(Anne) Dorthea (Dorthe) Jeppesdatter/Hansdatter Retsag 1814 Roskilde Byfoged58

Startet af Anita Kristensen, 08 Jan 2016 - 17:50

Forrige emne - Næste emne

Anita Kristensen

Fortsættelse:

Gienparten                  Litr 13
   No 1
Et for begaaet Tyverie i Roeskilde Arrest indsadt Fruentimmer Dorthe Jeppesdatter 35 Aar
og hvis Pleiefader skal være Hans madsen i Ringsted, har under et optagen forhøer for-
klaret. at være konfiemeret i Ringsted kirke, ligesom hun og for Ca 8 Aar siden sammestæds
er Ægteviet til Skorsteensfejer Svend Christian Mortensen.      I den anledning siger jeg
som Actor mod Bemeldte Dorthe Jeppesdatter, ærbødigt anmode om, ved deres Højtærede
?s forstaltning. at vorde? modtaget Attest om hvorvidt hendes foregivende medføre?
Sandhed, saavelsom om hente førte beviset? under hendes Ophold i Sognet.
      Roeskilde den 18de Sept 1814.-           
               ærbødigst Dahlstrøm
   Deres Højærværighed
Hr Amtprovst Münster
Ridder af Dannebrogen
   No 2
Sidste 18de Sept sidst? anmodet jeg Deres Højærværighed om at forestalte? mig, som Ac-
tor med det for Tyverie arresteredeFruentimmer Dorthe Jeppesdatter, meddelt Attest om
hvorvidt hendes Forklaring om at være Confirmeret i Ringsted kirke samt der ægteviet til Skor-
stensfejersvend Christian Mortensen, maatte forholde sig rigtig w.m. - da jeg imidler-
tiid anden ikke hat modtaget en saadan Attest, og Sagens vidne ? allene
derefter beviser. saa giver jeg mig den frihed. at bringe denne Sag i behagelig Erin-
dring. -
      Roeskilde den 8 Novb 1814
            Ærbødigst Dahlstrøm
Deres Højærværdighed
Hr Amtsprovst Münster
Ridder af Dannebrogen.

Anita

[vedhæfting slettet af admin]

Ole Westermann

Jeg læser:

Gienparter                  Litr D
   No 1
Et for begaaet Tyverie i Roeskilde Arrest indsadt Fruentimmer Dorthe Jeppesdatter 35 Aar
(gl?), hvis Pleiefader skal være Hans Madsen i Ringsted, har under et optagen Forhører for-
klaret, at være confirmeret i Ringsted Kirke, ligesom hun og for 7 a 8 Aar siden sammestæds
er Ægteviet til Skorsteensfejersvend Christian Mortensen.      I den Anledning skulle jeg
som Actor mod bemeldte Dorthe Jeppes Datter, ærbødigst anmode om, ved deres Højærvær-
digheds Forstaltning, at vorde meddeelt Attest om hvorvidt hendes Foregivende medfører
Sandhed, saavelsom om hendes førte Levnet under hendes Ophold i Sognet.
                     Roeskilde den 18de Sept 1814.-           
                                                                        Ærbødigst Dahlstrøm
  Deres Højærværdighed
Hr Amtsprovst Münster
Ridder af Dannebrogen
                    No 2.
Under 18de Sept sidstleden anmodede jeg Deres Højærværighed om at foranstalte mig, som Ac-
tor imod det for Tyverie arresterede Fruentimmer Dorthe Jeppes Datter, meddelt Attest om
hvorvidt hendes Forklaring om at være confirmeret i Ringsted Kirke samt der ægteviet til Skor-
stensfejersvend Christian Mortensen, maatte forholde sig rigtig m.v. - Da jeg imidler-
tiid endnu ikke har modtaget en saadan Attest, og Sagens videre Fremme allene
derefter beroer, saa giver jeg mig den Friehed, at bringe denne Sag i behagelig Erin-
dring. -
                        Roeskilde den 8de Novb 1814
                                                                Ærbødigst  Dahlstrøm
Deres Højærværdighed
Hr Amtsprovst Münster
Ridder af Dannebrogen.

mvh Ole

Anita Kristensen