Trine Johansen

Startet af Birger H. Andersson, 10 Feb 2016 - 13:38

Forrige emne - Næste emne

Birger H. Andersson

Kan nogle mere erfarne slægtsforskere løse mit problem, som gør mig noget usikker på om jeg har fat i den rigtige Trine Johansen.

Trine Johansen født i Husum, som på det tidspunkt var under Brønshøj sogn af forældrene Carl Johansen og Ellen Pedersdatter:
KB_Brønshøj kirke 1843-1860_FK_Trine Johansen, opsl. 67, pos. 152.

Trine Johansen gifter sig ca. 1875 iflg. mine oplysninger med Alexis Willemoes August Andersen født i Ramsø, som ligger i Køge sogn.
KB_Køge Skt. Nikolaj kirke 1843-1866_FM, opsl. 74, pos. 3.

Desværre har jeg ikke kunnet finde detaljer på deres vielse hverken i Brønshøj sogn, Køge sogn eller Rødovre sogn, hvortil familien flyttede i ca. 1860.
FT 1860 Landdistrikter, København, Sokkelund, Rødovre, Isle mark, opsl.10, 1 huus, 2. fam.

Mit udgangspunkt er Ellen Katrine Dagmar Sørensen.
KB_Skt. Pauls kirke 1900-1911_FK_Ellen Katrine Dagmar Sørensen, opsl. 366, pos. 6

Herefter søger jeg tilbage i tid og træffer på familien første gang i:
FT 1916 Islandsgade 20, Sokkelund, København, opsl. 116, #3, Fam. Sørensen + Andersen,
3 generationer under samme tag, som det fremgår af det efterfølgende Ellen Cathrine Alvilda Sørensen er ægteparret Andersens ældste datter.
KB_Sundby kirke 1885-1889_FK_Ellen Cathrine Alvilda Andersen, opsl. 230, pos. 110 og heraf fremgår forældrenes navne.

Nu vender jeg igen tilbage til mit problem Trine Andersen f. Johansen. Familien Andersen er flyttet til Frankrigsgade 48.
FT 1921 Frankrigsgade 48, Hovedhus st #5, Sokkelund, København, opsl. 40.

Bemærk at nu er navnet ændret fra Trine til Kathrine, mens fødested og fødselsdag er det samme. Endvidere er ankomståret angivet til 1860, som har sammenfald med familien Johansens ankomst til Rødovre sogn.

Trine eller Kathrine dør den 21-05-1921 iflg. Politiet Mandtal for København, Frankrigsgade 48 1921, maj, side 56.

Når jeg søger i Sundby kirke finder jeg:
KB_Sundby kirke 1916-1923_DK_Cathrine Alvilda Andersen f. Johansen, opsl. 242, pos. 52.
Bemærk venligst, at denne person på både navn og fødselsdag er forskellig fra Trine Johansen, mens ægtemand og dødsdato er identisk.

Jeg har kontrolleret dødsprotokollen i Sundby kirke fra 1916 hvor jeg med sikkerhed ved at Trine stadig levede og frem til dødstidspunktet i maj 1921 om Trine skulle være død og en anden kvinde havde taget hendes plads som det var datidens skik når en hustru døde og der var mange børn, men uden resultat og i øvrigt var der ingen mindre børn. Jeg vil meget gerne høre kommentarer til min beretning.

For at gøre forvirringen komplet er det samme navn, som optræder på Begravelsesprotokollen 1921-1925 i Københavns stadsarkiv Løbe Nr.: 1531.

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Birger H. Andersson

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen


Har du kigget i Tårnby?

København, Sokkelund, Taarnby, Sundbyøster, Køhlervei No. 74, 846, FT-1880, D6262
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Alexis Andersen   26   Gift   Husfader. Arbeidsmand      Kjøge
Trine Johansen   27   Gift   Husmoder      Husum
Alexandra Johanne Andersen   5   Ugift   Barn      Sundbyøster
Dagmar Eleonora Andersen   3   Ugift   Barn      Sundbyøster
Hans William Andersen   1   Ugift   Barn      Frederiksberg
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Birger H. Andersson

Kære Gitte Johansen

Tak for dine svar, det var til en stor hjælp til min videre søgning. Jeg har fundet hele familien Andersen i folketællingen for Tårnby sogn for både 1880 og 1890 og er blevet lidt klogere på familiens størrelse og sammesætning, men har endnu ikke fået det endegyldige svar på kardinalpunktet om det var Trine Johansen eller Cathrine Alvilda Johansen, der blev begravet den 29. maj 1921. Jeg har kunnet læse mig til, at det ikke var almindeligt, at småkårs folk var udstyret med en dåbsattest, som det er i dag, så egentlig måtte præsten vel tro på folks udsagn om navne og alder. Det forekommer mig besynderligt at Trine/Cathrine ved sine fødsler konsekvent har angivet sin alder til 3-5 år yngre end hun faktisk var. Har du nogen kommentarer til mit afsluttende udsagn?

Mvh
Birger

Gitte Johansen

Hej Birger

Jeg tror, det er samme person. I 1921 står hun med den rigtige fødselsdato, og så skal han godt nok være hurtig, hvis han skal giftes igen.

Man skulle synes, at det er præsten/kirkebogsskriveren, der har lavet en fejl.

Der er heller ingen af det navn, der er født i 1848 i Husum/Brønshøj.

Det med alder ved børn har man set før.

Trine/Cathrine kan i princippet går ud på et, men Alvilda ved jeg ikke hvor kommer fra.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Her står hun som død 25-5-1921 med den rigtige fødselsdato.

http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=490135
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Birger H. Andersson

Hej Gitte

Jeg er glad for du er enig med mig i, at det må være den samme person, således at vi kan lukke sagen. Tak endnu en gang for din store hjæp med at få mig på rette spor. Jeg har brugt rigtig megen tid på at forske i Trine Johansen kontra Cathrine Alvilda Johansen.

Alvilda ser jeg som et gennemgående navn i familien Andersen. Ved ugifte Trine Johansens første barn Alexandra Johanne var ved dåben i Tårnby kirke 29-03-1875 en af fadderne Alvilda Andersen, formentlig en søster til udlagte far til barnet August Alexis Villemoes Andersen.

Da hun føder sit næstsidste barn en pige den 21-05-1886 døbes hun i Sundby kirke den 04-07-1886 Ellen Katrine Alvilda, som jeg i mit første indlæg nævnte, var ægteparret Andersens førstefødte, men det var også før du havde bragt mig på sporet af familen i Tårnby sogn.

Jeg hælder til en lille teori om, at ægtemanden efter hustruens død med fortsæt tilføjede Alvilda, simpelthen fordi han godt kunne lide navnet.

Mvh
Birger