Skiftearkivalier En jungle at finde rundt i !

Startet af Susanne Riis , 08 Feb 2016 - 10:06

Forrige emne - Næste emne

Susanne Riis

Skifte arkivalier og mig er en virkelig dårlig kombination. Der har jeg virkelig et hul i mine slægtsforskningsevner..........

Derfor har jeg i mange år undgået at kaste mig ud i denne disciplin. Det er simpelthen for svært.

Men nu går den ikke længere! Så jeg valgte for ca. 2 uger siden at sætte en stopper min slendrian.

Nu skulle jeg finde skifterne på mine aner. Nu er jeg så nået til et punkt hvor jeg er SÅ tæt på at kaste håndklædet i ringen, for jeg KAN simpelthen ikke finde ud af at finde rundt i den jungle.

Så nu spørger jeg jer:
Hvis jeg skal finde og bestille skiftearkivalier på min Tipoldefar Carl Vilhelm Nielsen, som døde i København d. 31. marts 1931, hvad skal jeg så bestille?

Hvad hedder arkivskaber og/eller Arkivserie?

Hans kone døde før ham den 8.oktober 1924, men der vil jeg gætte på at han kom til at sidde i uskiftet bo, men der må alligevel være et verificerende dokument fra skifteretten. Der er jeg også på herrens mark.

Jeg vil være rigtig glad for at høre fra en, som måske er lidt mere velbevandret i skiftearkivalier end jeg er.
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Lis B. Jensen


Du skal kigge under københavns skifteret
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/


Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen


Susanne Riis

Tusind tak for alle jeres links.
De fleste kender jeg godt.

Det, der imidlertid er mit problem er at finde rundt i dem + at de skiftedokumenter ikke er online endnu, så dem skal jeg bestille på rigsarkivet

De fleste af mine aner har levet og er døde i København og når jeg kigger på de Kbh'ske skifter kan jeg simpelthen ikke gennemskue hvad der er op og ned.

De links I har indsat er hovedsageligt til on-line dokumenter, ikke at jeg forstår dem bedre. ???


Hvis jeg f.eks vælger det link som Aase har indsat for Kbh'ske skifter, kan jeg vælge "anmeldelser til Protokol B",

https://www.sa.dk/ao-soegesider/other/index-creator/16/496048/14815605
men her skal jeg igennem samtlige anmeldelser for at finde noget. Findes der ikke et navneregister hvor man kan slå noget op?

Jeg kan også vælge en hvidebog, men jeg kan ikke forstå hvorfor der ikke er nogen navnregistre? Eller også kan jeg bare ikke finde ud af det?
Der er SÅ mange forskellige navne
Anmeldelsesprotokol, Hvidebog, Ekstraktprotokol, decisionsprotokol, forseglings og registreringprotokol..

Jeg er virkelig tabt.........

Så mange tak for de mange links, men jeg havde håbet på at der var en eller anden der kunne fortælle mig hvad jeg skulle søge i Daisy for at finde navneregister og skifter i Kbh.
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Gitte Johansen

Hej Susanne

Du skal først finde ham her

Jeg kan ikke finde ham. Hvor dør han?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=14815658#51275,37968833

Så står der et nummer.

f. eks 3-1260-2d


Så får du denne forklaring af Jørgen Green

Det er selvfølgelig kun dem, der ikke er kommet online endnu.

Svar fra Jørgen Green

For at komme videre er du nødt til at bestille nogle arkivalier på Rigsarkivet. Det kan du gøre via Daisy.

1. Når der kun er anført 4 cifre, f.eks. 57/92 , så henviser der til en hvidebog nr. 57 for det pågældende år, hvor skiftet er indført på side 92.

2. Når der f.eks. - som i dit tilfælde - er angivet 2-1544-IT, så henvises der altid til en registrerings- og forseglingsprotokol.

For at finde den rigtige registrerings- og forseglingsprotokol skal du bytte lidt rundt på bogstav og tal.

Start bagfra med at skrive det sidst bogstav = T
Skriv herefter tallet før det sidste bogstav = 1 (ikke I)
Skriv det forreste tal = 2.
1544 er skiftets nr.

Den rigtige registrerings- og forseglingsprotokol er således:  
T 1 2, hvor skiftet har nr. 1544.

På Daisy skriver du:
Arkivskaber: Københavns Skiftekommission
Arkivserie: Forseglings- og Registreringsprotokol  
dækker perioden 1863-1943

Der er 544 fysiske enheder under nr. 1969, finder du den rigtige forseglingsprotokol.

1969   T 1 2 B 924   T 1 2 B 1892    Gå til bestilling (som indeholder skifterne fra nr. 924 - 1892)

Bemærk bogstavet B. Det skal du bruge for at finde den rigtige behandlingsprotokol.

Skiftesagens dokumenter ligger under samme nr. T 1 2, skifte nr. 1969


Skiftets dokumenter finder du under
Arkivskaber: Københavns Skiftekommission
Arkivserie: skiftedokumenter: Offentlige boer

Vælg Offentlige boer  1863-1943
Der er 3415 fysiske enheder. Tryk på vis/bestil.

På side 5 går du ned til nr. 2472

2472   T 1 2 1926   T 1 2 2097   Gå til bestilling
Som indeholder dokumenterne skifterne fra nr. 1926 til 1472.

Bestilling af behandligsprotokol:
Arkivskaber: Københavns Skiftekommission
Arkivserie: skiftedokumenter: behandlingsprotokol

Her er der én side med behandlingsprotokoller.
Den behandlingsprotokol, som du skal bruge har nr. 1977 (T 1 2 B)
Det er her, du bruge B'et, da der også findes en A-protokol.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Jeg ved egentlig ikke om 1931 er for "nyt"??
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Riis

#8
Hej Gitte
Pyt med om det er for nyt for jeg kan altid søge om tilladelse når jeg altså finder det rigtige nummer.

Du er altså bare super!
Med den opskrift er det hele blevet lidt mere overskueligt. (Også tak til Jørgen, som har skrevet det oprindelige indlæg, Gitte har kopieret)

Nej, jeg kan heller ikke finde ham i det link du sendte mig. Det er selvfølgelig lidt bittersødt, da jeg så ikke umiddelbart kan komme videre alligevel med ham.
Men nu kan jeg til gengæld forsøge at komme videre med alle de andre jeg også gerne vil finde, så jeg er rigtig glad.
 :)

At min Tipoldefar ikke er der, kan man jo så bare undres over for i 1930 boede han i de gamles by i Kbh. og han døde på Bispebjergs hospital den 31. marts 1931

Men lige nu ryger han baget i rækken for takket være dig (igen, igen  ;D) så har jeg en meget lang række af navne, som jeg kan gennemgå.

Så tak igen, Gitte
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Aase Madsen


Der er en mulighed mere, hvis du alligevel skal på Rigsarkivet i København.

På læsesalen nede i den bagerste ende, står der NAVNEREGISTRE til skifter i København.

Her er det nemt at finde de skifter man leder efter, og så kan man jo altid spørge arkivaren om hvordan man bestiller den, hvis man ikke selv kan finde ud af det.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Susanne Riis

Aase, nu får du også helte status :)
Jeg skal på Rigsarkivet på torsdag og vil frådende kaste mig over det navneregister du nævner. Tusind tak, det var også en stor hjælp :) :)

mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Henning Møller Madsen

Hej!

Det er for "fagfolk" at finde skifteretsprotokoller!
Jeg vil finde skifteretsprotokol for Svendborg (byfogeden) OK et register over navne dukker op,
men hvor er protokollen?
Det der fra min side er det mest idiotiske er, at jeg har haft den på skærmen uden at gemme adressen, da jeg troede jeg var færdig med den. (men procuratorens første kone døde sørme også i Svendborg)
Nogen der har et link til byprotokollen?

mvh
Henning

Gitte Johansen

#12
Måske her

http://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_alt_vis_navne.php?stil=2&navn=Svendborg+Byfoged&sort=a&max=1

Lige nu er der åbenbart problemer, men det kommer vel igen.

Og nu dur de igen ;)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Henning Møller Madsen

Hej Gitte!
Mange tak! Lige hvad jeg skulle bruge.
MVH
Henning