Programmer/sider til slægtsforskning - til en begynder

Startet af S. Vikkelsø, 30 Jan 2016 - 15:22

Forrige emne - Næste emne

S. Vikkelsø

Jeg er lige begyndt at kigge nærmere på slægten, og takket være egne papir-baserede notater fra for 20 år siden + en fantastisk side med masser af aner på nettet, har jeg samlet mig 221 slægtninge på meget kort tid.

Jeg fik dem alle tastet ind i en gratis version af MyHeritage, men så kommer de pludselig og siger at jeg kun må have op til 250 personer på mit træ med mindre jeg giver dem ca. 1000 kroner... det synes jeg ærligt talt er for voldsomt.

Så nu leder jeg efter en side / et program hvor jeg gratis kan indtaste alle mine slægtninge, vel at mærke på en måde så det visuelt fremstår som et slægtstræ.
Jeg fandt FamilyEcho, og det ser på mange måder udmærket ud, selv det selvfølgelig ikke er så nydeligt som den dyre version - men jeg vil lige høre her om nogle har andre gode bud, inden jeg endnu engang bruger mange dage på indtastninger...

Alternativt - hvis der ikke findes noget som er bare tilnærmelsesvis så godt som MyHeritage - kan nogen fortælle mig hvad der sker hvis jeg køber abonnement i et år, men så opsiger det? Går mit familietræ så tabt, eller...?

Kay-Verner Christiansen

Hejsa

Tjek evt http://www.legacydansk.com/

Kig også forbi http://www.flojborg.dk/ der er vejledninger og videoer om brugen af Legacy

Det er der rigtig mange der bruger (mig selv inkl) og er rigtig godt tilfreds.

Er du på facebook findes der både en engelsk og dansk gruppe for Legacy

mvh

Kay-Verner
H. P. Hansen Korsør - Ølhandler.
Ølhandlere i hele Danmark - der har aftappet for Carlsberg
www.c-etiketter.dk

A-M Jørgensen


Et program som jeg bruger der er nemt at anvende og som du kan vælge på dansk:

http://www.ahnenblatt.com/download.html

Men hjælpefilen er på tysk, den har jeg så ikke haft brug for.

Programmet er gratis, og meget nemt at gå til.

Jeg har så købt mit eget domæne som er meget billigere end My Heritage.

Med eget domæne kan du smide andre ting på end slægten, ( hobbies, rejser o.s.v)

vh Anne-Marie




Claus Nissen

Hej Vikkelsø

Som mangårig bruger af MyHeritages PC stand alone PC program "Family Tree Builder" kan jeg kun anbefale at benytte dette. Du kan desuden synkronisere med Nettet i denne udgave.

Programmet er helt gratis og kan indeholde alle de aner du har lyst til uden at det koster ekstra.

I programmet får du yderligere hjælp af MyHeritages smart match også uden at betale for det.

mvh

Claus

Aase Madsen


Hej Vikkelsø.

Jeg har slægtsforsket for en bekendt, der også har aner der hedder Vikkelsø.

Er du klar over at det i virkeligheden hedder Vikkels Ø, og at den ligger i Odense fjord.

Navnet har været stavet på mange forskellige måder igennem tiderne.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Christian Konstmann Autzen

Se denne:  https://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/programmer/slaegtsprogrammer

Og så noget om de forskellige programmer: - benyt et program som er benyttet af mange og som løbende bliver opdateret; personligt ville jeg ikke bruge et program, som ligger på nettet som MyHeritage - men det er jo lidt af et "religionsspørgsmål".

Personligt bruger jeg Brothers Keeper, men skulle jeg idag starte som slægtsforsker kunne programmet Legacy være interessant for mig.

Iøvrigt er det lidt vigtigt, at man tænker lidt længere frem i tiden - og måske på, at man ønsker sin slægt lagt ud på egen hjemmeside. Desværre kan jeg så her ikke vejlede dig, idet jeg først her i den senere tid er begyndt at tænke på at få lagt mine anetavler ud på nettet - vel ca. + 15.000 navne, som så kan blive tilgængelig og muligvis en hjælp for andre slægtsforskere.

Ellers, så¨er DIS-Danmark's hjemmeside med sin Forum-gruppe en guldgrube for enhver slægtsforsker - og som jeg selv benytter meget. Her sidder utroligt mange og særdeles kyndige og dygtige slægstforskere, som hjælper i en grad, så man skulle tro, at det var løjn; men det kender du vel allerede  :)

Husk en meget vigtig ting: Noter altid i dit program stedet, hvor du har fundet dokumentation for navnet/personen, f.eks. opslagsnummeret i kirkebogen; i rubrikken fødested skrives f.eks. "Abild sogn, Tønder amt, opslag nr. ..."

Der findes utroligt mange navne på internettet, og i desværre utroligt mange tilfælde navne, som ikke hænger sammen - så vær meget kritisk med oplysninger her, inklusiv desværre; eller måske netop, på MyHeritage

Mange hilsener - og god fornøjelse
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Aase Madsen


Endnu et tip.

Fra Legacy kan man lave en GED-COM fil, med de nøgne data, den kan man så lægge på

https://familysearch.org/upload/

Submit Tree.

Så kan mange mennesker senere få glæde af ens arbejde.

Nyheden ved dette er, at den gamle fil kan man slette og den nye sættes ind, så man kun har en fil kørende hele tiden.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Tine Susanne Olsen

kender i denne? den er gratis  http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php
der sender man en gedcompfil ind og får den sammenlignet  med flere mill.navne hvis der så er nogen der har de samme navne får man besked om at der er binko man kan ikke høste i programmet .man får kun oplysninger på personer  man selv har sendt  oplysninger ind på.
jeg har brugt denne i ca. 16år hvor jeg med mellemrum sender en ny gedcompfil ind. jeg har været oppe på over 50 forskellige personer der forsker  i samme slægter som mig ret spændende :D
på 1gang og de var rigtige.
har aldrig oplevet at det skulle være forkerte personer jeg får oplysninger på

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

S. Vikkelsø

Tusind tak for de gode råd og forslag - nu har bestemt noget at arbejde videre på.

Det var lidt af en aha-oplevelse at finde ud af at man kan bruge GEDCOM-filer... det gør jo bestemt tingene lettere at man ikke skal indtaste alting forfra hvis man vil prøve eller bruge et andet program.

Til Aase - ja, jeg ved at navnet stammer fra Vigelsø i Odense Fjord, og takket være en slægtsforsker hvis hjemmeside jeg fandt, kender jeg nu også til Vikkelsø-'stamfaderen' :-)

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: S. Vikkelsø [52281] Dato 01 Feb 2016 - 19:11

Det var lidt af en aha-oplevelse at finde ud af at man kan bruge GEDCOM-filer... det gør jo bestemt tingene lettere at man ikke skal indtaste alting forfra hvis man vil prøve eller bruge et andet program.

Det at tro, at man så bare tager et andet program i brug:

Den tror jeg ikke så meget på - når man først er startet med et program, så bliver man dér. Og derfor vil det være vigtigt at vælge ret i starten.

Det er så min egen erfaring - nu efter vel op mod 10 års slægtsforskning. Og jeg fik faktisk først rigtigt startet efter jeg fik anskaffet et program. Som iøvrigt min mor nærmest "påtvang" mig, idet hun sagde, hvad koster et sådant program, og så fik jeg 500 kr. til at købe det for - og så var jeg jo "tvunget" igang, og godt for det  :D

Jeg var så den i familien, som fik denne opgave, og jeg har så leveret anetavler til hele familien, inklusiv mine søskendes ægtefællers familier og deres børns ægtefællers familier.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Aase Madsen


Hej Christian.
Jeg kan se din slægtsforskning har grebet om sig.
Jeg må indrømme, at det samme er sket for mig.
Mine børnebørns slægt, og andet familie der griber ind i min egen slægt, så det har grebet om sig.
Men trods alt er det noget af det mest spændende jeg er gået i gang med.
Dem i familien der ønsker det kan jeg så sende en PDF-fil af deres aner.
Nogle vælger den gratis version af Legacy og til dem kan jeg så sende en GED-COM fil, som de kan sætte ind.
Dette er dog et par år siden, så jeg ved ikke om den gratis version eksistere endnu.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Claus Nissen

Hej Aase

Du skal være opmærksom på at Legacy også har en mulighed for at oprette stamtræet som hjemmesider.
(gælder også den gratis version)

Hvis du benytter denne mulighed gemmer du bare de af Legacy genererede sider og sender dem til dine pårørende.

Hvis de så starter  hjemmesiden i deres browser kan de søge rundt i filen af træet nøjagtigt som var det en hjemmeside.  De starter bare filen index.htm i deres browser så virker det som en hjemmeside.

mvh

Claus

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Niels Andersen

Har slægtsforsket nu i 6 - 8 år og haraldrig følt behovet for et slægtsforskningsprogrda jeg har organiseret mig anderledes.


mvh Niels Andersen.


Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Niels Andersen [17907] Dato 04 Feb 2016 - 21:27
Har slægtsforsket nu i 6 - 8 år og haraldrig følt behovet for et slægtsforskningsprogrda jeg har organiseret mig anderledes.


mvh Niels Andersen.



Uha Niels - men godt gået.

Gad vide hvordan jeg ville kunne klare mig med "pen og papir" med mine +23.000 personer.

Nå - det behøver vi selvfølgelig ikke at diskutere, enhver kan selvfølgelig gøre, som man nu selv finder bedst  :)

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.