Er helt på Herrens mark

Startet af Bjarne Hagelquist, 14 Mar 2011 - 19:26

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Hagelquist

Hej,
Jeg vil prøve at få en helt roman kogt ned til nogle få linjer - det drejer som en Pige Ane Kirstine Olesen f. 7 maj 1892 i Odder Sogn, Hads Herred, Aarhus Amt Datter af Niels Olesen og Kirstine Dorthea Nielsen og gift den 18 okt. 1925 i Sct. Johannes Kirke, Hasle Herred, Aarhus Amt med Gustaf Hagelquist (boende Norsgade 3 i Aarhus).

Ved giftermålet medbragte hun sin Moder samt 2 drenge Christian Børge Olesen og Henry Olesen (mener jeg var børnenes navne, men det er langt fra sikkert-se fortsættelse).
Jeg gætter at de er født omkring 1910-12. Ved Vielsen skriver Degnen at "Ane er Pige, Arbejderske Ane Kirstine Olesen, Skovvej 41, Aarhus født i Odder 7 maj 1892, datter af indsidder Niels Olesen og Hustru Kirstine Dorthea Nielsen".

Og dette indebærer jo at de 2 medbragte børn ikke er hendes egne så derfor usikkerheden om Efternavnet. Og ved FT 1911 for Aarhus, står "kun" Ane nævnt (der står godt nok at hun er Enke, men men), og FT 1925 er desværre afholdt for tidligt i forhold til brylluppet og FT 1930 indeholder ikke Aarhus - så !!!!

De blev med 99,9% sikkerhed ikke adopteret af Gustaf Hagelquist og jeg kan ikke finde andre søskende til Ane.

Så nu er spørgsmålet er der nogen af jer der måske kender til disse 2 børn - hvis de er ? - alt har interesse !

på forhånd tak
Bjarne

Anne Mortensen

Du kan stadig indenfor de 30 min. nå at redigere.

Lav nogle mellemrum/linieskift i din tekst og den bliver nemmere at læse.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

thorkild kanstrup jensen

Du finder dem i FT 1925 Norsgade 3 opslag 6.
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Bjarne Hagelquist

Hej - det er da forhåbentlig løgn (det er det nok ikke), nu skal jeg også have briller med større fokus !
Tak - det er da pinligt - jeg checkede i beg. af dec. 2010 !
MVH/Bjarne

thorkild kanstrup jensen

#4
Børge Christian Olsen er født i Sankt Johannes Sogn 1911 opslag 29 nr 104.

Henry Olsen født 1913 Sankt Johannes Sogn opslag 128 Nr 226 ;)

Familien bor skovvej 41 i 1916 og 1921,

FT 1916 opslag 10.
FT 1921 opslag 11.
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Bjarne Hagelquist

Tak - jeg er stum ! hvornår kommer jeg bare halvvejs på jeres niveau ?

Tusind tak !!

Uden jeres etc. etc !
KH/Bjarne


Bjarne Hagelquist

Hej Thorkild,
jeg har sendt dig en mail, da jeg ikke er helt enig med dine opslag !!
Vi må have gået skævt af hinanden - for det du skriver passer ikke i min verden !
KH/Bjarne ???

Anne Mortensen

#7
Børge Christian Olsen bliver konf.

Århus
Skt. Johannes 1925-1932
opslag 13
læs under født hvornår - der er vist byttet lidt om på data og sted ?
Moder: Ugf. Anna Kirstine Olsen
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Claus Funch Hansen

Hej Bjarne o.a.

Den "Ane" du omtaler fra FT 1911, Skovvejen 41, er det ikke moderen Kirstine du mener??? Jeg ser ikke Ane i den FT..
I den omtalte FT er Kirstine Olesen "enke" men i FT 1925 står der et tydeligt "F" for fraskilt..

Hilsen Claus
Claus Funch Hansen
8800 Viborg
Medlem nr.11524

Bjarne Hagelquist

Kære alle,

den Kirstine jeg omtalte i FT 1911 er Moderen (og ikke datteren) der er Enke - hun er født i 1864 ! Så godt så langt.
Og den ældste søn Børge Christian Olesen blev konfirmeret i Skt. Johannes den 27. sep. 1925 og der er Moderen Ugf. Anna Kirstine Olesen (hun er døbt Ane, men men).
Anne Mortensen skriver der der vist er byttet om på tid og sted - det kan jeg nu ikke se - Børge er født og døbt i 1911 - ik ?
Jeg kan ikke finde nogen konf. på Henry Olesen. Men det kommer nok. Jeg har set i Aarhus Domsogn, men der ser der ud til at mangle Konf. 1924-1931. Ved hans fødsel er ingen Udl. BF nævnt, kunne Moderen godt undgå det ?
MVH/Bjarne

Anne Mortensen

Anne Mortensen skriver der der vist er byttet om på tid og sted - det kan jeg nu ikke se - Børge er født og døbt i 1911 - ik ?

Jeg læser:
St. Joh. Sogn 29. Aug. 1911 Fød-
selsanstalten 21. Sept. 1911.

Kig på teksten igen.
Ifølge den er han døbt ca. 1 md. før han bliver født  ???

Det er det jeg mener med der er byttet om på datoerne - ik ?

Da Fødselsanstalten ses på AO kan du jo checke fødslen - ik?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Bjarne Hagelquist

Hej Anne,

du kan have ret, men det var nu ikke sådan jeg læste/fortolkede skriften.

Han er født i Skt. Johannes Sogn (Skovvej 41) 29/8 1911 og døbt af Sognepræsten på Fødselsanstalten 21/9 1911.

MVH/Bjarne

Anne Mortensen

Jeg tager mine ord i mig  :-[

Havde ikke drømt at når man var født et sted så blive døbt på Fødselsanstalt.  ???

Ser der ved flere andre dåb, er en præst ved Fødselsanstalt. der døber - jeg vil stille det spørgsmål om ikke alle de dåb er startet med en fødsel på Fødselsanstalten ?
Mener Fødselsanstalt. ligger i Skt. Johannes sogn.

Har set der står en adresse ved alle fødsler/dåb, men hvorfor er der streget og skrevet 2 bogstaver i rubrikken Hvor født kunne det være bogstaverne  ?/F.
I nogle rubrikker Hvor født er også skrevet indlagt fra.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770