Henriette Schæffer

Startet af Elin Greel Paulsen, 24 Jan 2016 - 16:18

Forrige emne - Næste emne

Elin Greel Paulsen

Jeg mangler sådan hjælp til at finde Henriette Schæffers fødsel, vielse og evt. børn.
Jeg ved hun er født i 1796 i Helsingør og at hun i FT 1860 er gift med væver Ole Nielsen og bor i Ågerup sogn, Merløse herred, Holbæk amt.

I denne FT står der at de har en datter Emilie Olsen som har 2 børn. Der står Emilie er ugift.

Vil så gerne finde Henriette Schæffers fødselsdato og navn på hendes forældre....og hvad der ellers kommer frem. Mon Henriette eller datter har noget med De vestindiske øer at gøre?????

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Elin Paulsen

Gitte Johansen

Har du denne?


Holbæk, Merløse, Kvanløse, Holløse Bye, , 8 familie, FT-1801, B8671
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Nielsen   55   Gift   Huusbonde   Bonde og Gaardbeboer   
Kjersten Pedersdatter   50   Gift   Hans Kone      
Kjersten Hansdatter   18   Ugift   Deres Børn      
Anne Hansdatter   14   Ugift   Deres Børn      
Niles? Larsen   8   Ugift   Antaget Barn      
Vilhelmine Scheffel?   5   Ugift   Udsat fra Helsingørs frie Skole      
Jens Nielsen   19   Ugift   Tj (ene) stekarl      




Holbæk, Merløse, Aagerup, Bredtved Bye, Et huus, 83, FT-1840, B8254
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Ole Nielsen   44   Gift      Væver   
Vilhelmine Henriette Schaffe?   44   Gift      Hans kone   
Dorthe Kirstine Olsen   14   Ugift      Deres børn   
Hans Peter Olsen   11   Ugift      Deres børn   
Emilie Olsen   8   Ugift      Deres børn   
Johanne Olsen   6   Ugift      Deres børn   


Konfirmeret her

1810

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=153119#153119,25505349
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Elin Greel Paulsen

Tusind tak Gitte Johansen. Hvor er jeg glad!!!!.
På DaniskfamilySearch hedder hun Schæffer...og så har jeg jo ledt efter det.....Du siger Scheffel....
Åhh hvor er det godt....Ved du noget eller kan du se noget om de vestindiske øer omkring hende??

Vh Elin

Gitte Johansen

Hej Elin

Nogle steder står der Scheffel, andre steder Schæffer. Det er lidt forskelligt.

Jeg har ledt i Helsingør uden at finde hende.

Hvofor tror du, hun er født i Vestindien?

http://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_kb_vis_form.php


Her er kirkebøger fra Dansk Vestindien, men den jeg godt kunne tænke mig at lede i, mangler årgang 1796
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Elin Greel Paulsen

Ja - du...hvorfor tror jeg dette. Det kan jeg ikke helt svare på. Men der er en fortælling i vores familie i denne gren at der var forbindelse til de vestindiske øer - Sct. Croix. Sidste vinter mødtes jeg med en kvinde hvis oldefar er bror til min oldefar. Og denne kvinde har også altid hørt at der var en "negerpige" i familien. Vi vil begge så gerne finde denne pige....og historien.
Derfor har jeg tænkt at jeg vil finde ud af noget om Henriette Schæffer for det er ikke et landbonavn. Og hun er gift med en væver...nej ...der begyndte jeg at tænke at der måske er en løsning her.....Derfor vil jeg finde hendes forældre i Helsingør.....Min oldefar fik et uægte barn med Ane Margrete Christensen - barn af Henriette Schæffer og Ole Nielsen.  Familiehistorier er jo svære  at finde logiske forklaringer på...

Kan du se hoved og hale i dette???

Vh Elin

Gitte Johansen

Ja, nu forstår jeg det.

Jeg kan ikke finde hende i Helsingør. Det ser jo ud til, at hun har været i forbindelse med Helsingørs Frie skole??

Er hun blevet efterladt i Helsingør af en far, der rejser, måske tilbage til Vestindien, og de så ikke får betaling for hende, da hun bliver udsat i en alder af 5 år.

Det lyder lidt mystisk.

Måske er der andre, der kan give et bud på dette.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Elin Greel Paulsen

Nej...du synes det samme som jeg....Måske er der nogen som kan hjælpe videre herfra.....
Jeg er meget taknemmelig for din hjælp og jeg vil blive så glad hvis nogen kan hjælpe videre frem herfra. Jeg ved faktisk ikke selv hvad der er bedst for at kommere videre i historien...

Venlig hilsen
Elin

Gitte Johansen

#8
Fik den sat ind i en anden tråd først ;)

Opslag 98, øverst til højre

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=150065#150065,24853995

http://stam.sommerdal.com/individual.php?pid=I1823&ged=Nielsen

København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Sankt Annæ Øster Kvarter, Matr. 67, 214, FT-1801, A5028
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Georg Schefler   45   Gift      Vægter   
Kirstine Davidsen   36   Gift      g G.Schefler   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Søster


Holbæk, Merløse, Nørre Jernløse, Nørup Bye, , 2 familie, FT-1801, B8688
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Mads Olsen   54   Gift   Huusbonde   Bonde og gaardbeboer   
Ingebor Chrestensdatter   51   Gift   Hans kone      
Anne Madsdatter   21   Ugift   Deres barn      
Lotte Madsdatter   12   Ugift   Deres barn      
Michel Herman Madsen   7   Ugift   Deres barn      
Antonette Sche??   3   Ugift   Et plejebarn fra Helsingøers frie Skole      
Ole Madsen   23   Ugift   Tienestek:      
Thomas Chrestensen   15   Ugift   Tienestedreng      
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Elin Greel Paulsen

Gitte..du er hurtigere end lynet. Jeg fatter det ikke. Jeg tamper af sted men du flyver...Tusind tak skal du have...Jeg skal kigge på det hele.
Det er meget svært for mig at åbne links'ene...men det må være fordi der er mange på AO så jeg prøver i morgen tidlig.....

Jeg havde håbet at  Der var et link til De vestindiske øer...men det ser ikke sådan ud....

VH Elin

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Du kan lige få hende her

Tryk på billedet.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Hallo, der står da Scholten ved denne dåb. Er det ikke = med De Vestindiske Øer???
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Elin Greel Paulsen

Lige Præcis Gitte......
Ved du hvad...Henriette Scheffels er jo den "negerpige" som der har gået rygter om i min familie.......
Moderen må være derovre fra!!!!!

Vh Elin

Gitte Johansen

Det er så ikke den berømte von Scholten. Han er der senere.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Elin Greel Paulsen

Ja det ved jeg godt...men bare navnet...det er det der siger mig at det er De vestindiske øer.

Sidste kulturnat i København havde jeg mit barnebarn med mig på Christiansborg og viste ham de gamle spejle og puffer fra De vestindiske øer og da tænkte jeg: bare jeg kan løse gåden!!!!!

Jeg er helt mat nu....Jeg skal se om jeg kan få dit billede ind i Picasa så det er gemt på usbstikket til evig tid...

Vh Elin

Gitte Johansen

#17
Vielse

Opslag 165

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=150073#150073,24856176

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Elin Greel Paulsen

TAk Gitte...Du er så god til dette.

Nu er jeg lidt i tvivl. om ikke vi har fat i hver sin ....Min Henriette Wilhelmine fandt jeg i Helsgør-Sct. Mariæ 1637-1814 opslag 372.........Jeg har lige været væk fra PC ½ time og nu ser jeg at vpres kirkebøger ikke er skrevet ens......Kan du gennemskue det?

Vh Elin

Gitte Johansen

Hun er ikke født i Helsingør. Hun er født i København. Den anden, som jeg også har fundet til dig er født i 1897, og der står ikke de rigtige forældre.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Elin Greel Paulsen

OK...så har jeg fundet en forkert i Helsingør. Jeg ledte bare der fodi Henriette bliver udsat fra Helsingør frie skole til Holløse by i Kvanløse sogn. Der kan du selv se ...jeg er ikek skarp til dette så tak være dig kommer jeg på den rigtige gren.

Tak Gtite...Vh Elin