Tolkning av kirkebog

Startet af K. Aa, 27 Jan 2016 - 21:10

Forrige emne - Næste emne

K. Aa

Hei!
På min bestefar fra Danmark står det ikke oppført noen foreldre i Kirkebogen da han ble konfirmert. Jeg vet at han hadde en mor og en adoptivfar, samt to udlagte børnefedre. Jeg lurer på om det kan være særskilte årsaker til at det ikke står oppført noen foreldre der? På forhånd tusen takk for hjelpen.

Bente Wanning

Skal du have hjælp så må du komme med navne, steder, årstal og alt fakta du har, så er det tusind gange nemmere.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

K. Aa

Hei! Takk for svar. Jeg har funnet kirkeboken hvor det stod, og alt ser helt "normalt" ut bortsett fra at det ikke står oppført noen personer under feltet foreldre, som jeg synes er spesielt siden han hadde en mor. Jeg lurer derfor om noen vet årsaken til at det ikke stod noen oppført i foreldrerubrikken? Kunne for eksempel konfirmanten velge det selv?

Bente Wanning

nogle gange står det i 2 kirkebøger idet fødsel er registreret i et sogn og dåb i et andet sogn. Fødselssogn har forsørgelsespligt over for barnet, det har dåbssogn ikke. Så se er der er henvisning til et andet sogn.

På rigshospitalet kunne kvinder føde anonymt.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

K. Aa

Hei igjen! Tusen takk for at du tar deg tid til å svare, det setter jeg pris på! I kirkeboken på hans dåp står han oppført med navnet til hans mor og hans udlagte barnefar, og det er derfor merkelig at det ikke står navnet til hans mor oppført i kirkeboken ved hans konfirmasjon. Er det vanlig at det ikke står oppført noen foreldre på tross av at de har foreldre? Mente du at hans konfirmasjon kan være registrert flere steder? 

Bente Wanning

 ::)
Konfirmation er kun et sted.
Fødsel kan være nævnt to steder som ovenfor nævnt.
Det er nemmest at hjælpe såfremt du oplyser al info og gerne via link
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

K. Aa

Hei, takk igjen for svar!  :)

Her er link fra kirkeboken:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17114037#148134,24468171

Det er den øverste personen P.E. Jørgensen f. 12.03.1920.

Mvh,
K. Aa

Bente Wanning

 :)
her finder du Poul Ernst Jørgensens dåb:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=158499#158499,26627425

navnet Jørgensen rettet i henhold til lov af 27-05-1908. dvs moderens ægtefælles efternavn.

I Vejby sogn, Fredensborg amt, som nr. 6
Han er født 12. marts 1920 og døbt 20. juni 1920
forældre: ugift tjenestepige Anna Kirstine Larsine Hansen af Holløse by, Vejby sogn, 22 år
gift 21. oktober 1923 med Peter Valdemar Jørgensen.
Udlagt barnefader er indsidder (bor til leje) og arbejdsmand Vilhelm Petersen af Vejby Mark og sogn 34 år.

Jeg ved ikke helt hvorfor moderens navn ikke er nævnt ved konfirmationen, det er ikke noget jeg har set før.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -