DNA og slægtsforskning

Startet af Knud Haaning Andersen, 26 Jan 2016 - 14:04

Forrige emne - Næste emne

Knud Haaning Andersen

Efter at jeg en tid har fulgt en svensk gruppe om DNA og slægtsforskning, som har over 3000 medlemmer, synes jeg det kunne være interessant at få en tilsvarende dansk gruppe. Den er nu på  https://www.facebook.com/groups/1670678246553204/
Venlig hilsen
Knud Haaning Andersen
Rugvænget 73
7400 Herning
Hjemmeside:http://knudhaaning.dk
http://knudhaaning.dk/
Med i Facebookgrupperne Forum for Slægtsforskere og DNA og Slægtsforskning

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Jeg har meldt mig til denne Facebook gruppe, og der er allerede godt gang i snakken.

MEN - jeg er ret ked af at denne diskussion ikke foregår herinde, for jeg synes at DNA-forskning bare er endnu en vinkel på vores slægtsforskning med nye muligheder og nye fund - og "papirsporet" og DNA-sporet ikke er i modstrid med hinanden, men derimod et værdifuldt supplement.

Så imens vi venter på en "DNA i slægtsforskningen" gruppe her på DIS-forum, så her en opdateret udgave af mit introduktions indlæg fra Facebook gruppen:

Jeg har en 360-graders stamtavle tilbage til mindst slutningen af 1700-tallet og flere steder tilbage til slutningen af 1600-tallet, med en høj grad af sikkerhed. Jeg har så fået lavet "FamilyFinder" og "Y-DNA 37" hos FamilyTreeDNA.

"FamilyFinder" har givet mange delvise (30-45%) hits - især på amerikanere med skandinaviske aner, men endnu ingen der matcher "papirsporet". Til gengæld viser prøven at jeg er 83% skandinav og 17% (nord)europæer, hvillet passer utroligt godt med papirsporet, hvor det meste er dansk, men hvor der også optræder flere tilrejsende tyskere.

Y-DNA gav intet til at starte med, men i sidste uge dukkede der en svensker op med 100% match. Han har sporet sin mandlige linje tilbage til Blekinge i slutningen af 1500-tallet og jeg har min mandlige linje i Herfølge i starten af 1700-tallet, så det kan jo godt gå fint op!
Der er ikke sammenfald i vores stamtavler lige nu, så vi kender ikke den fælles forfader, men man kan regne ud, at der er 99,99% sandsynlighed for at vi har en fælles mandlig forfader for 20 generationer siden, hvilket ud over de 9 kendte generationer fra papirsporet og med 25 år pr. generation giver et sted i 1400-tallet. Og der er faktisk hele 99,55% sandsynlighed for at denne forfader kun ligger 12 generationer tilbage og så er vi tilbage lige omkring år 1600.

Ligeledes viser Y-DNA prøven at min fædrende linje tilhører haplogruppe R1b1a2 (som ca. 43% af alle danskere). Den aktuelle forskning viser, at haplogruppe R1b1a2 sandsynligvis kom ind i Europa fra Tyrkiet for 5.000 til 10.000 år siden - altså sammen med landbruget, hvor man overgik fra jægerstenalder til bondestenalder.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hanne Poulsen

Meget spændende - tak for indlægget.
Jeg ville være glad for en jævnlig opsamling på slaegtogdata.

venligst fra Hanne Poulsen

Christian Konstmann Autzen

Ja, det er jo det med facebook - nogle elsker den og andre bruger den ikke, og jeg er så en af dem, som ikke bruger facebook.

Hvad svenske aner angår, så er det jo ikke så mærkeligt, idet vi jo har svenskekrigene, både i 1600-tallet og i 1700-tallet. Der har jo herigennem været utroligt mange svenske soldater på dansk område i disse tider. Og herudover skal man være opmærksom på, at der også i gammel tid var en del, som rejste meget rundt - også lande/landområder imellem, tænk blot på vikingetiden.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Laila Tøttrup

Et meget interessant emne, som kan være et relevant ekstra værktøj i slægtsforskningen.
Selv har jeg fået lavet en test via National Geographics genographic project. Derefter har jeg overført mit dna til familytreedna og har her fået en række matches med fjerne slægtninge.
Jeg har haft held til at bekræfte to aner/slægtsgrene på den måde.

Dog har jeg bemærket, at når der tidligere her i forum er blevet spurgt til emnet, har det fået en noget speget modtagelse.

Vh. Laila Tøttrup

Anders M. Petersen

Hej Laila!

Ja - det virker lidt for og imod DNA nogle gange. Det synes jeg er trist, for de to ting supplerer hinanden så utroligt fint. For mig giver DNA uden traditionel slægtsforskning ikke megen mening, men jeg føler også at min traditionelle slægtsforskning har fået en helt ny vinkel med DNA resultaterne.

Men det er jo nok ligesom da computere kom ind i slægtforskning, hvor nogle syntes at det ikke var "rigtig slægtsforskning" at bruge IT.

En ting, der virkeligt frister mig er at bruge DNA-tests på de få tvivlsomme led i mine aner (herunder udlagte barnefadere). Her kunne det være fristende at kontakte nulevende efterslægtninge og tilbyde at betale for en DNA-test for at få af- eller bekræftet et slægtskab for over 100 år siden. Meeen - der findes vist ingen god måde at starte den dialog på  :-\

Til info, så ville jeg bruge en "FamilyFinder" test til ca. 700 kroner til dette. Dyrt? Tja - nu har nogle af disse forbindelser drillet mig i flere år og med en test kunne man endeligt få vished. Og med 2-3 af dem i hele stamtavlen er det jo til at overskue...

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Laila Tøttrup

Hej Anders

Jeg forstår godt din lyst til at teste andre slægtninge, for at finde frem til disse udlagte barnefader. Dem har jeg også et par stykker af i slægten. Blandt andet stammer mit efternavn fra en udlagt barnefader, som var godsejersøn.
Jeg ville dog også have svært ved at henvende mig ang. en dna test til vildt fremmede mennesker.
Til gengæld har jeg fået mine forældre testet, ligesom min mand og mine svigerforældre også har fået en test. Det er faktisk en glimrende gaveridé til folk, som ikke mangler noget.

Vh. Laila

Tine Susanne Olsen

så vidt jeg husker  har der været var der været  en artikel i slægtogda om emnet
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Christian Konstmann Autzen

Ideen med at få DNA-forhold ind i DIS-Danmark's hjemmeside lyder som en glimrende ting.

Anders M. Pedersen - hvad med at du skriver til Kathrine Tobiasen med forslag om at lave en overtråd, f.eks. "DNA i slægtsforskningen".

Hvorvidt denne overtråd så skal være i den del af Forum, som er for alle eller kun for medlemmer, kan så diskuteres. Min ide kunne være, at den var i gruppen, hvor alle kan læse, men kun medlemmer skrive.

Som en "indledning" kunne være en tråd, som beskriver DNA siden på det overordnede niveau og med oplysning om, hvilke hjemmesider, som kan være interessante, f.eks. noget fra bladet Slægt & Data.

Jeg ser det ikke som en konkurrent til facebook - som Knud Haaning Andersen har oprettet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Knud Haaning Andersen

Jeg forstår godt Anders forundring over, at diskussionen om DNA ikke foregår i DIS-regi. For nogen tid var der et indlæg her i forum på et sted, hvor kun medlemmer kunne skrive et svar. Der kom ikke et eneste svar på indlæget. Derfor tog jeg kontakt til den pågældende, som henviste til en svensk facebookgruppe, som jeg meldte mig ind i. Da jeg der havde fulgt en meget livlig svensk debat, fandt jeg at tiden måtte være inde til at oprette en tilsvarende dansk facebookgruppe. På gangske få dage har gruppen fået en pæn tilslutning og skriveriet har været livligt. Men vi er langt fra de 3800 som den svenske gruppe har.
Som Susanne skriver det, har der i Slægt og Data været ikke en men to artiklerne om DNA og slægtsforskning. Selvom emnet må siges at være brandaktuelt i slægtsforskningen, blev der ikke i DIS-regi taget noget initiativ. Man sov i timen.
Når ingen menige medlemmer reagerede på det før omtalte indlæg skyldes det givetvis, at Slægt og Datas forum bortset fra "Aneefterlysning" besøges af meget få. Meget af slægtsforskningen med data er i dag gledet DIS af hænde til fordel for Facebook og andre IT-baserede medier.
Facebook har den fordel fremfor indlæg i Slægt og Datas forum, at skriver man i Facebook, får man automatisk svarene på indlæg. Vil man følge en facebookgruppe tæt, kan man gennem notificationer få alle gruppens indlæg, så snart de er skrevet.
En ulempe ved Facebookgrupper er, at de bliver alt for store f.eks.far gruppen "Slægtsforskning" over 12.000 medlemmer og selv om det er forholdsvis få, som ytrer sig, bliver det til mange indlæg, som får til følge, at alt for mange indlæg "drukner" og overhoved ikke bliver læst af andre end dem som har god tid.
En fordel ved Facebook, er at der kan oprettes specialgrupper, men det kan også blive til mange, som let forsvinder, men heldig vis har Margit Kildevang Kristensen lavet en oversigt over den slags grupper se: https://sites.google.com/site/anelinks/
Desværre fornemmer man fra visse Dis-medlemmer, og det ikke mindst fra webmasterens side, en berøringsangst for at have noget med Facebook at gøre, selv om det der meget slægtsforskning foregår i dag, når det det gælder efterlysninger og ideer til slægtsforskning. Så se at få den berøringsangst bort.

Venlig hilsen
Knud Haaning Andersen
Rugvænget 73
7400 Herning
Hjemmeside:http://knudhaaning.dk
http://knudhaaning.dk/
Med i Facebookgrupperne Forum for Slægtsforskere og DNA og Slægtsforskning

Arne Christiansen

Dette er ikke et svar men en supplerende kommentar.
Foreningen forhandler en glimrende bog om emnet af svenskeren Magnus Bäckmark.
Titel: Genvägar, praktisk handledning til DNA-jämförelse i släktforskning.
Den sælges i foreningens butik https://www.slaegtogdata.dk/foreningen/butik-ikke-medlem for 150 kr. til medlemmer og 200 kr. til andre, begge priser inkl. forsendelse.

Arne Christiansen
DIS-Danmark - Ekspeditionen
Venlig hilsen
Arne Christiansen
Bruger Legacy 9.0 og FTDNA

Anders M. Petersen

Jeg er enig og uenig!

Jeg synes at DNA er en helt ny og spændende teknologisk udvikling i slægtsforskningens "værktøjskasse", som bør have sit eget under-forum her på Slægt og Data. Hvis der ikke sker noget i sådant et nyt underforum, så kan det jo lægges ind under "Metode og teknik" efterfølgende.

Men jeg er uenig i at dette forum skal håndtere Facebook. Jeg er selv en flittig bruger af både Facebook generelt og dette forum og jeg oplever i mange velfungerende fora og foreninger at nogle deltagere flytter aktiviteten til Facebook. Ofte betyder det at ca. 1/3 af de aktive flytter med, 1/3 prøver at deltage i begge fora på samme tid (som mig) og 1/3 bliver i det gamle forum. Men resultatet er altid det samme - efter et års tid er det "to forskellige verdener", hvor begge hold går glip af den værdi der ligger i det størst mulige forum.

Så jeg støtter ikke, at DIS-forum skal forholde sig aktivt til Facebook (men det er altid dejligt når nogen bidrager her med ny information fra Facebook). Til gengældt vil jeg gerne undgå yderligere fragmentering af slægtsforskermiljøet og vil til enhver tid foretrække at diskussionen sker her, men at man også signalerer at DIS naturligvis også kan rumme DNA teknologi - gerne ved at der oprettes et forum til formålet.

Man må respektere at mange har et begrundet forbehold mod at benytte Facebook, hvor det hele kommer noget "tættere på" end et forum som dette, hvor man kan skrive under et alias.

I den bedste mening
Anders

PS: Tak for tippet om bogen!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Kathrine Tobiasen

Vi kan slet ikke blive uenige i at slægtsforskning og DNA er et spændende og hot emne. Som Tine allerede har nævnt i et tidligere indlæg, har vi haft artikler om det i Slægt & Data, og Arne kan bidrage med, at vi har en udmærket bog til salg i vores web-butik. Så man kan ikke sige, at emnet er forbigået i stilhed.

Der er absolut heller forbudt at diskutere det her i Forum. Det er medlemmernes forum, og alle kan tage emner op, som de ønsker vendt. Vi kan sagtens lave en gruppe specielt for DNA, men jeg vil gerne indskyde, at der altså skal være et behov for det. Det skal være et emne, som ikke passer godt ind i de øvrige grupper, og der skal være udsigt til en vis mængde indlæg.

DNA kan udmærket diskuteres her i Slægtsforskning-gruppen, og indtil videre har der ikke været vildt mange indlæg om emnet, så behovet er måske ikke (eller har ikke været) voldsomt påtrængende?

Noget andet er så, om en speciel gruppe kunne virke understøttende for lysten til at diskutere emnet. Hvis der er interesse for sagen, kunne vi evt. starte med en undergruppe under Slægtsforskning - metode og teknik. Jeg vil gerne høre lidt flere meninger om sagen.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.