænde och imellom Jacob Hoois gaard, hand iboer, och Jochim Fridrick Jaans huus paa den norder sijde, och brugis nu samme 3 fag huus af Jacob Hooe til hans kramboe, 2 marck. Rassmus Nielsen Kock af den waaning, hand nu eyer och bewaaner, liggende sønden for Amager torf imellom Jochim Fridrick Jaans, som ligger paa Høybroestrædits østre och mellom M. Fridrick Bardskiers, som ligger paa det store Færgestrædits wæster hiørne, huuse och waaninger 3 marck. M. Friderick Tomas, bardskier, aff fordom m. Peter Swanow, bardskærs, waaning, liggende paa det wæster hiørne af store Færgestræde och sønden for Amager torf, 4 marck. Claus Willde, lærritz kræmer, haffuer fordom Jens Pedersen, wrtekræmers, waaning, liggende wæsten for Store Færgestræde, norden for Jacob Hoois baghus och søndenn for M. Fredrik Tomas bardskærs waaning, 3 mark. 1745: Højbrostræde Nr. 73 og 74, Amagertorv Nr. 75, Store Færgestræde Nr. 76 og 77.
Josua Eidels.
Kirstina Schonfelds.

men ellers er Randers Byfogeds Tingbog fyldt med spændende Svane-aktiviteter:
http://www.randers.dk/dokumenter/randers%20byfoged.pdf

Med venlig hilsen

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Tak for Svanesangen i mol, - men hvor har du gemt tip-tip-oldefar, Gudmand Gyndersen Rohde,
der var * omkring år 1700 og som var kældermand i Badstuestræde. Hans yngste søn - Peder Rohde
har du jo!
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej regelsen :)

Jeg har jo desværre en del børnebørn og oldebørn som endnu ikke har "fundet" deres ophav ;)

Jeg kendte ikke til Gudmand Gyndersen Rohde, men antager at han må høre hjemme sammen med de her nævnte og (senere) Rosenborg mølle:

Kbh, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Sankt Annæ Vester Kvarter, , Matr. 457, 3322, FT-1801
Peder Rohde, 46, Gift, Huusbond, Møllermester,
Anne Marie Pedersdatter, 50, Gift, hans Kone, ,
Poul Rohde, 18, Ugift, deres Søn, Møllersv.,
Anne Marie Rohde, 16, Ugift, deres Datter, ,
Peder Rohde, 14, Ugift, deres Søn, ,
Andreas Gudman Rohde, 12, Ugift, deres Søn, ,
Elisabeth Rohde, 7, Ugift, deres Datter, ,
Andreas Petersen Kliplef, 25, Ugift, Tjenestekarl, Møllersv.,
Niels Hansen, 21, Ugift, Tjenestekarl, Møllersv.,
Hans Jacobsen, 25, Ugift, Tjenestekarl, Møllerdreng,
Ole Johansen, 18, Ugift, Tjenestekarl, Møllerdreng,
Kirstine Christophersdatter, 21, Ugift, Tjenestepige


Mange hilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Henning Rohde (Teaterchefen) skriver i sin erindringer:

....Imidlertid har vi her i Danmark ikke kunnet finde længere tilbage en til tip-tip-oldefar
Gudmand Gyndersen Rohde....(resten har du), Andreas Gudmand Rohde .. måtte siden sidde 3 år i prisongen på fangeskibet The Brave på Themsen, hjemkom 1811. Få år efter ~ han sig med en mølledatter, og ved hjælp af hendes og søsterens penge købte han Rosenborg mølle i 1815.

Året efter døde hans kone efter at have født ham en datter; enkemand indtil han i 1823 traf en
køn 16-årig pige, Ingeborg Marie Hermansen Rachvaag, datter af den velhavende far, den norskfødte
grosserer Hermansen Rachvaag, der kunne købe de tidligere svigerinder ud af møllen.

Kilde: Henning Rohde - Noget lykkedes, Erindringer; Gyldendal 1994.

Det lykkes også at få fingre i bogen: Malmøkøbmanden Ditlev Enbeck og hans regnskabsbog,
et bidrag til Danmarks handelshistorie i det 16. århundrede. (Emilie Andersen - 1954, Munksg.)

Heri: Den københavnske købmand Steffen Rode, hvis regnskabsbog 1637-1650 er bevaret #, har
haft kendskab til det dobbelte bogholderi og anvendt det. Han var iøvrigt lybsk af fødsel og havde
fået uddannelse i et stort flensborgsk handelshus, hans regnskabsbog er også skrevet på tysk-

# Kgl. Bibliotek, Gl. kgl. saml. n. 992, jvf. Hist. Tidsskr. 9 I s.255 (Alb. Olsen: Steffen Rodes Regnskabsbog).
Venlig hilsen
regelsen

Keld Herbst

I de borgerlige vielser (København, nr. 3321) for 1945 kan ses en Georg Jens Humble.

Mvh Keld
Keld Herbst (f. Pedersen)

Mit website: https://www.herbst-pedersen-family.dk/

Lis Klarskov Jensen

#596
Så er computeren i gang igen her  :)   :)
Mange tak alle sammen for jeres rigtig mange dejlige bidrag!!! Der bliver noget at se til for mig.

Hej Regelsen
Jeg kendte ikke Peder Pedersen Svane d.y. ~ Margrethe Andersdatter Nordby! Ser spændende ud  :)
Desværre har jeg ikke meget kendskab til dem.
Og bogen "bidrag til Danmarks handelshistorie i det 16. århundrede" bestiller jeg med det samme.

Hej Anne
Tak for aner-svaner linket. Jeg kendte ikke Turebygaard, så det må jeg kigge på. Jeg vidste heller ikke, at min ane Hans Knudsen Svane havde boet i København eller på Sjælland. Hvor henne mon?

Hej Karin
Ja, Randers er et dejligt Sted!!! Især når der kommer mange dejlige oplysninger derfra  :D  Også mange tak til dig for Svaner fra Kbh. 1645.


Hej Keld
Tak fordi du tænkte på Humble-tråden med Georg Jens Humble borgerligt viet 1945. Så fik jeg lært at bruge denne nye arkivalie-service!!!
Georg Jens Humble hører måske til de svenske Humbler, for hans far hed Wilhelm Elof Søren Humble ved dåben i febr. 1918 i Eliaskirken.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Humble-fans

Vi har været der før, engang: Hvem var Else Gregersdatter Humble og gift med hvem?

Bortset fra at hun må være 3. datter af Gregers Christensen Humble http://www.klarskov.org/humble/gregers-chr-humble.htm (Barfods præstehistorie kalder hende "Den yngst er ubekendt" f. 1633 i Kirkeby på Falster) må hun være den Else der blev begravet onsdag d. 28.4.1706 i Nyk. F., Maribo amt. (kb. for 1705-1750, opslag 238).

Hun kaldes her i kirkebogen for "Else, Sal. Ernst Bruuns, 77 Aar gl."

Jeg har fundet mit gamle notat om, at hun var gift med Ernst Brun (1664), og at oplysningen skulle samme fra Albert Fabritius: "Danmarks kirker", Præstø amts kirker, GEC Gads, Kbh. 1955, tillæg, Bind 6. side 1033.

Jeg har desværre ikke bogen, men håber der er nogen her på tråden, der kan hjælpe ???

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

#598
Hej Lis

Og hvilken side i 1935  udg.? (Chr. Axel Jensen & Victor Hermansen)

Hvilken kirke?

Ja Ja - det var jo også side 1033 i 2.bind (Bogø kirke) og vedr.:

"Fad, af nederlandsk arbejde, 48,5 cm itvm., med dobbeltørn, mellem hvis halse en krone,
på randen vindrueklaser og løvværk samt graveret versalindskrift - Ernst Brun Else Gregers
Datter Humble Anno 1664"

Ja, den må jeg jo havde set for 2-3 år siden!

Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen
Mit notat røber desværre ikke noget om dette  >:(

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291