Folketælling mellem 1890 og 1901

Startet af Kirsten Ørum, 07 Feb 2016 - 23:10

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Ørum

Hej

Så vidt jeg har forstået, findes der folketællingerne udover, de er fremgår af AO.

Jeg efterlyser en person, som jeg genre vil vide, hvor befinder sig mellem de to folketællinger 1890 og 1901.


Findes der folketællinger i dette interval? Og hvor kan de ses?


Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Ørum

Hmm.. det var dog trist!

Findes der andre muligheder for at finde noget om personers bopæl mellem disse folketællinger?


Mvh
Kirsten Ørum





Marianne Kiel Hein

Kun hvis vedkommende har fået børn - eller evt har stået fadder til andres børn.
Men det er noget af et projekt at hitte ud af ;)

Ole Henrik Madsen

Hvis det drejer sig om hankøn er lægdsrullen også en mulighed
Med Venlig Hilsen
Ole H Madsen
Ole H Madsen
Melfar.dk - Mine egne aner og en del af deres efterkommerer.

Peter Kristiansen

Nu har du ikke skrevet hvor i landet - men i København findes flere alternative muligheder.

Over de større byer findes der muligvis vejvisere, som går så langt tilbage.
M.v.h. Peter Kristiansen


Kaare Grodal

Hej

Mon ikke de fleste købstæder har mantaller som København.

I Holbæk kan de ses på Stadsarkivet.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Kirsten Ørum

Hej  Alle

Det er mange gode oplysninger, i er kommet med. Og jeg burde ha' angive nærmere stedbetegnelse.

Der er tale om en dreng, der i dette interval er mellem 4 og 6 år født i Gøttrup Sogn Thisted Amt. Formentlig bosiddende der hele perioden.

Så vidt jeg kan se, kan jeg i dette tilfælde kun gøre brug af folketællinger. Men input store som små modtages med tak.

Mvh
Kirsten Ørum

Kirsten Ørum

Hej

Jeg kan se, at mange har læst mit opslag- måske nogen, der ligesom jeg, er interesseret i

at finde ud af, om der overhovedet er en mulighed for at komme videre med sagen.


Mvh
Kirsten Ørum

Egon Hansen

citat" formentlig boende her i hele perioden"
Ja men hvad er så problemet?
Har du drengen i folketælling 1890 og faderens navn? (eller oplysningerne fra en Kirkebog?)
sÅ PRØV ISTEDET AT FØLGE FADEREN I LÆGDSRULLEN !
Mvh Egon

Kirsten Ørum

Ja hvad er problemet?

Jeg mener ikke, at man via lægdsrullen kan se, hvor et eventuelt barn bor.
For den sags skyld heller ikke ved at følge moderen. Desuden har forældrene - hverken i den periode eller før eller siden - været bosat uden for sognet.

I den periode, jeg er interesseret i, bor barnet ikke sammen med nogen af dem. Men bor i sognet.

Jeg har hele tiden kun været interesseret i, om der er andre kilder, som kan give oplysninger, hvor barnet bor/er sat i pleje eller lignede i den periode.

Jeg stiller mig tilfreds med, at der sandsynligvis ikke er andre kilder (lige med udtagelse af FT, der ikke findes), som kan give de oplysninger.

Med venlig hilsen
Kirsten Ørum








Anette Eriksen

Hej Kirsten.

Når du skriver at barnet i perioden mellem 1890 og 1901 er 4-6 år betyder det vel, at du ikke kender fødselstidspunktet? Hvad med at give os de oplysninger, du har? Så kan det være, at nogen kan finde på noget, der kan hjælpe dig videre.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Aase Madsen


Ved konfirmationen står der somme tider, hvor barnet bor/arbejder, foruden forældrenes navne.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kirsten Ørum

Hej Aase Madsen og øvrige alle med gode svar.

Som tidligere nævnt er der kun tale om, at finde ud af, hvor barnet befinder sig præcist den periode, som jeg har forsøgt at finde ud af, hvordan man lokaliserer en persons bosted.

Barnet og forældrene bor sammen samme sogn i alle FT, begivenheder før og efter den periode.

Intet af det mulige er uprøvet - kun at finde barn og evt. forældre i nævnte periode, hvor jeg ved, at der er et slip.

Jeg ved, at barnet på et tidspunkt i perioden ikke bor sammen med forældrene - et gæt er, at det er tæt på 1894-1896.

Jeg takker for alle forslag. I hvert fald er jeg blevet så klog, at opgaven er svær, at jeg lader den hvile.


Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Else Skovbo Jensen

Kunne sognerådets protokol være en mulighed ? Fattigvæsenets protokol??

mvh
Else

Kirsten Ørum

hej Else


Ja helt sikkert, men det er således, at det meste af det eksisterer ikke længere - har jeg fået oplyst.

Mvh
Kirsten Ørum

Lillian Larsen

Hej Kirsten

Har du tænkt på biblioteket i Fjerritslev - her er der mange oplysninger.

Hilsen Lillian

Kirsten Ørum

Hej Lillian

Ja, det har jeg - har skrevet til dem, men så vidt jeg forstod, lå de ikke inde med noget fra den periode.


Mvh
Kirsten Ørum