Hvor findes scannede kirkebøger (vielser og dødsfald) for Nikolaj sogn i Khvn?

Startet af Lars Øyane, 16 Feb 2016 - 01:17

Forrige emne - Næste emne

Lars Øyane

Hej!

Jeg søger efter vielsesprotokoller og dødsregistre for Nikolaj menighet i København for perioden 1692-1720, men finder ikke nogen på denne oversigt:

http://ao.salldata.dk/index.php?type=kb&n1=K%C3%B8benhavn&n2=Sokkelund&n3=Sankt+Nikolaj

Jeg søger efter følgende vielser:

* Søren Jenssen Distillateur eller Engeslef og Øllegaard Johansdatter T(h)eiste ca. 1692-1702

* Ib Nielssen Belm eller Bellem eller Bellum og Øllegaard Johansdatter T(h)eiste ca. 1709-1713

* Christen Sørensen og Margrethe Johansdatter T(h)eiste ca. 1704-1707

* Cordt Mikkelsen Koch og Kirstine Johansdatter T(h)eiste ca. 1707-1715

I mangel av dødsfallsprotokoller, er det muligt at finde skifteregister eventuelt skifteprotokoller for København for perioden after 1700?  Jeg søger specielt efter følgende dødsfall/skifter:

* Søren Jenssen Distillateur eller Engeslef - død ca. 1709-1712

* Ib Nielssen Belm/Bellem/Bellum - død efter 1743

* Ib Nielssen Belm/Bellem/Bellum's første hustrue, Øllegaard Johnsdatter T(h)eiste - død efter 1713

* Ib Nielssen Belm/Bellem/Bellum's andre hustrue, Malene Jochumsdatter - død 1750

https://www.sa.dk/ao...211732,40010483

https://www.sa.dk/ao...211341,39966471

* Christen Sørensen - død efter 1709

* Christen Sørensen's hustrue, Margrethe Johansdatter T(h)eiste - død efter 1709

Jegh takker saa meget paa forhaand for alle gode tips!

Med vænlig hilsen,

Lars E. Øyane


Lars Øyane

Hej Inge,

Hjærtelig tak for interessant melding!

Jeg har nu studeret disse skiftearkiverne, og det er sandelig en ganske «videnskap» at utforske.  Det ser ikke ud til at være nogen enkel sag at finde frem til de personerne som jeg søger, og derfor hadde jeg et haab om at kirkebøgerne kunde findes?

Jeg haaber fremdeles at det findes en metode for at forske i disse dokument på internet...

Med vænlig hilsen,

Lars E. Øyane

Ulrich Alster Klug

Hej Lars!

Kirkebøger over viede fra Sankt Nicolai Kirke i Kbhvn. begynder først 1785.

Men kopulationsafgiftsprotokollerne 1747 til 1868 findes på Københavns Stadsarkiv, www.kbharkiv.dk, og en xerox-kopi findes på Rigsarkivet, København. Begge med navneregistre.

Alle viede i Kbhvn. skulle være nævnt her, også selv når man grundet lav status eller indtægt eller formue ikke skulle betale.

Mange lod sig vie på Frederiksberg, hvor der ikke skulle betales den særlige afgift for vielse i Kbhvn. Der findes navneregister til vielser i Frederiksberg sogn 1737-1891.

Desuden findes for landsognene Mallings Vielser i Danske Landsogne, på Rigsarkivet i Kbhvn., det er et register til de vielser på landet 1660-1800, hvor der blev betalt kopulationsafgift. De henviser til amtsregnskaberne (som også findes på Rigsarkivet, København).

Mvh

Ulrich
--


Lars Øyane

Hej Ulrich!

Hjærtelig tak for en lang og spennende melding!

Vi maa dessverre slaa fast at vielses- og dødsgaldsprotkollene for Sankt Nikoali menighed i København for det meste av 1700-tallet er forsvundet.  Maaske blev bøgerne tabt i ildebranden som skede der kort før 1800?

Det er selvfølgelig muligt at ikke alle disse vielsene skede i Sankt Nikolai menighed, men ingen af dem kan findes i FamilySearch, og det registeret dækker antageligvis det meste af det som i dag er tilgængelig af vielsesprotokoller for denne perioden...

Skulde jeg uttrykke et store ønske, vilde det være at faa studere komplet digitaliserede kirkebøger for København for perioden før 1800..., som det findes for exempel i Bergen i Norge!

Digitaliserede skifteregistrer vilde ligeledes være af kæmpestor interesse...  Jeg er dessverre bevægelseshemmet og bor i Bayern og har kun liten mulighet til personlig at opsøge arkiverne i Danmark....

Med vænlig hilsen,

Lars E. Øyane